• Anna  Lisa

Så farlig är dina babyservetter (ngn som har läst artikeln?)

Någon som har AftonbladetPLUS eller har läst artikeln på aftonbladet? Skulle vilja vet vad det står så om någon vänlig själ vill dela med sig vore det toppen!

• Svar på tråden Så farlig är dina babyservetter (ngn som har läst artikeln?)
  • Jiie

Japp ge mig en minut bara!

Lilleman - Alexander - Bäst Före 13/12
  • Jiie

Våtservetter för bebisar fixar inte bara bajs och kladdiga munnar.

De funkar lika bra på spillolja, spritpenna och chokladfläckar.

Flera märken innehåller kemikalier som kan orsaka allergi.

Däribland propylparaben, bensoesyra och limonene.

– Men värdena överstiger inte vad som är tillåtet i Sverige, säger Gunnar Guzikowski, kemist på Läkemedelsverket.

– Att våtservetter lyckas ta bort fläckar beror nog snarare på kombinationen av alkohol och det tvättaktiva ämnet tensid.

Hellre tvål och vatten

Däremot bör man undvika att regelbundet utsätta huden för allergiframkallande ämnen.

Ämnen som alltså kan finnas i våtservetter.

– Produkterna är framtagna att fungera mot huden och är mildare än till exempel handdiskmedel. Men det är klart vi rekommenderar föräldrar att använda tvål och vatten när det går, säger han.

• Jiie

Tog bort spillolja

Therese Brycke, 24, använder inte våtservetter till sitt barn längre – inte efter att ha bekämpat en segsliten fläck med ett paket Pampers våtservetter.

– Vi fick bort spillolja från en kattpäls. Så nu använder jag våtservetter till allt. Utom till mitt barn, säger hon.

– Jag har testat våtservetter på flera ställen i hemmet: kludd från spritpennor och ingrodda fläckar i kök och badrum försvinner med ett svep, precis som i en reklamfilm för rengöringsmedel.

Marianne Bergström, styrelseledamot i Riksföreningen för barnsjuksköterskor, ser ingen anledning till oro.

– På barnavårdscentraler finns inga restriktioner på hur mycket eller lite våtservetter man får använda.

• Jiie

Ämnen som kan framkalla allergi

2-Fenoxietanol Medelhög giftighet vid förtäring, irriterande för ögonen.

Bensoesyra Måttligt irriterande för hud och ögon. Kan orsaka kontaktallergier hos känsliga personer.

Cetrimoniumbromid Kan orsaka hudirritationer och irritationer i ögon.

Citronsyra Irriterar ögonen vid direktkontakt.

Limonene Klassas som miljöfarligt ämne. Ämnet har irriterande egenskaper med påvisad risk för kontaktallergi och överkänslighet.

Natriumbensoat Misstänks kunna vara allergiframkallande och orsaka kontakturtikaria (nässelutslag).

Parfym Misstänks kunna orsaka överkänslighetsreaktioner och vara allergiframkallande.

Butylparaben, Etylparaben, Metylparaben, Propylparaben Långvarig eller ofta upprepad kontakt kan i enstaka fall orsaka överkänslighet med allergiskt kontakteksem som följd.

• Jiie

Aftonbladet gjorde rent hus med babyservetter

Aftonbladet gjorde ett ovetenskapligt test av babyservetternas effektivitet – som rengöringsmedel. Med hjälp av Pampers Active babyservetter och lite gnugg fick vi bort:

Ketchupfläck

Skokräm

Kladd från spritpenna

Blåbärsfläck

Chokladfläck

Soyafläck

Smuts mellan kakelplattor

Bajs under toalettringen

• Valkyriah

Usch är glad att jag inte torkat min son med sån skit!

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Jiie
    MÄRKEFARLIGA ÄMNENpris/styckNATUSAN GENTLE CARE2-Fenoxietanol0,47 krCitronsyraEtylparabenMetylparabenParfymPropylparabenGUNRY2-Fenoxietanol0,28 krBensoesyraCitronsyraEtylparabenMetylparabenPropylparabenGUNRY CLASSIC2-Fenoxietanol0,25 krButylparabenCetr-bromid EtylparabenMetylparabenPropylparabenPAMPERS ACTIVE2-Fenoxietanol0,50 krEtylparabenMetylparabenParfymPropylparabenPAMPERS2-Fenoxietanol0,42 krEtylparabenMetylparabenParfymPropylparabenCIEN2-Fenoxietanol0,20 krButylparabenEtylparabenMetylparabenPropylparabenNATUSAN EXTRA CARE2-Fenoxietanol0,53 krCitronsyraNatriumbensoatParfymPAMPERS SENSITIVE2-Fenoxietanol0,47 krEtylparabenMetylparabenPropylparabenICA2-Fenoxietanol0,32 krCitronsyraParfymFRIDALimonene0,35 krParfymCOOPCitronsyra0,40 krNatriumbensoatICA UTAN PARFYM2-Fenoxietanol0,32 krCitronsyraWILLYS2-Fenoxietanol0,30 krCitronsyraÄNGLAMARK SENSIBELCitronsyra0,26 krNatriumbensoatEUROSHOPPER2-Fenoxietanol0,21 krCitronsyraX-TRACitronsyra0,21 krNatriumbensoatELDORADOCitronsyra0,18 kr2-FenoxietanolLIBEROCitronsyra0,42 kr
  • Jiie

Oj blev lite konstigt när man klippte in det sista hehe

• Anna  Lisa

Tack så hemskt mkt! alla tvättservetter verkar alltså innehålla NÅGONTING av ovanstående alltså? FY alltså! Vi använde ICA Aloe utan parfym men det blir det nog ändring på!

• MuminMy

Naturskyddsföreningen gjorde en test för några år sedan, sök på deras hemsida så hittar ni en tjusig sammanställning

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Maggis Nervis

Det finns en tipstråd nånstans på fl vad man kan använda dom till förutom barnen Min spis har aldrig varit så fin som när jag gick lös på den med tvättservetter...

Dagar kvar till kent i Gbg: 24
  • LabLover

Jag läste något test, var det i Vi Föräldrar kanske? De kom iaf fram till att Liberos tvättservetter var de enda som var någorlunda OK.

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
Svar på tråden Så farlig är dina babyservetter (ngn som har läst artikeln?)