• mintanke

Hur koda en mapp

Hej. Är väldigt dum på datorer.Nu vill jag koda en av mina mappar och dess undermappar eftersom fler i familjen läser vad jag skriver och allt vill man kanske inte ska vara till allmän beskådan. Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Hur koda en mapp
  • R Franklin

Läs din fråga en gång till och fundera sedan några sekunder på hur någon skall kunna hjälpa dig.

Utan att veta vilket operativsystem det gäller är det omöjligt att ge ett vettigt svar.

• mintanke

Ja du R Franklin jag sa ju att jag var helt dum. Men......
    Jag har internet explorer, jag vill liksom ha ett lösenord på min mapp så bara jag kan läsa undermapparna i den. Skriver mycket dagbok o lite personliga dfikter, vilket jag inte vill att andra ska se. Hoppas jag nu gett de uppgifter som behövs.
    Tack för ditt påpekande, hade inte en tanke på det du skrev.
    Nu kanske du eller nån annan kan hjölpa mig.

• R Franklin
    mintanke skrev 2007-10-31 20:02:32 följande:
    Nu kanske du eller nån annan kan hjölpa mig.
    Tveksamt, för du har förfarande inte besvarat frågan om vilket operativsystem du har.

Internet explorer har inga mappar, eller menar du underkategorier bland genvägarna? Spontant låter det mer som att du menar kataloger (Mappar) och filer såsom "Mina dokument" mm? Men dessa har ingenting att göra med internet explorer.
  • cruZZe

Jag gissar på att du har windows XP i din dator. Det finns då separata program att ladda hem för "säkerhet" där du kan lösenordsskydda egna mappar. Annars gör ni helt enkelt bara olika användare med olika lösenord så kan ingen komma åt ditt skrivbord och dess filer mm.

• abeware

köp ett usbminne och spara dina hemliga filer på det.

• Ellah

Hur gör jag om jag vill koda en mapp under mina dokument, vanliga word dok och foton? Har Windows XP.

Usb-minne, funkar ej för min del då det del blir för krångligt att hålla på och leka med, dels kan man ej koda åtkomsten till det heller (väl?).

• cruZZe

Ellah: Finns ingen direkt funktion för det i XP. Antingen kan du göra den dold, installera ett program för det eller helt enkelt göra olika användare i XP.

• Ellah

Hmm, ja det var ju inte kul.

Får väl ha det på usb-trots allt.

Tack för svaret!

• cruZZe

Ellah: Det finns som sagt en hel drös med bra program just för att sätta lösenord och liknande på mappar mm. Bara kasta dig ut och leta.

Svar på tråden Hur koda en mapp