• miss Y

Magisteruppsatsen är klar!!

Ja, så var man äntligen klar med eländet! Vilken känsla! Nu ska man bara gå upp med den om ca 3 veckor och bli förhoppningsvis godkänd! Ville bara berätta hur härligt det känns, för i perioder har det känts som den ALDRIG skulle bli klar och jag ville helst bara bränna upp eländet och glömma att jag började läsa på magisternivå.

Lilla jag har förhoppningsvis en magisterexamen snart!! YAY!! Men har någon något tips hur man bör förbereda sig inför detta förhör? Har inte försvarat en uppsats själv någon gång innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-10 08:45:08:
    Igår mejlade jag uppsatsen till alla berörda parter, nästan en vecka för tidigt. Börjar bli lite nervös, hoppas verkligen att inte så många är intresserade av att se mig försvara min uppsats. Det känns märkligt att lilla jag, snart 28 år, har avslutat en magisterutbildning. Kommer man någonsin förstå det?

• Svar på tråden Magisteruppsatsen är klar!!
  • Tone73

bara att gratulera... nån annan ska börja på sin c-uppsats snart...

• miss Y

tone73:
    tack tack!! lycka till!!

• presens konjunktiv

Grattis! Fira ordentligt!

Min handledare sa att de inte släpper upp uppsatser som riskerar att underkännas. Enda gången någon blir underkänd av en opposition är när det kommer fram att de har plagierat något.

Förbered dig ordentligt. Det svåra är egentligen inte att försvara sin uppsats, eftersom man egentligen bara behöver bemöta lite kritik - det svåra är att opponera, tycker jag i alla fall. Sin egen uppsats kan man ju, även om man är så trött på den att man vill spy. (Och det ska man akta sig för att visa.)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • miss Y

presens konjuktiv:
    grejen är den att jag slipper opponera vid detta tillfälle. men jag måste lova att göra det senare om det dyker upp ett sådant tillfälle. grejen är den att jag fick ett erbjudande om att gå upp med den i november för en tjej behövde göra sin opponering/respondering ifrån ett annat program. de andra i mitt program är inte klara på långa vägar å jag ville inte vänta hur länge som helst så jag sa ja... fast nu visade sig att hennes uppsats redan var opponerad på och godkänd så hon behövde bara opponera på någons och skolan är så snälla att jag får min examen bara genom att jag lovar göra det vid ett annat tillfälle.

hoppas inga kommer och kollar mer än de som behöver vara där. vill inte ha ett rum fullt av okända människor *ryser*

min handledare och en annan kvinna som läser mkt uppsatser säger att den duger för att gå upp med, de borde ju veta vad de pratar om. verkar som jag får min andra lärare som examinator å han har jag fått vg av förut

• gulletussan

Grattis! Sitter själv med en uppsats sem gör tröööögt framåt... Blä...

En fråga: menar du att inte inte skrivit uppsats och opponerat ensam en enda gång innan magistern? Men du har skrivit och opponerat med någon annan? Låter nämligen lite ovanligt från min synvinkel men det beror nog på studieområde och sånt...

Håller med Presens konjuktiv om det med att släppa upp uppsatsen. Se bara till att vara väl inläst på ditt material och på det du kommit fram till så fixar det sig. Våga också medge misstag om det är så att det finns såna (fast det borde ju handledaren ha hjälpt till med innan). En del av vetenskapligt arbete är att kunna vara självkritisk och lyssna på andra.

• presens konjunktiv

Om du lovar att göra det senare? Vad händer om du säger nej när de frågar då? De kan ju knappast dra tillbaka din examen.

När jag skrev min c-uppsats var det en tjej som blev klar långt efter de andra. Hon fick göra en "fejkopposition" på en gammal uppsats, bara för att ha det gjort.

Det kan komma folk, men det är inte säkert. Eller ens troligt. När jag la fram min magisteruppsats var det kursarna, handledarna, examinator, kursansvarige och några från samma program fast året efter, som ville se hur det såg ut.

Jag tycker också att det låter ovanligt att inte ha skrivit en uppsats ensam förr, men det är väl olika på olika områden.

• miss Y

gulletussan:
    det beror på ämne å vilken högskola/universitet man har läst på. jag har läst sociologi å där fick vi göra själva men det var inget lärarna uppskattade eftersom de ansåg att de som gjorde sina uppsatser själva sällan blev klara i tid. vi fick jobba två och två så jag har gjort b- & c-uppsats tillsammans med en klasskompis. däremot i detta ämne å på denna nivå ska vi göra det själva...

ungefär så jag har tänkt att förbereda mig. får hoppas det räcker. blir nervös av bara tanken.

lycka till med din uppsats! vet hur det känns när det går trögt.

• Golde

GRATTIS !! Det är en sååå underbar känsla att bli klar med magisteruppsatsen ! Vad skrev du om?

Själv så lämnade jag in min uppsats förra månaden, och den känslan att inte behöva skriva nåt mer, inte behöva skriva hela dagen och inte hinna med nåt annat är så skön! Se till att roa dig ordentligt!

