• MorAnna79

Piercingfråga-krångel..hjälp!

Hej!
    Jag piercade mig för snart 2 veckor sedan. Förra veckan var det lite rött runt omkring men dte blev bätre efter några dagar men idag e det pytteöite var där.vad ska jag göra?betyder det att jag måste ta bort den??Vill inte det..Kram

• Svar på tråden Piercingfråga-krångel..hjälp!
  • blackangel

Tvätta det noggrant med koksalt lösning eller alsolsprit. Det gör jag när jag har haft något problem med piercings.

• meic

Vad tvättar du med?

Om du har en infektion så behöver du ta, förslagsvis, klorhexidin ett par dagar...
    var sitter piercingen?

• Ensamamma

hej!

tvätta bara med tvål och vatten (helt onödigt med annat, jovisst antiseptiska tvåler fungerar bra men tvål e lika bra), skölj jävligt noga bara... sitter den i tungan eller läppen sköljer du med antibateriellt munvatten i en vecka. PILLA INTE på piercingen!!! Visst den är fin och cool men det blir alltid infektioner som kan sluta i äckliga varklumpar...

Fråga om du undrar mer....

• MorAnna79

Vad mycket olika svar..hmm..
    den sitter i naveln. e lite rött där och så lite var..Menkan dte vara så i början? Var ju bara 2 veckor sedan jag gjorde den. Kroppen e ju inte vad vid att ha något där lliksom..
    Har antispetisk tvål morgon och kväll..

• Banana82

naveln är det jäkligaste stället på kroppen att läka, det är extremt vanligt att det krånglar och kräver lång läktid, många gånger upp till 1 år innan det är helt läkt. Kör koksaltlösning som rengöring också, och bada piercingen i detta

Det är skillnad på att ha tid med en annan människa och på att ha tid för en annan människa.
  • Ensamamma

vart har du gjort den? är du säker på att det är en läkstav du har i och av kirurgiskt stål?

Många faktorer som spelar in...

Viktigt är dock att inte tvätta för mycket!!! Bara morgon och kväll och lufta (sov inte med tröja tex)... ungefär som med ett sår läker det bäst utan plåster...

• Fjartress

kan vara antingen övertvättning eller undertvättning, se till att inte tvätta för ofta eller för sällan. och luft är bra.

• Agapi

Är de bara två veckor sen du gjorde naveln är de inte konstigt, de kan vara jävligt svårläkta och två veckor är ju ingen tid. Sen är du säker på att de är var och inte vanlig sårvättska?

Om de skulle vara infekterat så ska du inte ta ut den. Tipsar som flera andra att tvätta med koksalt. Även "koksalt bad" har hjälpt mej mycke. Gör iordning koksalt och fyll upp i ett shotglas eller liknande och sätt de över naveln så den är helt täckt av vattnet.

• AnnaH

Kan bara instämma med whisperer. Är vätskan gulaktig men inte illaluktande är det bara sårvätska. Min navelpiercing vätskade under hela läketiden (5 månader).
    Koksaltbad är helt suveränt. Jag brukade koka upp 1 msk havssalt med 1 liter vatten och bada piercingen ca 10 minuter. Drar ut all smuts och sårvätska samt löser upp skorpor som annars kan skäva.

v.15
Svar på tråden Piercingfråga-krångel..hjälp!