• Hallonpaj

Sänglösning i trångt sovrum?

Vi har bara en 160 säng + en 90 säng bredvid till vår äldsta dotter. Men med en till bebis blir det trångt med 160 ändå, tycker jag.

Jag skulle vilja ha en 180 säng, minst, men sorummet är så himla trångt så då skulle dörren antingen alltid vara öppen eller alltid stängd. *s*

Vet inte sjutton hur vi ska göra? Antingen ska vi köpa en växasäng till stora tjejen och klämma in i det kombinerade arbets- och lekrummet, men då måste dator och bokhyllor ut och trängas i vardagsrummet. Inte så fint eller praktiskt, men om vi inte flyttar snart har vi väl inget val. Det kommer ju bara att bli mer och mer trångt ju äldre barnen blir. Snart behöver hon väl eget rum. Helst skulle jag önska att hon hade ett rum med en säng som hon kunde sova i om/när hon vill, och en säng hos oss med. Men tyvärr bor vi så trångt.

Om vi köper en växa säng till lekrummet får lillan ärva 90 sängen. Eller så försöker vi få plats med den i lekrummet, och gör oss av med 160 sängen, som vi bara haft drygt ett halvår. Dumt köp, men den gamla var utsliten och större säng får ju inte plats så länge hon sover hos oss.

Kanske skulle vi satsa på två 120 sängar istället???

Var får man tag i en 210 säng som inte kostar en miljard?

Eller ska man ha en 180 och en 80 säng bredvid? Det _kanske_ kan få rum, om vi har tur.

Hjälp, behöver lite tips!

• Svar på tråden Sänglösning i trångt sovrum?
  • Titti och mini

Har inga tips men kan bara säga att vi har som er 160+90, med en 5-åring o en 4 månaders o det funkar än så länge - har inte heller plats för mer Jag har dock sett en lösning en gång där en av de mindre sängarnas ben gick att fälla ihop så den fick plats under den stora sängen - kanske en lösning

• Vitsippa

Kanske kan det vara en lösning med en sådan där liten babyhängmatta som finns på Stellaris? Man kanske kan montera den över den lilla sängen, så kan bebisen sova någon del av natten där om det blir trångt?

Eller köp en liten madrass (som till en växa säng) och ha i sovrummet åt den stora tjejen, som hon kan ha som komplement till en egen säng i det andra rummet. Får det plats?

• Pallas

Hmmm, kanske ett hemmabygge? Nu har ni ju visserligen två resårsängar (som jag fattar det?) men kanske ni skulle kunna bygga en plattform vägg till vägg och lägga på skumgummimadrasser (som kanske inte kostar en miljard men ändå vara bekväma och som går att kapa till önskad storlek). Ja justja, det var dörren också ja... *tänkatänkatänka* Bor ni så att ni kan hänga om dörren så den öppnas utåt? Eller kan ni ta bort den och sätta dit typ ett eller två tjocka draperier?

• Viran

när jag var liten hade vi en jätte säng någon hade satt i hop massor med massonitskivor och byggt en jätte säng...vet inte riktigt vad det tillförde men man kan nog bygga i hop lite själv...

• Hallonpaj

Sänghskåp eller hemmabygge är inte aktuellt. Frågan är mera vilken storlek på sängar som är mest praktiska? Var är det lämpligt att skarven går?

Och när och hur ska man flytta ut en 2,5 åring till eget rum? Lillan blir 1 när storasyster blir 3 - då är det kanske läge att hon får mer sovutrymme på ett eller annat sätt. Jag vill ha babyn tätt intill mig, inte i egen säng eller vagga.

Är det någon som har en 210 säng eller 2 x 120? Undrar hur det funkar jämfört med 160+90.

• Vitsippa

Aha, nu hänger jag med. Det handlar alltså om tre barn?

Kan en syskonbädd för de två större barnen vara ett alternativ? Eller väcker de varandra för mycket då?

• Eldgjald

Flytta kanske?

Nä skämt åsido. Kolla på blocket om dem inte har någon beg. 210 säng. Eller så får ni väl ta en ny på avbetalning

• Hallonpaj

Nej, det är bara två vuxna och 2 barn. Oj, vad jag har rört till det! *s* En som är 7 månader och en på 2,5 år.

Eldgjald: *s* Jo, det vore väl egentligen det bästa!

• Vitsippa

Ok, två barn alltså... Jag är nog lite trött nu, jag kanske borde krypa ner hos resten av min familj och sova lite.

• Mosaik

hmm, kanske en bäddsoffa i vardagsrummet? tillräckligt låg för att ej slå sig om hon trillar ur och kan vara snyggt och fint ändå

• Hallonpaj

Nej, inte bäddsoffa. Vi vill inte ha någon sovande i vardagsrummet, där vi vi kunna sitta uppe sent. Men däremot så åker nog snart datorn och bokhyllor ut och får förfula vardagsrummet, så att 2-åringen kan få eget rum.

Försöker förtydliga mig bättre: Jag undrar snarare vilken storlek på säng som är bästa att ha till 2 vuxna och en bäbis, och kanske en 2 åring som vill komma över om vi försöker flytta ut henne och ge henne eget rum.

