4-månaders som ej ökat i vikt på 2 mån! Reflux?
Min son vägde 4,3 kg när han föddes (20 juni). Han följde sin viktkurva perfekt under de två första månaderna. Den 4 september vägde han 6,3 kg. Sedan dess har han inte ökat i vikt mer än 450 g och han har därmed avvikit rejält från sin viktkurva. Han har också bara vuxit en cm på längden under de senaste två månaderna. Jag har helammat honom tills vi för två veckor sedan fick rådet från BVC att börja med smakportioner när han blev fyra månader. Jag har gett potatis och morot och det har gått bra. Trots smakisarna så har han inte ökat någonting alls i vikt sedan den förra vägningen för två veckor sedan.
BVC-sköterskan verkar inte orolig, men jag börjar känna mig lite orolig över att han inte går upp i vikt... BVC föreslog att jag skulle tillsätta lite flytande margarin i smakportionerna och annars fortsätta amma som vanligt. Att min son spyr mycket, ofta krånglar vid amningen dagtid samt behöver äta flera gånger varje natt är helt normalt enligt BVC.
Jag har misstänkt att min son har reflux (omgnad i matsmältningssystemet som orsakar sura uppstötningar vilket kan leda till skrik vid amning, kräkningar etc). BVC-sköterskan har sagt att om min son har reflux så kan han ändå inte få någon medicin då denna skall blandas med välling och sonen inte bör få välling då jag ammar. Jag blir helt förvirrad...
Någon som har barn som inte ökat i vikt eller erfarenhet av reflux? Vad har ni fått för råd och hur har ni gjort?
Tacksam för svar.