• Zahcro

axel ur led??

I dag när gubben skulle hålla Julia så krånglade hon som vanligt sen helt plötsligt så började hon skrika.. O skrika.... först så trodde jag att det var det vanliga 'vill komma till mamma' tjutet men detta var mer allvarligt.. hon höll i sin arm o klagade på att det gjorde jätte ont..

Hon är inte svullen eller röd. Hon håller upp armen hela tiden o klagar så fort hon rör den.. nu har hon fått alvedon o ska sova straxt.. Vi åker till vårdcentralen i morgon bitti.. har inte rigt ngn jour för de kommer bara säga det vi redan vet..

Fråga:
    Hur kan jag lindra detta så mkt som möjligt?? Det skär i hjärtat att se henne så hjälplös å lessen.. :( :( :( :(

• Svar på tråden axel ur led??
  • CB72

Du MÅSTE ju åka in DIREKT på akuten med henne....
    Kan säga tt det hjälper då INTE med vanlig Alvedon..
    Min mans axel hoppade ur jämt å ständigt tills han fick en opration..
    Så gå inte för länge med det där efter redan 3-6min krampar musklerna å stelnar. Å dom tänjs ut så den kommer att lättare att hoppa ur led i fortsättningen..

Så åk in..

//CB72...

• Poena

Är inte utbildad inom vård å så men jag var med om samma sak för något år sedan, min axel hoppade ur led men gick tillbaka igen (och jag antar att det är samma för henne). För mig gjorde i af väldigt ont när jag rörde den i vissa positioner, så det ska man ju undvika. Om hon fått Alvedon vet jag inte om man kan göra mycket mer än att försöka få henne att inte röra så mycket eller ligga illa på armen...

• Zahcro

måste tilläga att vi inte vet säkert vart hon har ont... Vi vet inte om det är axeln...

• MalinI

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga...

• Zahcro

hur vet man om den åkt ur led?? blir den svullen eller röd???

• Poena

Kanske är lika bra att åka in om ni inte vet exakt vad det är?
    Jag kan ju stilla er oro lite med att för mig har det i af som tur är inte varit som CB72 beättar om sin man, som tur är har min axel inte hoppat ur igen så vi får hoppas att det är likadant med julia!

• Poena

Om den fortfarande är ur led så hänger liksom hela armen rakt ner, om den hoppat tillbaka igen så är det svårt för er att avgöra om det är det som hänt..

• Makaroner

Jag har haft tår som hoppat ur led (klättrade på klättervägg bla) och det känns som om man har brutit den och det enda som släpper det är att dra i den så den hoppar rätt. Ju längre man väntar destå ondare kommer det att göra och det gör ont trots att man inte rör den. Har brutit tår också, de gör inte lika ont om man låter dem vara. Tyvärr trodde jag bara att tån hade hoppat ur led sist jag bröt den... inte roligt... *ajjj* Enda gången min tå varit svullen är då jag brutit den.

Jag hade åkt in till sjukan direkt. Det kan ju vara vad som helst! Och skriker hon sådär så har hon ju jätteont. Vet inte hur det är hos er, men hos oss tar närakuten inte emot sånt som inte är akut (typ halsfluss, öroninflammationer hos vuxna mm) men skador på skelett och ligament tar de på en gång! Prova ring till dem iallafall!

• lill linda 82

kan ju vara nåt av de andra benen i armen som hoppat lite på snedden oxå eftersom hon håller i armen... sånt gör ju förbaskat ont.

• Zahcro

Kom hem för en stund sedan från Akuten. Doktorn drog i armen å klämde å grejade.. FY FAN va hemskt det var.. Jag fick ha henne i knät de 2 sitsta gångerna för hon visste vad skom skulle hända...

Pigluks sa han att det var en väldigt vanlig grej på små barn.

Usch måtte hon aldrig få gå igenom detta igen.. hon var röd som en tomat å tårarna sprutade nä fy f*n

Om det inte gårtt över i morgon så ska vi gå till vårdcentralen här....

God natt

• CB72

Zahcro- Tur att ni åkte in...Hoppas att allt nu är bra med lill tjejen...

• Börnen

Om den är ur led så kan man få obotliga skador på främst nerverna. Jätteviktigt att åka in direkt så att läkarna får dra den rätt igen!

• Börnen

Zahcro: förklarade han vad en pigluxation är för något för er? Det låter inte så på din beskrivning? Det är ett av benen i underarmen som hoppar ur sitt ligament vid armbågen, som sagt, väldigt vanligt hos barn. Ligamentet går runt benet som en liten ögla och om armen dras "ut" så att säga så kan den glida ut.

Har tyvärr inte koll på hur man behandlar detta...?

Kramar i massor till er lilla modiga tjej!

• Zahcro

Har nu varit på vårdcentralen o läkaren där var förvånad att hon fortfarande hade ont för om det hade varit en piglux så hade smärtan varit borta. Så vi ska in till räntgen senare i kväll gubben måste komma hem först.

I dag slapp vi i alla fall dra o slita i armen. han kände en gång lite löst sen så fick jag vrida en gång..

Doktor sa att det kunde blivit korsat/tvärtom än vad en piglux är??!! hmm

han var utländsk så jag försod vart tredje ord tur att syrran var med som stöd i dag ialla fall

tack för era svar

• Zahcro

hon har bara ont från armbågen o neråt när man vrider på armen från: handens ovansida uppåt till att handens handflat är uppåt o det gillade hon INTE o det var det jag fick göra på henne

• Zahcro

För er som vill veta hur det gått så har jag skrivit dagbok om vad som hänt i dag.. Och bild finns i galleriet...
    natti

Svar på tråden axel ur led??