• Baby Animal

Mockarutor, hjälp mig.. det går inte..

Hjälp mig :'-(

Jag försöker göra "mockarutor" eller "kärleksmums" eller vad det nu heter.. men varje gång jag provat göra det så blir kakan platt! Den ska ju bli pluffig!

Kan någon ge mig ett recept och sen en enkel förklaring hur jag ska göra?

Jag brukar inte misslyckas att baka så blir lite deprimerad nu..

Ska jag inte använda elvisp kanske? eller ska det smälta margarinet inte vara varmt?

...hjälp..

• Svar på tråden Mockarutor, hjälp mig.. det går inte..
  • 061104

Elvisp kan du änvända det använder jag. För smeten ska ju bli porös.
    Vispar du tilld et blir poröst?

• Freakgirl

Du kanske har förstor form att lägga smeten i? Bland dom första gångerna när jag backade kärleksmums, så hade jag förstor plåt, jag hällde ut smeten, bredde ut den, sen blev de knäckebröd så pröva med en mindra plåt/form.

• 061104

Visst ja, ja det kan vara att du använder för varmt margarin, det kan påverka bakpulvrets effekt har jag hört men jag är inte säker

• Baby Animal

jo först vispar jag ägg och socker poröst.

Jag hade till och med lite för mycket bakpulver i.. jag har lyckats förut att göra kakan för ca 2år sen men för 1år sen gjorde jag samma misstag som jag nyss gjorde.. vet inte vad jag gör för fel.. följer receptet till punkt och pricka..

Här är receptet jag försökte mig på nu: www.skapligtenkelt.se/karleksmums.htm

• greeneyes

Öppnar du ugnen o tittar på kakan lite då o då? FEL!!! Kakor med bakpulver sjunker nämligen om man öppnar luckan innan minst halva tiden gått, så försök vänta nästan hela tiden ut nästa gång, du ser ju på kakan genom luckan att den inte blir bränd.. jag tror nog att det kan vara felet!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Kakan83

Vispa äggen riktigt fluffiga med elvisp.
    Var noga med att margaringet har svalnat.
    Rätt temp på ugnen?

Jag är världelös på att baka, men kärleksmums är det enda jag lyckas med. Ska se om jag hittar receptet här nånstans.

Oliver ab imo pectore
  • Paincake

Vispa ägg och socker pösigt det första du gör. Använd elvisp och vispa i 10 minuter-en kvart nånting. Det ska i princip vara vitt. Låt smöret svalna lite innan du häller i det. Använd inte elvispen när du vänder i mjölet, då blir kakan seg och tråkig, utan vänd i mjölet med en slickepott.

Sådärja!

/Husmors-Paincake

• 061104
    Baby Animal skrev 2007-10-31 14:03:58 följande:
    jo först vispar jag ägg och socker poröst.Jag hade till och med lite för mycket bakpulver i.. jag har lyckats förut att göra kakan för ca 2år sen men för 1år sen gjorde jag samma misstag som jag nyss gjorde.. vet inte vad jag gör för fel.. följer receptet till punkt och pricka..Här är receptet jag försökte mig på nu: www.skapligtenkelt.se/karleksmums.htm
    Som ngn antydde så kanske du har för stor plåt då?
  • Baby Animal

Nu såg jag vad felet jag gjort var

Jag har ju använt en ugnsplåt varje gång jag bakat dessa kakor..

Det står ju en form 25x35cm.. lite mindre än en ugnsform va? :-P Kan jag dubbla smeten då kanske? För jag vill ha många kakor

(Nej jag har inte öppnat och kollat i ugnen, jag har en magkänsla som du sa där uppe att kakan sjunker ihop då)

• Freakgirl
    Baby Animal : jag vet hur de e, gjorde samma miss förut, men lycka till och hoppas kärleksmumsen blir goda
  • Freakgirl

just nu sitter jag och provsmakar mina kladdkakemuffins ja nyss bakat, hittade ett recept här på FL i morse hihi svåra att lossna från pappret, men riktigt goooda

• Baby Animal

Freakgirl, kanske du kan länka dom Dom lät väldigt goda dom där kladdkakemuffinsarna

• Freakgirl

vet inte riktigt vart det var jag hittade dom, men skriver ner receptet här..

Kladdmuffins
    2 ägg
    3dl socker
    4 msk kakao
    1½dl mjöl
    100g smält smör

Rör ihop äggen och sockret först inte vispa. rör ner mjöl o kakao och till slut smöret. Lägg i muffinsformar.
    225 garder i 8-10 minuter beroede på hur klibbigt du vill ha dom.

Lycka till dom är suuuper goda!!

• nublu

Babyanimal: Gör dubbel sats i långpanna. Det brukar funka.

• Baby Animal

Då blir det muffins någon dag också, hehe :-P Det är farligt att baka när man är hungrig har jag märkt..

• PitraPi

Jag är alltid slö och smälter margarinet precis när jag ska ha det och mina kakor blir alltid höga och fina...

061104 skrev 2007-10-31 14:02:49 följande:
    Visst ja, ja det kan vara att du använder för varmt margarin, det kan påverka bakpulvrets effekt har jag hört men jag är inte säker
  • Mora

HÄR HAR DU BÄSTA RECEPTET PÅ MOCKARUTOR, HAR GJORT DE I 15 ÅR!

4 ÄGG
    4 DL SOCKER
    6 DL MJÖL
    3 TSK BAKPULVER
    2 MSK VANILJSOCKER
    1 DL CACAO
    1 DL MJÖLK
    300 GR SMÖR (SMÄLT)

GLASYR:
    1 MSK SMÖR
    KALLT KAFFE CA 3 MSK
    FLORSOCKER SÅ MYCKET SOM DET BEHÖVS FÖR ATT BLI EN LAGOM SMET, CA 4 DL KANSKE
    STRÖSSEL ELLER COCOS

Svar på tråden Mockarutor, hjälp mig.. det går inte..