• Anonym (grubbel)

Lärare eller inte?? Hjälp mig!

Funderar på att plugga till lärare, men är förvirrad och rådvill...är det värt alla åren med lån?

1) Hur ser en vanlig arbetsdag ut för en lärare, hur många timmar jobbar man?

2) Stämmer det att man är ledig hela sommaren och alla lov?

3) Vad har man för inkomst, som gymnasielärare resp. vuxenlärare (vuxenskola)??

SNÄLLA ge mig tips, jag är helt förvirrad nu, vet inte vad jag vill......kommer ju ingenvart på nuvarande jobbet...

• Svar på tråden Lärare eller inte?? Hjälp mig!
  • Anonym

Ett rent helvete. Men det kan även vara mycket roligt med.

slutar en vecka efter barnen går på sommarlov och börjar 1-2v före dom kommer tillbaka på hösten.

Andra loven KAN man åka på att jobba.

Åt helvete för låg lön. Dessa lärare skulle behöva ha den dubbla lönen. Samt MER BEFOGENHETER om man ser till hur ungdommarna är idag. Rent respektlösa mot lärarna.

Men go for it om du känner att du vill jobba med barn och ungdommar. Läraryrket har många fördelar med .

• Tokaungen

Ekonomiskt sett så är läraryrket ett av de få (det enda?)där det inte lönar sig med en högskoleutbildning så du ska inte bli lärare för lönens skull eller statusens skull!

Det finns olika typer av anställningsformer även för lärare men årsarbetstiden är inte lägre än för andra jobb. Det som gör att lärare har (delar!) lov lediga är att vi arbetar in den tiden under läsåret. En vanlig arbetsvecka kan vara 45 timmar varav 35 av dessa är arbetsplatsförlagd tid. Utöver dessa timmar kan andra saker tillkomma som föräldrakontakter osv.

Inkomsten beror på ämnen, kön, var du jobbar osv men mina kursare hamnade på runt 22 000-25 000 som ingångslön som nyexade gymnasielärare i Stockholm.

Vad är det som gör att du lockas av läraryrket?

• löksill

Trevligt att du funderar på läraryrket. Är själv lärare. Är utbildad 1-7 lärare i sv och so. Jobbar just nu som klasslärare i en 3-4:a. Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

På mitt jobb har vi 33 timmars arbetsvecka, en del andra har 35 timmars arbetsvecka.  I vårt avtal får vi inte ut komptid för utvecklingssamtal och föräldramöten som ligger på kvällstid. Vi har en arbetsvecka som är på 45 timmar egentligen, men där 12 timmar (45-33) heter förtroendetid och ska läggas hemma. Vissa veckor jobbar man verkligen 45 timmar, andra veckor inte. Det är de 5 timmarna extra varje vecka som gör att vi kan vara lediga på vissa lov.

En arbetsdag i övrigt kan se ut hur som helst. Man vet inte alls vad som kan hända när man vaknar på morgonen. Oftast går dagen någolunda som planerat, men om det händer något mellan elever, kan man snabbt få lägga om sin planering. Flexibilitet är ett nyckelord för lärare tycker jag.

Tja, hela sommaren är kanske att ta i, men i stort sett. Vi jobbar några dagar efter det att eleverna har slutat i juni. Det kan vara allt från 3 dagar till en vecka. I augusti börjar vi 1,5 vecka innan eleverna börjar. Sammanlagt brukar det bli 7,5 - 8 veckors ledigt. På höstlovet jobbar vi tre dagar och är lediga två. Jullovet är helledigt liksom sportlov och påsklov.

Inkomsten är inte speciellt stor, i alla fall inte i den kommunen som jag jobbar. Jag tror nog man tjänar mer om man jobbar på högstadiet eller gymnasiet. Jag har jobbat (och varit mammaledig) i snart 6 år. Vi har inte fått våra nya löner än, men då hoppas jag komma över 20 000:- i månaden (före skatt så klart). Vill du tjäna mycket pengar och kliva uppåt i karriärsstegen, är nog inte lärare något jättebra yrke. Vad det gäller studielånen, kan jag säga att jag inte har alls mycket. Bodde hemma under en del av min studietid + att jag inte tog fullt lån när jag flyttade hemifrån. Har flera vänner som har klarat sig helt utan studielån fast de har haft egen lägenhet. Det funkar nog om man lever snålt, har något extrajobb och jobbar hela sommarlovet.

Hoppas du har fått svar på dina frågor. Lycka till i ditt val.

• Anonym (grubbel)

Vilka fina och utförliga svar, tack!!

