• Alina05

Cola och koffein

Okej, nu vill jag veta allt om vad alla tycker.
    Är det farligt att dricka Cola och läsk när man väntar barn?
    Då menar jag alltså inte flera liter i veckan.
    Utan någon gång då och då.
    Jag dricker inte kaffe och de vet jag att man oxå ska dra ner på. och att det är samma med cola.

Men varför bör man inte dricka de?
    Jag är väldigt nyfiken.
    Är det bara jag som dricker Cola när jag väntar barn?

• Svar på tråden Cola och koffein
  • Papayia

Äh, varför skulle det vara det? Som du säger: I måttliga mängder.
    Min åsikt.

• Alina05

Papayia - Tack för de bra svaret :)

• Runguska

Jag räknade på det och ur coffeninsynpunkt kunde man dricka typ 3 burkar om dagen har jag för mig innan det hamnade över rekommendationen. Observera att jag inte minns exakt, men ett glas eller en burk då och då ä alltså inte farligt, däremot rätt så onyttigt med tanke på allt socker och så vidare.

• Pingu32

jag dricker inte heller kaffe. inte i vanliga fall heller men tar gärna mig ett glas cola då och då. Dricker kanske 5 dl i veckan skulle jag tro. Jag har valt att inte dricka light varianten eftersom jag tror att aspartam och sucral...? påverkar mer än sockret skulle göra. Alltså påverkar kroppen negativt. Och vad kan 5 dl cola bli räknat i kalorier? 250 kanske? Det är ju inte så mycket tycker jag.

• Höstäpplet

Det är pga koffeinet i cola, kaffe och te som man inte ska drick för mycket när man är med barn. Men visst kan du dricka coca-cola.

• PinkSugar

Jag dricker också Coca cola + en kaffe då och då.

• Lilla i

Jag dricker inte kaffe men gärna cola. Dricker minst en burk om dagen. Gjorde så under min förra graviditet oxå. Tror inte att det är ngn fara.

• oxytocin
    Alina05 skrev 2007-10-31 20:33:24 följande:
    Okej, nu vill jag veta allt om vad alla tycker.Är det farligt att dricka Cola och läsk när man väntar barn?Då menar jag alltså inte flera liter i veckan.Utan någon gång då och då.Jag dricker inte kaffe och de vet jag att man oxå ska dra ner på. och att det är samma med cola.Men varför bör man inte dricka de?Jag är väldigt nyfiken.Är det bara jag som dricker Cola när jag väntar barn?
    I stora mängder är det nog inte så jättebra p g a koffeinet. Och själv dricker jag inte cola light eftersom jag inte är så övertygad om att det är helt ofarligt för fostret (eller mig själv för den delen).
    Bf 21:a november
  • Liselottang

Det här fick mig att inse hur mycket skit det är i cola:

www.healthbolt.net/2006/12/08/what-happens-to-your-body-if-you-drink-a-coke-right-now/

"In The First 10 minutes: 10 teaspoons of sugar hit your system. (100% of your recommended daily intake.) You don?t immediately vomit from the overwhelming sweetness because phosphoric acid cuts the flavor allowing you to keep it down.

# minutes: Your blood sugar spikes, causing an insulin burst. Your liver responds to this by turning any sugar it can get its hands on into fat. (There?s plenty of that at this particular moment)..."

• ShreeLakshmi

Hjälp! Coka Cola är nog inte så bra, jag ska nog inte dricka en sådan till nu när man är gravid. Kanske aldrig mer alls...
    Kaffe dricker jag inte men däremot te varje morgon. Kanske borde sluta med det också, men i måttliga mängder så är det nog OK.

• Lilla i

Det är säkert massor av skit i Cola men det är gott iaf =). Tror att du måste dricka en jäkla massa te innan det blir skadligt.

• idisb

jag dricker nog för mkt cola, här handlar det om liter i ve. men samma sak när jag väntade dottern, bm sa det är värre med kaffe. och mina cola är min ersättning för rökning o käns bättre o dricka cola än röka o va gravid. dock drack jag inte cola när jag ammade, fick för min dottern blev överpigg på de

• Karin Hz

Hej!
    Jag drack löjliga mängder cola under min förra graviditet. Jag var illamående hela graviditeten, och cola var det som funkade när inget annat gick ner eller fick stanna kvar. Det som hände var att jag var tokberoende av socker efter graviditeten, åt godis i enorma mängder varje dag. Men det löste sig. Utan colan hade jag blivit galen. Den här graviditeten känns det som om jag klarar mig utan cola. Tar bara en burk nån gång ibland när illamåendet verkligen slår till...

• auti

Jag dricker också cola någon enstaka gång. Jag dricker inte kaffe och vin till maten går ju inte heller så ibland festar jag loss på en cola =)

• auti

Om ni vill dricka mycket te så drick rött te. Det innehåller järn, vitaminer och zink och är jättegott. Jag brukar varva mellan svart te. Svart te hämmar järnupptaget så det bör man inte dricka efter maten. På tal om cola...

Svar på tråden Cola och koffein