• Skummis

Vilken videokamera ska vi köpa?

Maken och jag har tänkt att köpa en videokamera till oss själva i julklapp. Känner mig dock inte så insatt i djungeln och skulle vilja veta vad ni som vet lite mer tycker.
    Motivera gärna eller skriv för- och nackdelar i tråden.
    Tack för hjälpen!

♥♥ Längtar till januari ♥♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken videokamera ska vi köpa?
  • Skummis

Ingen som vill tycka till med för- och nackdelar?

• KattenFräsmorr

Jag röstade på "annat" eftersom jag gärna vill ha lite tips jag med. Har en kamera med DV-band nu som bara krånglar, så jag funderar på att köpa ny kamera snart. Var lite sugen på en kamera som bränner direkt på dvd eftersom jag aldrig hinner sitta och redigera mina filmer. Bättre att ha filmerna oredigerade på dvd än oredigerade på dv...

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Skummis

Ja, dv-band känns lite förlegat kan jag tycka. Men jag redigerar nog gärna o då blir det ju dubbla uppsättningar av varje film om man spelar in på dvd. Men man kan väl ha dvd-rw antar jag?

Ingår det något program att redigera sina filmer i när man köper en videokamera? Nån som vet?

• KattenFräsmorr

Jag använder Windows Movie Maker, fanns i datorn (ingick i XP) när vi köpte den. Men det brukar ingå ett redigeringsprogram när du köper kamera, jag tycker att wmm funkar bra så jag har inte ens installerat programmet vi fick med kameran. Ett brännarprogram behöver du dock om ska bränna via datorn, finns gratis att hämta på internet eller så köper du ett. NERO är väl den mest kända "betal"mjukvaran.

• Skummis

Har WMM men kan man bränna ut de på dvd sen? Jag har bara lyckats få det till cd.
    Har nu suttit o bränt över alla våra hemmavideos från VHS till dvd och skulle vilja red dem lite, men de går inte att öppna i WMM för de sägs vara i fel format...

• KattenFräsmorr

Utöver Wmm behöver du ha ett program som konverterar dv-formatet till dvd-format (säkert inte rätt termer men i praktiken funkar det så här ). Jag har laddat hem ett freewareprogram som heter Sothink DVD maker, enkelt och fungerar helt ok. Så efter redigering kör du filen genom Sothink och så konverterar/bränner den filen.

Funkar måhända tvärtom också så du kan köra en oredigerad (DVD) fil genom programmet och sedan öppna i Wmm?

• Skummis

Julen närmar sig så jag puffar lite här och skulle vilja ha fler goda råd inför vårt inköp!

Svar på tråden Vilken videokamera ska vi köpa?