• loppis7

Vågar man äta Kvibille ädelost ?

Är så sugen på sån ost , vågar man äta den när man är gravid i v 13 ?

• Svar på tråden Vågar man äta Kvibille ädelost ?
  • korven72

vågar och vågar. Man rekommenderas inte att käka opastoriserade ostar oavsett var i graviditeten man är...

• Lilla i

Är den pastöriserad är det inga problem och det brukar stå på förpackningen. Jag har för mig att den är OK men läs på förpackningen eller fråga i ostdisken i affären. Är den inte OK har de säkert ngt annat som du kan äta. Men jag har för mig att jag åt den under min förra grav, men jag åt å andra sidan det mesta =)

• Sotardotter

Fast man ska väl inte äta mögelostar även om de är pastoriserade?

• galengalen

du kan göra pastasås på den och ha till lax och tagliatelle, då är det ok (då den är uppvärmd)

• korven72
    Sotardotter skrev 2007-11-01 11:21:38 följande:
    Fast man ska väl inte äta mögelostar även om de är pastoriserade?
    mögelostar är inte pastoriserade =)

men man kan ju käka andra goda ostar... fetaost tex
  • Öland2barnsmor

Fast man ska väl inte äta mögelostar även om de är pastoriserade? :: Det gjorde jag ,, iaf ...

Ja fy vad vi fd gravida ska skrämmas upp av allt/inget är garanterat förbjudet fisk/skaldjur ,,, nej lite sunt förnuft och glädje ska man unna sig ,, barnet liggar ganska skyddat där inne ...GIVETSVIS drackl jag aldrig alkohol eller annat farligt
    under mina 3 GR

• Rapunzella

Nej, du ska inte äta ädelost:

"Ost:
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Rapunzella

Gäller alltså även pastöriserade ostar!

• Papayia

Fast har man den i (värme)lagad mat så är det ok, har frågat på livsmedelsverket. Så gör en god paj eller varma mackor annars om du är sugen...

• ShreeLakshmi

Gå in på www.slv.se där står det allt som rekommenderas och icke rekommenderas under graviditet. Sök i rutan nere till vänster.

Ät inte

Dessertostar och opastöriserad mjölk Skadliga bakterier kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar, såsom mögelostar (t ex Brie, Camembert och Gorgonzola) och kittostar (t ex Vacherol och Livarol). Vanlig hårdost och smältost kan du äta som vanligt. Drick inte opastöriserad mjölk (se Skadliga bakterier och parasiter).

• annca

Däremot mna man utan risk äta ädelost på tub!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lilla i

Jag åt glatt mögelost. Men, men. Om man hettar upp den i tex mat är det verkligen ingen fara. Så du kan ju göra en god ädelostsås till pasta om du är orolig men ändå sugen.

• Fi4

Jag har ätit de jag velat under min graviditet, fast med måttliga mängder...

• 2006ängel

Ja det vågar jag då jag hettar uåå den först, använder den när vi gör ädelostgrattinerag kyckling Muums!

Skulle INTE våga riskera att äta den oupphettad.....

• Papayia
    annca skrev 2007-11-01 12:16:35 följande:
    Däremot mna man utan risk äta ädelost på tub!
    Kan man äta den på tub alltså?
    Har haft beslutsångest angående om jag ska eller inte, har inte fått svar på det.
    Det är ju så gott att klämma ihop pepparkakor med en klick emellan...muuums!
  • annca

Jepp! Det är smältost, så den är upphettad en gång och utom fara! Käka på du!

Papayia skrev 2007-11-01 14:09:41 följande:
    Kan man äta den på tub alltså? Har haft beslutsångest angående om jag ska eller inte, har inte fått svar på det.Det är ju så gott att klämma ihop pepparkakor med en klick emellan...muuums!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Papayia
    annca skrev 2007-11-01 14:19:33 följande:
    Jepp! Det är smältost, så den är upphettad en gång och utom fara! Käka på du!
    Muuuummmmsss!
  • loppis7

Nej va tråkigt jag som bara längtar efter sån ost just NU !

Svar på tråden Vågar man äta Kvibille ädelost ?