• MajaW

Grön snabbväxande klätterväxt..

...behöver jag att sätta utanför min altan! Sol endast på förmiddagen, rätt fuktig jord. Vill att den ska växa superfort.. Bor utanför Örebro.
    Himmel så bra med ett trädgårdsforum... jag ska ju göra massor i min nya trädgård innan bebisen kommer i maj.

• Svar på tråden Grön snabbväxande klätterväxt..
  • joviti

Humle växer ju jättesnabbt, ca en dm om dagen när den växer som bäst.

• MajaW

Då får det kanske bli Humle då.. läste något nyss om att den lätt drar till sig ohyra, men det viktigaste är att den växer snabbt.. jobbar hellre med ohyran i så fall. När kan man plantera Humle?? Vet att det kanske är bättre att fråga hos ngn blomsterhandlare..men jag vill ha svar nu! (planerar för fullt)

• joviti

Det beror ju på lite var du bor, men när tjälen gått ur jorden ska det nog gå bra.
    En annan växt är bokharabinda (har jag för mig den hette) den köpte vi och satte vid våran altan. Växer oxå väldigt snabbt och blommar med massor av små vita blommor.

• MajaW

Åh tack.. ska kika om jag hittar den någonstans här på nätet och kika hur den ser ut. Är ju så vackert med blommande växter..men jag har lite insektsskräck och har fått för mig att utan blommor mindre getingar.. =) Bor i mellersta Sverige (örebro)

• Snuttarna

En ettårig växt som är jättefin och klättrar jättebra är Blomman för dagen. Den har stora klockor som antingen är blåa eller har blandade färger. Du måste så den själv

• Dissan

Om du vill ha fleråriga är piprankan eller clematis bra. Clematis blommar dessutom jättefint.

• atelli

Info om bokharabinda:

home.swipnet.se/~w-30905/tf/bokharab.shtml

Jag hittade en fin bild på bokharabinda, lägger den i mitt bildgalleri!

// Anna

• MajaW

Den var verkligen fin Anna.. den hoppade nu genast upp till första "vill ha plats".. Tack för alla tips.. längtar nu bara efter sol, värme och en upptorkad gräsmatta.. Sedan ska här grävas och planteras och grejjas.. tidsfördriv innan bebis.. =)

• Signatur

Vill du ha en bra växt för insynsskydd rekommenderar jag Klockranka. Den växer fort och får ett lummigt bladverk.

• MajaW

Ska kika runt lite för att hitta en klockranka här på Internet..

• fifo

Lånar tråden för en följdfråga, hoppas det är okej...

Är det nån som har tips på gröna klätterväxter som trivs i skugga? Skulle behöva nåt som täcker den fula betongväggen längst in i hörnet på balkongen.

• MajaW

Är helt ok.. spec då min tilltänkta plats är solig endast få timmar per dag.. så mest skugga hos mig med..

• musli

humle skräpar ner nåt vansinnigt när den blommat över... bara så du vet... min mamma har grävt upp sin, hon orkade inte med skräpandet...

• Gulletuss

Jag tror att murgröna (vinterhärdig då) funkar bra på skuggsida. Vet dock inte hur snabbväxande den är....

• SNULTRAN

Clematis i olika färger,mörklila,röda,ljusblåa......härdiga,gillar sol,blanda ut jorden med fin sand och nått att klättra på! Kommer år efter år.

Lycka till med vad du än planterar!! Hälsn Maria

• mammaE

Fifo: humle trivs i helskugga!! Annars hade jag valt clematis som många här sagt. Välj en resistent planta bara, annars kan de få svamp. Finns så många fina clematisar!

• MuminMy

Min Humle växer inte alls bra.. gör säkert nåt fel men jag såg framför mig ett jättefint humlevattenfall när jag planterade den men... det är nog som med allt annat i min trädgård... Jag ska nog inte syssla med det helt enkelt

Svar på tråden Grön snabbväxande klätterväxt..