• prinsesstårtan

Hjälp mig till Tyskland!

Kanske postade fel nu?

Jag skall under morgondagen ta mig ner till Tyskland för att införskaffa vin till en stor fest. Men Hur? Alla pratar om hur billigt och lätt det är. jag känner mig helt bortkommen!!!!

Nån som har någon erfarenhet?

Varifrån ska jag ta vilken färja för att komma snabbast och billigast undan? Tar båtarna 5 tim?! kostar det 1000 spänn tur och retur???? Kan ju inte vara möjligt????

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hjälp mig till Tyskland!
  • Linda1976

Köra kanske? Malmö-Köpenhamn, Rödby och sen över till Puttgarden, eller båt Trelleborg-Travemünde.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • prinsesstårtan

jag bor i stockholm men skall ner till malmö i ett annat ärende, tänkte passa på...... har läst lite bland gamla inlägg och där verkar det som om det lätaste skulle vara att köra öresundsbron till rödby (?) och sen färjan..... vet någon vad den färjan heter och hur ofta den går och hur långtid det tar?

• Linda1976

Rödby-Puttgarden går flera ggr/timme och tar kanske 20 minuter eller så. Man hinner klämma en korv, typ

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • krammamma

Trelleborg- travemunde kostar 1650 kr för bil med 5 pers. Ska dit på tisdag nästa vecka. Resan tar ca 7 timmar..... / enkel resa. Ska du ha bil med?

• prinsesstårtan

ja vi är två pers med bil. vill fram och tillbaks så snart som möjligt

• 3pojkar

Från Malmö åker du över bron till Köpenhamn och sen ner till Rödby (ca 1,5 timmes resväg från Köpenhamn)och tar färjan över till Puttgarden (50min).
    Du kan också åka Färja mellan helsinborg-Helsingör (20min) och sen ner till Rödby (2 tim resväg), en endagars kombibiljett till tyskland t&r bil + 9 pers kostar 800-900:- beroende på om du åker med HH-ferries (billigast) eller Scandlines.

I Puttgarden har du Bordershop precis vid kajen, 5 våningar där du kan köpa allt....
    Åker du tillbaka inom 3 timmar får du 200 kronor tillbaka på färjan hem.
    Du kan också åka in till Burg, 5 km från Puttgarden där du har Calles, Sky, Fleegaard m.m.

• Linda1976

Tar den färjan 50 min? Hade för mig att den tar max 30 min? Hmmm...*funderar*

• 3pojkar
    Linda1976 skrev 2007-10-31 20:18:23 följande:
    Tar den färjan 50 min? Hade för mig att den tar max 30 min? Hmmm...*funderar*
    Ja den tar 50 min, åker där 1-2 gånger/år. Den går varje halvtimme dock.
    Kanske tänker du på färjan mellan Helsingborg-Helsingör som tar 20 minuter??
  • Linda1976

Neeeh, den vet jag är kort Jag är nog bara allmänt glömsk

Svar på tråden Hjälp mig till Tyskland!