linaander skrev 2007-10-31 22:38:17 följande:
när man e klasslärare i en tre- fyra hur fungerar dte då med tanke på läromedel o såvidare då de befinner sig påolika utvecklingsnivåer. hur jobbar man?
I mitt fall handlar det väldigt mycket om planering och flexibilitet. Om man tar svenska som exempel så har 3:orna ett material som de arbetar med och 4:orna ett helt annat. De är inte lika varandra. Det har väl med att göra att det är en stadiebrytning och 3:orna har samma typ av material som de har haft i 1:an och 2:an.
I matte är det samma typ av bok och de är på olika ställen i sina böcker. De får jobba i sin egen takt och jag är inte främmande för att lotsa in en 3:a i 4:ans mattebok om eleven är redo och har kunskaperna som krävs.
So och no -ämnena läser vi tillsammans i klassen och tar inte så mycket hänsyn till åldern. Det är bara att hålla reda på vad de har läst innan jag fick dem, så de inte behöver läsa samma sak två gånger.
Vad det gäller utvecklingsnivåerna är det egentligen inte svårare att ha en 3-4:a än en ren 4:a. Eleverna i en ren klass (A-form tror jag det heter) befinner sig på olika ställen i sin utveckling och då påverkar det inte så mycket om det finns 3:or med. Det finns 3:or och 4:or som är lika duktiga.
Äh, vad rörigt det blir. Vill bara säga att en positiv sak med B-form (åldersblandat) är att eleverna inte bryr sig så mycket om vem de är med och hur gammal kompisen är. Hittar de inte en vän i sin klass finns det alltid någon i någon annan klass att vara med.
Hoppas du fick svar på din fråga!