Några erfareneter? 120+120? 105+105? Hela bäddmadrasser? Någon som provat? Finns det hela 210x200? 180+80? 160+90 som vi har idag?

Egentligen skulle jag vilja ha 3 sovrum, för jag är inte glad över att mista arbetsrummet, men det börjar kännas som att vi kanske stör varandra mer än vår äldsta behöver nattas om på natten. Inatt sov hon nästan hela natten, kom krypande framåt 6 tiden först och ville ligga bredvid. Det skulle kanske inte bli en massa jobbigt spring på nätterna med eget rum nu, hon verkar kanske mogen för det nu?

Fråga nummer två är väl då: Ska hon få med sig sin 90 säng, eller ska vi skaffa en mindre utrymmeskrävande växa säng? Och behålla 90 sängen i vårt sovrum?

Fast då får det nog bara plats 160 säng bredvid, om man inte väljer två 90 sänger och 180 bäddmadrass - men det blir ju mycket skarvar, om man har 90+90+80!

Kanske ska vi helt enkelt behålla sängarna som vi har dem, och ställa in en växa säng i arbetsrummet? Fast jag är ju liten sugen på en 120+120 lösning, eller nått liknande.

• Pallas

Om ni räknar med att kanske ligga bredvid tösen ibland vid insomning så tcker jag personlign att växasäng suger fet bäverpumng för att vara krass Att låta henne ha 90-sängen låter som ett bättre alternativ tcker jag. Vår säng är 2 m och jag känner att det kanske kommer bli lite i trängsta laget när vi blir fyra till sommaren, så jag skulle säga att 105+105 kanske är lite i minsta laget, men det är ju min personliga åsikt och gissning. JAg tror att skarvarna mellan resårmadrasserna är ett litet problem i sammanhanget om de bara står stilla och inte glider samt om ni har en ihopsatt, fullstor bäddmadrass ovanpå. Det finns ju såna där skumgummikilar man kan stoppa emellan?

Jag vet flera som sytt ihop bäddmadrasser utan mankemang så att de fått en jättebäddmadrass, kanske det kan vara ett alternativ om ni vill sätta ihop flera sängar?

• Hallonpaj

Pallas: Vi har den fin-fina ovanan att låta dottern somna i soffan, sen bär vi in henne. ;-D Säkert helt "fel", men hon somnar bäst så. *s*
    Bäverpung, det var det roligaste jag har hört! *asg*
    Bra tips annars!

• Marlene

Jag håller med om växaängen, om man nångång vill söva barnet där så är det nog rätt trångt.
    Och om man skulle få besök så kan ju barnet säng fungera som gästsäng och barnet sover med föräldrarna det kanske inte är så kul med en växa säng

Vi har 180cm säng nu, 2 vuxna och 1 barn och det känns precis lagom. Så till nästa barn blir det nog perfekt att ställa den oanvända spjälisen som sidovagn till den minsta. Om nu wille fortfarande sover i våran säng.

• lena ekman

Datorn i tv rummet - det har vi. Med hörlurar så att man slipper höra de äldre barnens spel. Det funkar faktiskt när man inte har något val.
    Men ni kanske ska vara beredda på nattbesök från den äldre så en 180 säng är nog inte helt fel iaf.

• Tösagumman

Hej! Jag såg nån här på fl som hade gjort en jättesöt säng av en mangelkorg och hängt i krokar i taket vid fotänden av sängen....kanske nåt som funkar i början iaf?

Sen måste jag bara berätta om min kompis familj som (iaf tills helt nyligen) är två vuxna, tre barn (5, 7 och 9 år) OCH en hund i en vanlig dubbelsäng. Dessutom är lillkillen svårt sjuk och sondmatas på nätterna med en stor otymplig apparat som också är med i sängen... Men det funkar för dem! (Pojkens svåra sjukdom gör att även de andra barnen vill sova hos mamma och pappa, större trygghet antar jag..?)

• Hallonpaj

*tänker*
    Visst vore det en rätt så lysande idé då att sälja 160 sängen, flytta in 90 sängen i arbetsrummet, och datorn ut till vardagsrummet - så blir arbets/lekrummet eget rum till vår 2-åring.
    Och köpa två 120 sängar, så blir det en 240 säng i sovrummet? Då får hon ju plats att komma över också, och man får plats två vuxna i en 120 säng och två barn i en 120 säng om man vill, eller med var sitt barn.

Det vore väl rätt mysigt och praktiskt? Och inte så jobbigt att flytta och bära sängarna. Problemet är väl mest "Jag vill ligga bredvid Maaamaaa!", så ligger man och trängs med ett barn på vardera sidan som en korv inklämd mellan två små bröd. *s* Då saknar man nog 160 sängen. Det händer ju ibland, även om det inte är varje natt.

• lilli2

Hej!
    Våningssängar kan vara ett alternativ på sikt om ni inte flyttar. Med er överst på sikt.

Ett alternativ kanske är två lådsängar som kan dras ut från under sängen?
    Mina förslag kanske är helt uppåt väggarna, men något alternativ kanske kan funka.
    Lycka till

Svar på tråden Sänglösning i trångt sovrum?