• netgirl

Tips på bra Amningsfåtölj

Jag har hört talas om en speciell typ av amningsfåtölj som finns på typ Babyproffsen eller liknande. Nu vill jag veta om den är superduperbra eller om det finns andra fåtöljer som ni skulle rekommendera för amning (flaskmatning/vaggning sena nätter osv).

Så har ni en undebar fåtölj hemma så är jag nyfiken på vilken modell och vart man skulle kunna köpa den!

Tack!

Maria

• Svar på tråden Tips på bra Amningsfåtölj
  • Mumrika

Provsatt (ammade i) den på babyproffsen en av de första veckorna efter frölossningen och tyckte den var superskön. Just då med stela axlar när dottern burits och vyssjats nätterna igenom hade jag kunnat lägga 4000kr på den, men jag har inte köpt någon och har egentligen inte den erfarenhet du frågar efter.

• Lise

Jag tror inte att man behöver någon speciell amningsfåtölj. Själv har jag inte känt något behov i alla fall. På nätterna tycker jag att det rä skönast att ligga och amma men om du ska köpa en fåtölj så är min rfarenhet att det är smidigast med fårtöljer med inga eller lågt sittande armstöd. När sonen blev längre tyckte jag att det var jobbigt med stolar med höga arnstöd för då fick hans ben inte plats emellan utan han låg och sparkade och tryckte fötterna mot armstödet.

Tage 070429
  • mammamuuuu2008

bra skön fåtölj och kuddar... jag valde att lägga mig ner i sängen och ammade där... skonsamast för ryggen och jag fick vila mig oxo :) en stund

• Lady Maria

Jag tycker att IKEA´s Tullsta var jättebra att amma i från början. Amningskudden fastnar nästan mellan armstöden.

• Mumrika

Kände att jag svarat snabbt utifrån att TS verkade ha bestämt sig för att köpa amningsfotölj redan.Det ser ut på din (TS)presentationsbild som om du har ett barn sedan förut och alltså idéer om lämpliga amningsställningar -om inte avvakta och testa dig fram först.

Jag har inte heller saknat amningsfåtölj. Men om man nu vill lägga pengar på en amningsfåtölj verkade babyproffsens skön.

Själv konstaterade jag att den tar mycket plats och inte var så snygg, att vi skulle vilja ha den som vanlig fåtölj sedan. (Kanske finns andra tyger än i min affär.)Det är ju en begränsad om än intensiv period som man ammar och matar på det viset, så när jag blivit mer varm i kläderna och kom på att luta mot väggen i sängen och bulla upp med kuddar (var tvungen att sitta och amma då dotterna hade fraktur på ena sidan och inte kunde ligga och vila på den)och hittade möbler och kuddar hemma som funkade försvann mycket av de ömma uppdragna axlarna och det var inte intressant längre att köpa en så dyr lösning.

Tullsta var jättebra i början,men sedan uppstod problemet med att fötterna tog i som Tage07 skrev om.Nu sitter vi isoffan med extra stöd.

Jag hade turen att ha fått en långsmal vanlig prydnadskudde i present för ett par år sedan, som plötligt visade sig vara perfekt "armbågshöjd" vid amning och matning. I början hade jag den bredvid mig i Tullsta för jag kom för högt med armen hon vilade på annars. Nu när hon växt ut Tullstan, visade sig denna praktiska kudde oxå vara lika lång som min soffa är djup så nu lägger jag den på den sida om mig där det saknas armstöd när Ella matas.

• Littorina

Vi köpte en Poäng på Ikea. Den passade mig perfekt! Jag hade en ganska platt amningskudde som låg ovanpå armstöden. På så sätt kunde inte Grabben fastna eller sparka på armstöden.

• netgirl

Tack för alla tips. Egentligen är jag ute efter en superskön fåtölj som är suverän att ha när man ammar, matar med flaska och även kan sitta i och "vyssja" ledsna barn på natten. Jag saknade en sådan här fåtölj konstant med min nuvarande dotter. En superskön fåtölj helt enkelt. Som är praktisk för ovan ändamål. Just nu flaskmatar jag min dotter endast inför natten och då sitter jag helt otroligt dåligt i sängen. Jag vill därför köpa en fåtölj bums för att kunna ha lite mer "mysiga" kvälls stunder. Så har ni några tips på UNDERBARA fåtöljer så hojta! Just nu funderar jag på en "Jenny Lund" från IKEA. Men jag tar gärna emot tips på andra fåtöljer med mer "gung" i.

• Popson

Jag skulle rekommendera att du köper en härlig massagefotölj. Finns på blocket ibland för ganska billig peng. Då kan du luta dig tillbaka och få massage samtidigt. Jag var på amningsmottagningen på Danderyd o deras fotölj var jätte skön. Dock väldigt ful.

Svar på tråden Tips på bra Amningsfåtölj