• Anonym

Pris för rotfyllning + porslinskrona?

Ni som har gjort rotfyllning + porslinskrona (på kindtand) - hur mycket fick ni betala? Jag har gjort en rotfyllning idag, kostade 4000. Fick ingen prisuppgift för kronan - men när jag sökte på nätet så fick jag fram runt 4-5000.

Hur mycket fick ni betala och blev det bra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Pris för rotfyllning + porslinskrona?
  • GashH

Hej.
    En krona kostar mellan 4-5 tusen, som du läst.
    Och av min erfarenhet så blir det bra.

Patienterna kan ha dom länge utan problem.
    Det kommer bli bra ska du se :)

• Anonym

Nästan 10.000 för att laga en tand... inte billigt. Blir lite orolig för att jag ska behöva fixa fler tänder...med rotfyllning och kronor. Men är det tvunget så är det. Vill ju inte gå runt tandlös, men från och med nu vill jag inte ha ett enda hål till.

• GashH

Mm precis det är ju dyrt.
    Därför gäller det att sköta sin munhygien med tandborstning 2ggr/dag samt använda nåt mellan tänderna. I förebygande syfte.

De ska göra om tandvårdsreformen, så 1 juli 2008 ska det ändras. Det pratas om att det ska bli billigare för "medelsvensson",
    att man ska betala 100 % till en viss summa, ex. 3000 kr. Därefter får man rabatt.

Detta är ännu inte klart ännu men det är lovat att det ska bli billigare.

Annars kan man försäkra sina tänder, s.k. frisktandvård.
    Då vet man vad tänderna kommer att kosta i 3 år framöver.

• marsbebis

Priserna varierar ju från tandläkare till tandläkare eftersom de har fri prissättning, men du måste ju även få en pelare om du har gjort en rotfyllning? Och då blir det ju ytterligare 3-4000. En krona kan ju kosta hos tandläkaren allt från 3000 upp till 10000 beroende vem du går till.

• GashH

marsbebis

Om hon har tillräckligt kvar av tandkronan så behövs ingen pelare.
    Och hos Folktandvården bör inte priserna variera så jättekraftigt, men däremot privat kan det göra det.

• Anonym

jag har en krona i överkäken, 5:e tanden framifrån.
    det gick på 6500:- hos folktandvården...
    tur att man är fast anställd så man kunde få på avbetalning

• Anonym

Det är en del kvar av ursprungliga kronan, och tandläkaren pratade inte om någon pelare. Annars kan jag alltså räkna med att få betala nånstans 12-14 tkr? Det verkar ju faktiskt orimligt dyrt för en tand...

...och en tand som tandläkare bara hade tänkt göra en vanlig lagning i, efter att han undersökt och sett röntgenbilderna. Det var när han borrat ett tag som han ändrade sig.

Känns lite så där, tycker tandläkaren borde kunnat se hur det var med tanden utifrån röntgenbilden - men nej, då var han så säker på att det skulle bli en enkel lagning.

Undrar om han kanske ändrade sig bara för att kunna ta mer betalt. Tror ni det finns tandläkare som gör så?

• GashH

Oftast ser man hålet på rtg-bilden,
    men det kan visa sig att hålet är större/mindre när man börjar borra och se själva kaviteten.

Går du privat?

• Anonym

Ja, jag går privat. Han verkar jag jättetrevlig men jag känner mig utsatt pga okunskap!

• GashH

Okej.

Tror inte att han lurar dig, så ta det lugnt bara.
    Det finns en massa sidor på nätet du kan läsa om tandvård, så googla bara... Eller fråga någon här :)

• Anonym (Krona)

Hej..
    Jag har fått betala runt 3500kr själv för ett
    par rotfyllningar..och för en tandprotes halvbrygga
    har jag fått betala själv o den uppgick till 5000kr,
    men så ibland har den lossnat för att
    den sitter limmad på baksidan av de andra
    tänderna som det sitter emellan.

Svar på tråden Pris för rotfyllning + porslinskrona?