• ekan86

Bättre hårkvalité?

Jag har jättedålig kvalité på mitt hår.. Det är tunt och ser nästan lite risigt ut. Jag har varit noga med att klippa det var 8-10vecka (då bara topparna eftersom jag vill ha längre hår). Jag tvättar håret med shampo och balsam varannan dag. Jag fönar sällan det och eller plattar/lockar det. Har aldrig hårsprej eller liknande i håret och borstar det bara en gång om dagen.

Hur får man bättre kvalité på håret utan en massa dyra inpackningar? Mina systrar har likadant hår som jag fast bättre och de färjar och tonar sitt hår regelbundet vilket inte jag gör. Måste jag ändra hårfärg för att rädda mitt hår?

• Svar på tråden Bättre hårkvalité?
  • snart tre

- Dels gäller det att sköta sig - dvs sova ordentligt, inte röka, inte stressa, äta bra mat (mycket frukt och grönt, bra proteiner som fisk och kyckling samt mat med nyttiga fetter som t ex fet fisk som innehåller Omega 3 och ger håret styrka och glans). Dricka också mycket vatten. Undvik socker i mesta möjliga mån eftersom det kan leda till svamp i hårbotten.

- Kombinera detta med produkter som är anpassade till just ditt hår är också bra liksom schysta inpackningar regelbundet - jag vill tips om Sebastian Potion no 9, en vårdande produkt som ska in i håret efter att man schamponerat och satt i balsam och som ska vara kvar. Den är dryg och räcker jättelänge trots att den kostar en del och gör håret blankt och skitsnyggt.

- Sen spelar också arvet in så klart - är hela släkten fulla av tunnhåringar så är det knappast troligt att man själv får hår som Cindy Crawfoord. Men man kan helt klart påverka hårkvaliteten en del.

• ekan86

Jag tycker ju att jag sköter mig.. Äter frukt, dricker mycket vatten, dricker även en brustablett med vitaminer för kvinnor varje dag.. Sola gör jag aldrig men gömmer ju inte håret från solen när jag är ute. Men det hinner inte bli specielt solblekt på sommrarna och jag undviker ju direkt solljus nu när jag har en liten att skydda.

Så mitt enda val är dyra produkter?

• ekan86

Glömde skriva att jag inte röker och jag sover bra (även om man ju inte får sovmorgnar när man är småbarnsföräldar) stressa gör jag väl ibland med mycket mindre nu när jag är mammaledig

• Sofieee

Hej! Ja, du kanske skulle fundera över att färga det. Det gör håret lite fylligare, och det ser inte så risigt ut heller. Du behöver ju inte byta hårfärg om du inte vill, du kan ju ta en färg som ligger nära din egen. Annars kan du ju testa LÀNZA` hair repair. Man tar i det efter man duschat, och låter det vara kvar i håret. Känns fylligt och lätt att reda ut :)

Svar på tråden Bättre hårkvalité?