Vad ska barnet "kunna" på 6-månaderskontrollen på BVC?
Vad är det för saker dom kollar och frågar om på 6-månaderskontrollen?
Vad är det ett 6-månadersbarn bör "kunna göra" då?
Vad är det för saker dom kollar och frågar om på 6-månaderskontrollen?
Vad är det ett 6-månadersbarn bör "kunna göra" då?
Bra fråga.. vi ska dit nu i november på läkarkontroll. vill oxå veta..:)
Vad söt hon är din lilla flicka. har aldrig sett en liten med såå mycket hår. coolt!
själv är de lite dåligt på den fronten här:)
jadu, om jag skulle komma ihåg det...
tror dom ska kunna sitta med stöd,hålla i leksaker osv, såna där basic grejer, men kommer inte ihåg exakt... vet att vår son var väl utvecklad enligt vad dom ska kunna och han kunda inte sitta vid 6 månader.
Här hittade jag, men det är nog mer för läkare så det kan vara svåra ord.
6 månader: Psykomotorisk utveckling (rullar runt, följer föremål med blicken, se avsnittet Barnets normala utveckling i detta kapitel). Kontrollera tonus, utveckling, huvudomfång, längd och vikt. Skelning efter sex månader remitteras till ögonläkare. Täta tårkanaler? (ingen åtgärd före det att barnet är 10 mån). Auskultera cor, palp buk, femoralispulsar. Kontrollera höfter. Jollrar? Hörsel?
Här har du en bättre beskrivning.
6 månader: Vänder sig från mage till rygg och från rygg till mage. Barnet hjälper till om man drar i armarna upp mot sittande. Sitter med stöd. Balanserar huvudet. Griper aktivt. Följer föremål med blicken.
Vi var på koll förra veckan, dom ska kunna:
Flytta saker från ena handen till den andra
Jollra
Titta efter saker som tappas
sen kollar läkaren nästan hela kroppen precis som på dom andra läkarkontrollerna
Här är lite mer från FASS
6 månader: Man kontrollerar huvudomfång, längd och vikt samt muskelspänst. Likaså kontrolleras hjärta, mage samt pulsar i blodkärl i ljumskregionen.
Ögon kontrolleras, skelning? Täta tårkanaler? Om så, ingen åtgärd förrän barnet är 10 månader gammalt.
Höfterna kontrolleras på nytt.
Jollrar barnet? Visar barnet tecken på nedsatt hörsel? Psykomotorisk utveckling? Rullar barnet runt och följer föremål med blicken? (Se avsnittet ovan, Barnets normala utveckling).
Fast våran son satt inte stadigt på 6 månaders kontrollen, inte heller rullade han runt varken från rygg eller mage. Men läkaren sa att allt vr hur bra som helst.
Hon mätte och vägde honom. Kollade om han följde saker med blicken. Kände på hans mage och pungen.
Sen var det inget mer.
Det är säkert olika, men det jag har länkat in är från FASS och Praktisk medicin
Länkar:
www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp
www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp
Kakan83skrev 2007-10-31 16:52:34 följande:
Dom ska även bara kunna sitta MED STÖD. Min son satt inte heller vid 6 mån.
Vadå täta tårkanaler?
Jag vet inte, tror det är mer till läkarna. Kanske så att tårkanalerna inte är för små?
Jaha jaja, nej det gör det nog inte, det betyder ju bara att barnet ifråga är lite senare med just den grejen och det är ju helt okej, det betyder ju inte mer än så. dom har väl inte lust att sitta där och visa upp sig Men det är dessa grejer dom kollar iallfall.
Tack så jättemycket för era svar!
Dama: Tack så mycket! Ja, jag blev lite förvånad själv när hon kom ut att hon hade så mycket hår! Storasyster hade inte alls särskilt mycket hår, så det var en överraskning. Har redan varit tvungen att klippa luggen 3 gånger eftersom håret kommer i ögonen och växer hur snabbt som helst...
Pappan har sagt hur många gånger som helst att vi ska ta en rakapparat och raka hennes huvud istället, helt knäpp...
Catchie80: Det gör inget om det är medicinska termer i dina svar, är nästan klar sjuksköterska så jag förstår vad det står.
om det inte kommer några tårar då barnet gråter har det förmodligen täta tårkanaler, vilket beror på att det inte är helt utvecklat än...
Min son har trånga (vilket jag antar är samma som täta i det här sammanhanget) tårkanaler och för honom innebär det att han sedan födseln har lite variga ögon. Så det märker man nog själv om de har.
Tack för era svar!