Jag har gått hela min utbildning på Irland och inte behövt försvara en endaste uppsats under alla mina år där, kommer inte ens behöva försvara min magisteruppsats. Lite konstigt kanske men jag klagar inte

• miss Y

presens:
    alltså jag fick lova det redan INNAN... annars så hade jag inte fått gå upp nu.

ja, på den skola du går på så kanske det är det. men inom samhällsvetenskapliga ämnen på HH är det inte ovanligt att man skriver två och två.

Golde:
    Tack tack!! jag skrev om habiliteringsassistenternas yrkesroll i integrerade boenden och hur de förhåller sig till LSS i sitt dagliga arbete. ja det är så skönt att äntligen få lite fritid tillbaka. jag har ju jobbat 75% och pluggat 50% så jag har inte haft så mkt fritid alls detta år. ska bli skönt att vara ledig när jag är ledig ifrån jobbet.

lite avis att du slapp försvara den, men samtidigt känns det som ngt man kanske ändå ska genomgå, som ett test.

• presens konjunktiv
    miss Y skrev 2007-11-01 10:02:44 följande:
    presens:alltså jag fick lova det redan INNAN... annars så hade jag inte fått gå upp nu.ja, på den skola du går på så kanske det är det. men inom samhällsvetenskapliga ämnen på HH är det inte ovanligt att man skriver två och två.
    Jo, jag förstod det. Men vad ska de göra om du bryter löftet, liksom? Inte för att du tänker göra det, förstås. Och jag såg att du hade läst sociologi, och där vet jag att det är vanligt att man skriver två och två.
  • miss Y

presens:
    oki, då förstår jag hur du menade... men det är ju klart jag inte bryter löftet hoppas bara att de glömmer bort mig sen skämt å sido... det känns som att opponera inte är lika farligt, bara lite mer arbete innan. känns helt ok att ta det senare.

• presens konjunktiv

Jag tyckte att det var mycket värre att opponera än att försvara. Jag kände mig trygg i gruppen när jag la fram magisteruppsatsen, jag hade förberett mig, och jag visste att alla gillade mig, och jag var *ändå* ute och spydde i pausen innan det var min tur...

• miss Y

presens:
    men jag är lite sån som att jag tror jag ska få massiv kritik för allt. lite svårt att tro att jag liksom jag av alla har lyckats knopa ihop ngt som duger...

jag känner mig oftast mer stark i att kritisera och reflektera över andras arbeten. det som är jobbigt är ju att jag har inga klasskompisar där alls, som jag vet uppskattar mig och brukar ge mig mkt positivt angående mitt sätt att skriva och så. jag ska ju träffa en tjej som jag aldrig har mött innan och som inte har läst handikappsvetenskap, utan omvårdnad.

• Nienna

Inom mitt område är det inte studenter som opponerar på magisteruppsatsen, utan disputerade forskare. Jag ska vara examinator för första gången nästa fredag, och den stackars tjejen är livrädd för mig... vet inte hur jag ska få henne lugnare och inse att jag inte tänker såga hennes arbete totalt. Har ni några tips?

• miss Y

elims & isviol:
    Tack för alla grattis!! Ja, jag hoppas jag kan inge lite hopp, det var det som var tanken, inte skryta på ngt sätt. För det har sett mörkt ut mellanåt... Men ge inte upp, det blir klart en dag!

Nienna:
    ja du, det finns nog kanske inte så mkt att göra mer än att säga att hon kan vara lugn. Häftigt att ni får vara examinatorer t.o.m. Fast jag är nog glad som slipper det, betygsätta klasskompisar känns väl så där...

• Ensar

Grattis till din magister uppsats. Inom vilket område har du skrivit din uppsats.

Jag blev färdigt i juni och det du bör tänka är att vara förbered om det dyker upp någon fråga. Det är lite svårt att veta innan själva opponeringen. Hoppas att du har tur med din opponent och din examinator. Annars kan de vara för j....a. Lycka till. Kolla referenser, layout, stavfel, och om du har den RÖDA tråden i hela arbetet det är jätteviktigt annars får du komplettera. Be någon utomstående att läsa och om de har några funderingar som de inte förstår.

• jummie

GRATTIS!! Ska själv börja med min kandidatuppsats om en vecka...har inte ens kommit på vad vi ska skriva om än

Nån som har ett förslag på ämne inom företagsekonomi o management?

• miss Y

Ensar:
    tack så mkt för dina tankar. har väl tänk i de banorna oxå. jag har haft en jättebra handledare som har kollat alla stavfel, röda tråden, etc. så jag tror att allt ska vara under kontroll. även haft en utomstående som läst arbetet och kommit med kommentarer under resans gång.

jag har gjort en magisteruppsats i handikappsvetenskap.

Jummie:
    tack tack! jag hade knappt heller en aning innan jag började. men jag började prata med min chef för att komma fram till ngt lämpligt. du kanske kan höra dig för på ngt företag som verkar intressant om de vill ha ngt undersökt, kolla om det finns ngt projekt igång i kommunen/på ngt företag. vet hur svårt det där är att komma på ngt. men det brukar lösa sig

Svar på tråden Magisteruppsatsen är klar!!