Tips på lindring mot halsont...
Jag är gravid i v.16 och har under ca tre veckor haft ont i halsen. Det började som en vanlig förkylning, men halsontet finns kvar även efter att andra symptom har försvunnit. Då jag inte haft någon feber så har jag bara försökt att lindra min hals med halstabletter (Strepsils) och varma drycker.
Idag kände jag att det fick vara nog, så jag besökte vårdcentralen och fick träffa läkare. Både halsprov och sänka togs, men inget visade på någon infektion. Läkaren trodde i stället att det hela börjat som en halsinfektin i samband med förkylning, och nu när jag "bara" är graviditets-täppt i näsan, så blir halsen irriterad och torr när jag sover med öppen mun. Nässpray med cortison brukar hjälpa, men det kunde inte bli aktuellt nu inder graviditeten. Såå... det här var nog något som jag fick stå ut med tills vidare ansåg läkaren, och jag kunde ju fortsätta med halstabletter, receptfri nässpray (max 10 dagar i sträck!) och liknande huskurer. Under mina två tidigare graviditeter har jag varit täppt hela tiden, så det känns inte alls kul att troligtvis få ha ont i halsen ända fram till BF...
Finns det någon annan som drabbats av detta och hur lindrade ni er onda hals?? Det känns tungt att behöva dras med detta i månader framöver utan lindring. Finns det någon som har några bra tips?