• Chania

Vakumförpackad rökt skinka?

Älskar vakumförpackad rökt skinka och undrar om det är ok att äta som gravid? Har förstått att kallrökt får man inte äta men att varmrökt är ok. Hur vet man om vakumförpackad skinka är kall-eller varmrökt då det inte står på förpackningen?

• Svar på tråden Vakumförpackad rökt skinka?
  • Linda1976

läs på slv.se där står att man ska undvika vacuumförpackad i slutet på hållbarhetstiden.

• Chania

Så då kan man äta vakumförpackat med andra ord?

Hur vet man om det är varm eller kallrökt?

• Chania

Tydligen ingen som vet skillnaden mellan varm och kallrökt? Vart ska man vända sig för att få reda på det?

• abovo

Jag tror man får fråga i affären. Det finns både varmrökt och kallrökt skinka, korv, etc (se nedan). Man ska undvika kallrökt och man ska helst inte köpa skivad skinka/korv.

Från Coop:

Varmrökta charkvaror
    Produkten värms med rök från förbränning av träflis, från t.ex. lövträd eller enris. Vid hetrökning (basturökning) är temperaturen högre än vid varmrökning, och dessutom är luftfuktigheten hög. Kassler varmröks alltid. Hushållsmedvurst, rökt skinka, sidfläsk och hamburgerkött kan vara antingen varm- eller kallrökt.

Kallrökta charkvaror
    Röks vid lägre temperatur än vid varmrökning, och under längre tid. Kallrökta varor är ganska mörka i färgen. Exempel på vanliga kallrökta produkter är: rökt medvurst, viss salami och kallrökt bog. Kallrökta produkter har längre hållbarhet än kokta och varmrökta.

Från livsmedelsverket, kostråd:

Varmrökt kött
    Helt kött är att föredra framför vakuumförpackat skivat kött, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier.

Kallrökt kött, parmaskinka och liknande torkat kött
    Kött som inte är upphettat - framför allt från gris, får och vilt - kan innehålla skadliga parasiter.

• abovo

Hittade lite om korv i alla fall (se nedan). Men jag äter ju prickikorv!! Fast på bit, det borde jag alltså inte. Det ser ju ut som om den är kallrökt?
    Någon som vet? Nu börjar jag misströsta. Jag älskar prickikorv!

"Falukorv, grillkorv, wienerkorv och lunchkorv är exempel på varmrökta korvar. De röks i >65°C. Salami och medvurst är exempel på kallrökta korvar. " www.kls.org/default.asp

• Linda1976

Det står alltid på förpackningen om det är kallrökt! På skinka ser man skillnaden - kallrökt är rödare, lite trådig och fet (typ parma) varmrökt är vanlig smörgåsskinka, alltså ljusrosa....

• Linda1976

abovo: det är olika med korv också - det finns olika.... läs på förpackningen, enl livsmedelslagen (eller vad det kan heta) så ska det framgå vad det är man köper!

• CoolJen

det kvittar väl hur den är rökt om jag förstår rätt så är det just att den är vakumförpackad som är det dåliga

• LillaEm

Jag äter, men kollar datumen och sambon får äta upp det sista när det närmar sig utgångsdatum så öppnar jag ett nytt paket

• Linda1976

nej, kallrökt är inte så bra, eftersom kött ska upphettas till 70grader. Därför är tex kallrökt eller torkad skinka (parma) inte att rekommendera, eftersom där kan finnas lurigheter. På slv.se finns fullständig info!

• Linda1976

vacuum i sig är inte farligt, men när det börjar närma sig utgångsdatum så KAN det blivit bakterietillväxt, men vacuum är inte automatiskt farligt.

• jagälskarallaminabarn

Jag undviker allt vacuumförpackat för att vara på den säkra sidan, väljer istället att köpa allt skivat pålägg nyskivat över charkdisken.

• abovo

Linda 1976: Har man alltså ändrat reglerna sedan datum nedan? Det fanns inga krav på märkning då. Och för att krångla till det finns det ju dessutom tre typer av rökningstemperaturer och temperaturen är aldrig utsatt. ("Problemet är dock för både konsumenter och butiker att veta vilka korvar som är värmebehandlade eftersom det inte finns några krav på märkning")

Som tur är visade det sig att min man är expert på korvar(!) han var inte hemma igår. Så kan fråga honom vad jag kan äta.

Artikel från ICA-nyheter:

Ingen kallrökt korv till barn
    2003-06-10 08:20
    Barn under fem år bör inte äta kallrökt korv. Det anser Livsmedelsverket efter att ha utrett korvtillverkningen efter förra årets fall av ehec-bakterier.
    För drygt ett halvår sedan inleddes utredningen på Livsmedelsverket efter att ett antal personer drabbats av ehec-smitta i Skåne. En liten flicka fick bestående hjärnskador efter att ha ätit av korven, skriver Upsala Nya Tidning.
    Charkindustrin bör enligt verket skärpa kontrollen vid tillverkningen av kallrökta korvar för att undvika spridning av ehec-bakterier. Även hygienen vid slakterierna behöver förbättras enligt utredningen.

Livsmedelsverket rekommenderar att man inte ger kallrökta korvar till barn under fem år eftersom de är extra känsliga. Problemet är dock för både konsumenter och butiker att veta vilka korvar som är värmebehandlade eftersom det inte finns några krav på märkning.

• Chania

Kan man tryggt äta vakumförpackad rökt skinka eller inte? Blir lite förvirrad! I min affär handlar man förresten inte över disk utan allt finns färdigt i hyllorna. Och skinka är så gott och nyttigt för den delen!

• Eliin

jag kan lugna dig och säga att när jag låg inlagd på förlossningen så hade de både vakumförpackad korv och skinka till frukost och kvällsmackan.. och hade det funnits någon fara så borde väl knappast förlossningen haft det??

Svar på tråden Vakumförpackad rökt skinka?