• Tokfia 7

Kudde till nyfödd??

Hej!
    Har hört tidigare att det är bra att ha en (platt) kudde till små bäbisar så att de inte ska få platt huvud. Nu på en föreläsning var det en barnmorska som sa att man INTE ska ha nån kudde alls. Jag trodde det var bra att ha en liten kudde och lägga bäbisen på den, med axlarna uppe på kudden. Vad gäller??

• Svar på tråden Kudde till nyfödd??
  • susye

jag fick lära mig att man ingen kudde skulle ha

• Mizzz

Enligt socialstyrelsen så ska man ha kudde! (Och de råden ska BM gå efter!)

"

För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. På så sätt motverkar du att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde."

www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9337/html2006-114-40.htm
    Linus är numera mobil
  • Rintintin

Enligt min BM skulle man ha kudde och inte en så vidare platt heller. Jag tog helt sonika med mig kuddarna som jag köpt till min BM och hon "godkände" dem !
    Sen ska ju den lilla ligga med axlarna på kudden också.

• MARIA99

Mina bvc sköterskor har sagt kudde från dag ett med alla 3 barnen.

• Ninni68

Min son föddes med torticollis, en sammandragning av en nackmuskel, och vi går hos barnsjukgymnast på Astrid Lindgrens sjukhus. En följd av torticollis kan bli just platt eller snett huvud eftersom barnet bara ligger med huvudet åt ena sidan så sjukgymnasten pratade om just kudde när vi var där förra gången. Enligt henne ska man ha kudde till bebisar som ligger på rygg (och de bör ju ligga på rygg enligt de rekommendationer som gäller idag) för att det ska bli lite mjukare för huvudet.

Varför tyckte barnmorskan att man inte skulle ha kudde?

• Niinii

alltså de kuddarna de säljer på ikea e bra, de e lite puffiga samtidigt som bebisen sjunker ner o plattar till alldeles lagom utan att hamna i en konstig ställning. De är tunna men samtidig fluffiga.

Jag tror de barnmorskor som säger att man inte ska ha kudde, bara säger så för säkerhets skull -utifall man inte kan tänka själv.
    Alltså är man inte förståndshandikappad så är det ingen chans att man skulle göra fel o lämna sin bebis med vridet huvud på en hård kudde typ.

• Tokfia 7
    Ninni68 skrev 2007-10-31 15:44:37 följande:
    Varför tyckte barnmorskan att man inte skulle ha kudde?
    Det utvecklade hon inte vidare och jag ångrar att jag inte frågade då varför eftersom jag hört innan att man SKULLE ha det, det är ju lätt att vara efterklok... Har ju köpt kudde och allt och som Lillisen säger så rekommenderar ju Socialstyrelsen det också (ser jag när jag kollar på länken). Håller just på att bädda sängen så nu åker det ner en kudde dit!! :)
  • xxmeyaxx
    Niinii skrev 2007-10-31 15:45:13 följande:
    alltså de kuddarna de säljer på ikea e bra, de e lite puffiga samtidigt som bebisen sjunker ner o plattar till alldeles lagom utan att hamna i en konstig ställning. De är tunna men samtidig fluffiga.Jag tror de barnmorskor som säger att man inte ska ha kudde, bara säger så för säkerhets skull -utifall man inte kan tänka själv.Alltså är man inte förståndshandikappad så är det ingen chans att man skulle göra fel o lämna sin bebis med vridet huvud på en hård kudde typ.
    Jag har Ikeakudden. Tycker den funkar jättebra. Han sover så skönt så.
    Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • Hemmakär

Vår barnmorska rekomenderade kudde första besöket vi hade på BVC, hon sa tom vilket märke hon tyckte va bäst. Så vi var och köpte en "rätt start" kudde på barnens hus på en gång =)

• 3 Barnsmamma 06 09 11

ligger bebisen på rygg så är det väl bra med kudde.
    vi blev avrådd att inte använda kudde eftersom sonen sov på sidan.

Svar på tråden Kudde till nyfödd??