• Bubi

Måla trappa?

Vi behöver lite tips här. Renoverar hela huset och funderar på trappan. Jag vill inte ha den i furu, maken är mer för att behålla det.

Vi har två hundar, stora, och en bebis som kommer snart. Min fråga är om tips på skydd till trappstegen för hundklorna plus att jag förstått att det kan bli ganska halt med målad trappa. Tips på bra färg eller, ja gärna skydd av ngt slag

Var köpa?

• Svar på tråden Måla trappa?
  • Sarge

Inget konkret förslag, men jag berättar vad vi kommer att göra med våra fula 70-talsfurutrappa

Trappstegen kommer att kläs in i ek.
    Vi använder överbliven ekparkett, som vi har liggande.
    Sidorna på trappan kommer att målas med vit färg.

hoppas att det blir snyggt, för det är ett jäkla pillgöra med alla vinklar

• sladdmiraklet

hej!
    vi började med att slipa ner våran jätte blåa trappa men insåg att det funkar inte så vi målade den vit, och sen köpte vi halvmånade trappskydd som ska sitta i mitten av trappsteget.
    köpte dessa på jotex

• P yret

vi hade oxå en furu trappa.. men målade den vot.. blev en jätte stor skillnad.. har bild..
    men vi har en matta på trappstegen, då blir det inte halt.. och det går byta om den slits..

• Daimis

Jag var oxå inne på att måla trappan...men tror det blir för halt... Ev att jag målar allt vitt utom stegen som jag funderar på att klä i nån matta...filtmatta el vad det heter...i mörkare färg...ingen som halkar o lätt o dammsuga

• buffybus

jag har renoverat min trappa själv...kolla gärna bilder i mitt galleri på hus... trappan var gul från början med brun matta... nu vit med svarta mattor.....super stor förändring.... fast ska man ha hund som klampar där alltid hade jag nog inte valt vitt.... och vår trappa är ner till källaren....

BF 11 feb
  • Daimis

Buffy; Brukar man inte ha de där mattstegen åt andra hållet??? M det breda utåt liksom...de är ju där för att man inte ska halka...

• P yret

vit ska det ju va...
    mattan vi har i är typ filt matta.. men man kan väl oxå ha typ heltecknings matta på trappstegen..
    den matta vi har i trappan var där när vi flyttade in.. och huset är byggt 79.. och inte alls sliten.. bodde en familj på 5 här innan.. så slittålig är det nog=)

• sladdmiraklet

Buffy; Brukar man inte ha de där mattstegen åt andra hållet??? M det breda utåt liksom...de är ju där för att man inte ska halka...

vi ska iallafall sätta våra åt andra hållet..

• sladdmiraklet

Daimis .
    blev lite fel, ville inte sno din fråga...

Svar på tråden Måla trappa?