• Gnista

Hur var det nu igen med trefärgade katter?

Har läst om katter och deras pälsfärg att det bara är honor som kan vara sköldpaddsfärgade eftersom hankatter inte har "utrymme" nog på sina gener för att bära så många färger. Handlar denna "regel bara" om sköldpaddsfärgen? Jag har nämligen en hankatt som är svart/röd-brun/vit, svart och rödbruntigrerad med vita tecken och vita strumpor. Visst räknas inte en katt med vitt i pälsen som sköldpadda?

• Svar på tråden Hur var det nu igen med trefärgade katter?
  • Sommaren22juni1979

Jag har oxå hört sånt , men när vi var på djursjukhuset med våran så sa hon att våran inte var en äkta sköldpaddsfärgad katt pga vit man , hela katten måste vara sköldpaddsfärgad och inte ha utmärkta drag typ som vita tassar eller vit man..
    Och då är det endast honor som har den färgen , men jag kan ju säga så här :

Har aldrig stött på en hankatt som är sköldpaddsfärgad , alla jag känner som har en katt har en hona som är sköldpaddsfärgad....

Hösten är kommen .......
  • Heydi

är inte hundra men har aldrig sett en bild på sköldpadds färgad med vitt i pälsen iallafall..

• medea08

En sköldpaddsfärgad katt kan ha vitt, men behöver inte ha det. Din hankatt är med största sannolikhet brunmönstrad, med något som kallas rufism, som gör pälsen lite "rödaktig".

Anledningen till att "bara" honkatter kan vara sköldpaddsfärgade är att både anlaget för den röda färgen, och det för den svarta färgen sitter på x-kromosomen. Honkatter har kromosomuppsättningen xx, medans hanar har xy. Därmed har hankatterna bara plats för antingen rött eller svart! Det är också därför som röda honkatter är betydligt ovanligare än röda hankatter, de måste bära dubbla anlag för rött för att bli röda, medans hankatter bara behöver ett rött anlag.
    Någon gång ibland kan det dyka upp en sköldpaddsfärgad hankatt, vilket oftast beror på att katten har en felaktig kromosomuppsättning, xxy istället för xy. De katterna är i regel sterila. Det förekommer också att två foster "smälter samman" under den tidiga dräktigheten, och skapar en sköldpaddsfärgad hankatt. Väldigt ovanligt, men det händer.

Hoppas att du blev klokare av det! Glad

• vackrastarflow

visst kan "paddor" också ha vitt! sen vet jag inte om det är äkta eller inte, men vad har äkta för betydelse??

och hanar kan vara sköldpaddor, men det är högst ovanligt, och jag kan tyvärr inte hur den genetiken går till.

lite som att det är ovanligt med röda honor (inte lika ovanligt dock), men där har jag ju min Smilla som överbevisar normen hehe

• ming

Hankatter KAN vara sköldpaddsfärgade, men det är inte så vanligt, och isf har de fått dubbla kromosomuppsättningar och alltså har XXYY istället för XY och är alltså sterila.
    Kort förklarat.

• medea08

För övrigt, sköldpaddor med vitt är lika "äkta" som sköldpaddor utan. Just benämningen sköldpadda betyder att katten har både det röda och det svarta anlaget.

• ming
    SessanLindberg skrev 2007-10-31 21:18:00 följande:
    Jag har oxå hört sånt , men när vi var på djursjukhuset med våran så sa hon att våran inte var en äkta sköldpaddsfärgad katt pga vit man , hela katten måste vara sköldpaddsfärgad och inte ha utmärkta drag typ som vita tassar eller vit man..Och då är det endast honor som har den färgen , men jag kan ju säga så här :Har aldrig stött på en hankatt som är sköldpaddsfärgad , alla jag känner som har en katt har en hona som är sköldpaddsfärgad....
    Va, ragdollkatter har då absolut vitt i sig, och nog kan de ändå vara sköldpaddsfärgade, det står tom i stamtavlan.
  • medea08

Stämmer inte riktigt, en colorpoint-ragdoll har inte vitt.

ming skrev 2007-10-31 21:31:05 följande:
    Va, ragdollkatter har då absolut vitt i sig, och nog kan de ändå vara sköldpaddsfärgade, det står tom i stamtavlan.
  • ming
    AlyssaA skrev 2007-10-31 21:33:04 följande:
    Stämmer inte riktigt, en colorpoint-ragdoll har inte vitt.
    Jo, de har vitt i sig. De föds helvita och färgen kommer allteftersom. Det finns alltid lite vitt kvar, det försvinner aldrig helt.
    Mitted och bicolor har av förklarliga skäl tydligt vitt (fast det sa du ju inget om).
Svar på tråden Hur var det nu igen med trefärgade katter?