• Anonym (Sad)

Måste sluta dricka...

Jag klarar inte av alkohol. Börjar jag väl dricka kan jag inte sluta förräns jag däckar eller spårar ut. Nästan hela mitt umgänge består av festkompisar. Min identitet har till stor del byggd på den galna partybruden. Utan alkohol är jag hopplöst blyg. Har en liten son, har klarat av att hålla mig ifrån alkohol under graviditeten och amningen men nu första gången på krogen var de tillbaka i samma gamla visa. Spårade ur...
    Under den här alkoholfria perioden isolerade jag mig nästan, har inte många att träffa utan alkohol. Jag känner ett oerhört sug efter alkohol och för mig känns livet hopplöst tråkigt och tomt utan alkohol. Det är mitt störta intresse, min ständige följeslagare.
    Jag går i terapi för detta och jag klarar rent fysiskt att stå emot suget men hur ska jag få livet att kännas meningsfullt? Ingenting känns kul utan alkohol och jag känner en oerhörd hopplöshet.
    Vad har ni fyllt livet med efter att ni slutat med alkohol eller droger?
    Hur börjar man om? Hur finner man lyckan? KAnman bli lycklig eller har jag supit sönder min hjärna?

• Svar på tråden Måste sluta dricka...
  • Anonym (Sad)

Ingen som vart med om liknande?

• Anonym

Du har ju insett problemet själv. jag var likadan innan, men sen köpte jag mig en systemkamera. Gick ut och fotade på Lördagsmornarna när alla andra låg hemma och skakade av bakfylla. Dagen efter får bli din sporre, du slipper all ångest och du har en slant extra på fickan. man blir galen av att dricka för mycket om man inte kan hantera det. Skippa alla rutinmässiga systembolagstripper efter jobbet på fredagen (om du nu har sådana osv). Ge järnet när det gäller annat.

Antabus fungerar också, visst man kan dricka förbi detta också, spy och sen supa och eskalera vidare men inte många som gör. vardagen kan vara grå och man vill finna anledningar till att inte dricka alkohol, och kicken man får efter ett par öl, en flaska vin är obeskrivlig, men sen går det fan bara utför allt som oftast. Och är du mamma till en dotter så är det bara att ta tag i problemen, Inget snack!

• Anonym (oxå)

Varit lika jag med.
    Det har varit i perioder & sen perioder då det gått bra.
    Fick veta att jag var gravid i v.19 Fundersam
    blev tvärstopp opå alkohol & livrädd att barnet tagit
    skada redan.
    Det är nu 1 1/2 år sen & bara vid ett tillfälle druckit en folöl till
    maten & varit ut & festat en gång.
    Gick bra den gången & lyckades hålla igen, sporren var att jag
    skulle orka & klara av mitt barn dagen efter som skulle komma
    hen runt 14-tiden.
    Hoppas att jag klarar det nästa gång.
    Har nästan blivit nykterist nu istället & vill inte e ns ta ett glas vin
    när sonen är hemma. Rädd att bli snurrig.

• Anonym

jag drack mycket innan graviditeten o barn men har nu inte druckit på 1 år o 4 månader o jag tycker det är sköööönt! det var jobbigt först men nu är det toppen. ska ut nu på fredag för första gången o det ska bli kul, hoppas jag! ska ta det lungt! jag har också varit ganska isolerad osv men jag behövde det. mitt barn var min räddning o fyller upp min tillvaro. jag mår mycket bättre psykiskt idag o har ingen ångest, underbart. visst är det lite trist ibland men hellre det än det kaos alkoholen skapade för mig. jag fann meningen med livet när mitt barn kom, jag fick äntligen något att leva för. det som fattades var han, mitt barn är min lycka! jag drack för att fylla tomrummet inom mig o det finns inte idag. försök att hitta andra intressen, ransaka dig själv o prova dig fram. det är svårt jag vet! prata med din terapeut, jag hade en jättebra som hjälpte mig lite på vägen innan bebis kom. jag önskar dig all lycka! förlåt att jag inte kunde hjälpa dig mer.

• Anonym (Sad)

skönt att höra att ni klarat av att sluta. en stort problem för mig är att umgänget med mina vänner är alkoholfyllt. de vill bara festa. vet att jag borde träffa nya vänner men det är ju inte det lättaste...

• Anonym (oxå)

samma här med de flesta vännerna, umgås just inte med
    de längre. Ensamt, men ändå skönt att slippa festandet.
    Har en bra vän som inte dricker som bor nära,
    de andra bor tyvärr långt bort.

• Zacha76

Går det inte att prata med dina vänner och föreslå att ni kan göra något där inte alkohol finns med i bilden? Förstår de hur jobbigt du har det? Om de är riktiga vänner så borde de göra det?

Jag tillhör också ett festargäng, och en av mina vänner låter mycket lik dig i sin relation till alkohol. Jag skulle väldigt gärna göra andra saker än festa med henne. Men i vårt fall är det hon som inte vill göra något annat. Jag kan ju bara svara för mig själv, men om hon kom till mig och sa att hon ville ta en långpromenad eller gå på en utställning eller annat så skulle jag bli jätteglad och så klart ställa upp.

• Fru N07

Jag klarar inte av alkohol. Börjar jag väl dricka kan jag inte sluta förräns jag däckar eller spårar ut. Nästan hela mitt umgänge består av festkompisar. Min identitet har till stor del byggd på den galna partybruden. Utan alkohol är jag hopplöst blyg.

Precis där har jag varit men sen en dag för 12 år sedan tog det stopp.
    Det är svårt att bryta gamla vanor men det gå.

Vad har du mer för intressen förutom att på på party?

(¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • Anonym

Har du försökt finna Jesus? Det kan va en bra väg till ett nytt liv.

• Anonym (Sad)
    Chadow skrev 2007-11-01 03:32:49 följande:
    Jag klarar inte av alkohol. Börjar jag väl dricka kan jag inte sluta förräns jag däckar eller spårar ut. Nästan hela mitt umgänge består av festkompisar. Min identitet har till stor del byggd på den galna partybruden. Utan alkohol är jag hopplöst blyg. Precis där har jag varit men sen en dag för 12 år sedan tog det stopp.Det är svårt att bryta gamla vanor men det gå.Vad har du mer för intressen förutom att på på party?
    Fest är verkligen mitt ända intresse. Eller gillar att hitta på saker med folk men alltid under alkoholpåverkan. Utan alkoholen är ingenting kul utan bara grått och trist.
Svar på tråden Måste sluta dricka...