Hur vanliga är utomkvedshavandeskap och när är risken över?
Jag undrar bara en liten sak! Hur vanliga är utomkvedshavandeskap och när kan man vara säker på att det inte är ett? / Nette
Jag undrar bara en liten sak! Hur vanliga är utomkvedshavandeskap och när kan man vara säker på att det inte är ett? / Nette
Ingen? När bör faran vara över för ett utomkveds då?
Enligt min läkare får 2% av alla som blir gravida utomkvedes. Om man som jag haft X gör man utlraljud så fort fostret blir synligt. Man kan redan då se om fostret ligger rätt. Detta är ngt som jag känner panik om jag i framtiden skulle bli gravid igen. Känns som att risken är större för oss som redan haft det. Ngn som vet??? Hur känner ni andra för framtiden?
Jag fick ett utomkvedshavandeskap i november-02, min vänstra äggledare sprack (som tur var låg jag redan på sjukhus för observation) och jag blödde 1.5 liter innan de hade skurit upp mig... De tog bort den trasiga äggledaren och fick höra att det bara var att köra på som vanligt. I februari-03 testade jag positivt och ringde genast till en gynekolog för att göra ett vul. Som tur var så satt embryot på rätt ställe och blev en liten bebis
Nästa gång som jag blir gravid kommer jag oxå begära ett tidigt vul för att utesluta ett X....det kan faktiskt hända igen.... Det gör ONT att få ett X; jag är en sån som vägrar åka till sjukhus "i onödan", men när jag hade så ont att jag kräkte och svimmade så insåg jag att det kanske var allvarligt. Läs mer här:
netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/graviditetextrauterin.shtml
Min syster har haft två utomkvedes.......
Det ska finnas en liten större risk, men jaghar varit gravid två gånger efter mitt X, ena slutade dock med abort :(
I v8 tror jag att risken är över, då ska man redan ha märkt det.
KOlla ALLTID upp om du har mer ont på ena sidan, och kolla innan det gör riktigt ont. Upptäcks det tidigt så klarar ju äggledaren sig, väntar man för länge, så kommer den att spricka. Jag fick ingen koll när jag väntade min son så jag åkte till gynakuten och krävde en.
Kram
Anonym 1 tillbaka igen....Men tyckte inte ni att det var jätte jobbigt? För mig har det blivit väldigt känsloladdat? Jag mår verkligen dåligt över att inte veta hur framtiden ser ut.......(Kan vi få barn överhuvud taget)
Jag har precis haft ett utomkveds......blev opererad för en vecka sedan. Dom sög ut 2,3 liter blod ur buken. Jag vet inte hur vanligt det är men jag såg att nån hade skrivit det. Mitt började med lite flytningar och sen blödningar......till slut så sprack äggledaren.
Till anonym 19,43 igår
Till anonym 19.43 igår
Man kan få barn i alla fall, även om en äggledare spricker, så har man ju en kvar, och det klarar man sig utmärkt med. Jag har ju en son efter mitt, men nu satt inte mitt i ägglederen utan utanför, så jag fick inte så ont.
.Kram
Hej Meli
Tack för de uppmuntrande orden. Jag vet att det går, men jag känner bara sådan panik att behöva gå igenom allt igen- OM det skulle hända. JAg tog det väldigt hårt......Man är ju i riskzonen.....
Efter att ha drabbats så skulle jag väldigt gärna göra en kontraströntgen för att kontrollera mina äggledare. (Fick en cellgiftsspruta igår så de har inte gått in och tittat på äggledaren.) Är det svårt att få en sådan remiss?
Jag har haft 3 st utomkvedshavandeskap...så här följer din info jag har fått
Man kan drabbas av olika typer av utomkvedshavandeskap beroende på var ägget fäster sig. I sällsynta fall kan två ägg fästa på olika ställen, beroende på var och hur äggen fäster kallas detta antingen bilateral tubargraviditet (dubbelt utomkvedshavandeskap) eller kombinerad extra- och intrauterin graviditet (ett ägg fäster på rätt plats, i livmodern, ett annat ägg fäster någon annanstans)
Abdominalgraviditet - ytterst sällsynt, innebär att ägget implanteras var som helst i buken, detta är oftast en följd av en tubarruptur då äggledaren spruckit så att ägget kommit ut i buken.
Ovarialgraviditet - ytterst sällsynt, innebär att ägget fäster i äggstocken.
Ektopisk uterusgraviditet - absolut sällsynthet, innebär att ägget implanteras nere i cervix, detta händer nästan aldrig men har inträffat någon enstaka gång.
Hur höga riskerna för kvinnan är, ja om det tvista de lärde. Enligt vissa studier är dödligheten 1-2% medan andra inte har kunnat visa på något dödsfall. Det allra viktigaste när det gäller utomkvedshavandeskap är dock:
Tidig diagnos
Omedelbar operation
Noggrann buktoalett vid operation med omsorgsfull utrymning av allt blod.
Har man en gång drabbats finns risken (ca 20%) att man drabbas igen.
Källa
Brody, S. (1993). Obstetrik och gynekologi. Stockholm
Marsál, K m.fl. (1998) Obstetrisk öppenvård. Stockholm
Weström, L m.fl. (1997) Obstetrik och gynekologi. Lun
Tack för alla svar. såg nu att jag var anonym i mitt inlägg....måste blivit fel för jag har ju tillochmed skrivit under med mitt naman
namn ska det vara!!