Jo, jag har funderat kring lärare just för att det är spännande att kunna lägga fram saker på rätt sätt så att människor förstår dom....dvs pedagogiken i det hela: bästa metoden för att lära in....och det är ju så individuellt. Jag skulle vilja lära mig fånga åhörarnas intresse snabbt och få dom att minnas det jag sagt under ett föredrag/lektion....men det har ju att göra med hur man lägger fram det........

• Anonym (lärare)

Håller med de som skrivit tidigare, men vill verkligen betona att det är ett himla KUL yrke också, även fast det många gånger är slitsamt. Har arbetat i 12 år, på högstadiet, i en förort i huvudstaden och fortfarande känner jag att det här är rätt för mig. Men var förberedd på att du kommer att känna tidspress, otillräcklighet osv. Lycka till med ditt val!

• linaander

när man e klasslärare i en tre- fyra hur fungerar dte då med tanke på läromedel o såvidare då de befinner sig påolika utvecklingsnivåer. hur jobbar man?

• Anonym

Funderar på att plugga till lärare, men är förvirrad och rådvill...är det värt alla åren med lån?

Beror på schemat, men standard är 7,5 h, men konferensdagar 9,5 h plus en dag på 5 h. Vi har 35 h/vecka + 10 h förtroendetid - men arbetstiden varierar under året. Nationella pro, utvecklingssamtal och betygsättning tar mer tid...

Om man har ferietjänst - på vissa ställen har man semestertjänst (5 veckors semester) vanligare på friskolor. MAn jobbbar ju inloven med 5 h varje vecka

Jag har 22500 har jobbat i 6 år på 7-9 skola i mindre stad...

• löksill
    linaander skrev 2007-10-31 22:38:17 följande:
    när man e klasslärare i en tre- fyra hur fungerar dte då med tanke på läromedel o såvidare då de befinner sig påolika utvecklingsnivåer. hur jobbar man?
    I mitt fall handlar det väldigt mycket om planering och flexibilitet. Om man tar svenska som exempel så har 3:orna ett material som de arbetar med och 4:orna ett helt annat. De är inte lika varandra. Det har väl med att göra att det är en stadiebrytning och 3:orna har samma typ av material som de har haft i 1:an och 2:an.

I matte är det samma typ av bok och de är på olika ställen i sina böcker. De får jobba i sin egen takt och jag är inte främmande för att lotsa in en 3:a i 4:ans mattebok om eleven är redo och har kunskaperna som krävs.

So och no -ämnena läser vi tillsammans i klassen och tar inte så mycket hänsyn till åldern. Det är bara att hålla reda på vad de har läst innan jag fick dem, så de inte behöver läsa samma sak två gånger.

Vad det gäller utvecklingsnivåerna är det egentligen inte svårare att ha en 3-4:a än en ren 4:a. Eleverna i en ren klass (A-form tror jag det heter) befinner sig på olika ställen i sin utveckling och då påverkar det inte så mycket om det finns 3:or med. Det finns 3:or och 4:or som är lika duktiga.

Äh, vad rörigt det blir. Vill bara säga att en positiv sak med B-form (åldersblandat) är att eleverna inte bryr sig så mycket om vem de är med och hur gammal kompisen är. Hittar de inte en vän i sin klass finns det alltid någon i någon annan klass att vara med.

Hoppas du fick svar på din fråga!
  • Anonym (trött)

Det enda rådet jag kan ge dig är att INTE bli lärare! Det är inte värt det helt enkelt. Jag har nu jobbat fem år i yrket och är på väg att bli utbränd. Under terminerna jobbar jag jämt! Har inget socialt liv längre och är kroniskt trött. Sitter just nu och funderar på hur jag ska överleva till jullovet. Som om inte detta vore nog är lönen KASS och vårt fackförbund så mesigt att de inte vågar ta strid. Skulle gärna gå ut i strejk för att höja våra löner, men det kommer nog aldrig att hända...

Så rädda dig innan du sitter fast i klistret som jag!

• Anonym

Jobbar på en friskola 40 timmar i veckan utan lov endast 5 veckors semester om året. Jag har ofta arbete med mig hem så jag sitter många kvällar i veckan och arbetar. Under loven (när eleverna är lediga) jobbar vi med marknadsföring, utveckling av program mm. Sen så har jag föräldramöten på kvällar ibland. Jag har förstått att det blir vanligare med friskolor och de har oftast inte lov när eleverna har lov. Jag tjänar 19000:- i månaden på heltid och jag har pluggat i 5 år och har max studielån. I dag inser jag att detta var ett fel val men nu med alla lån och poäng så är det för sent att ändra sig. Jag söker andra tjänster men det är ett stort överskott på lärare så det finns inte mycket att göra än att finna sig i situationen eftersom jag måste försörja mig.

Svar på tråden Lärare eller inte?? Hjälp mig!