• SusL

Renoveringsgips

Nu är det dags att dra igång med renoveringen av vardagsrummet här hemma. Tokroligt, åtminstone tills mina händer började minnas valkarna och värken från all bredspackling i barnens rum...

Nöden är uppfinningarnas moder och jag har så smått börjat fundera på att skruva upp gipsskivor av typen renoveringsgips, dra vävtejp och spackla skruvhål och skarvar. Detta låter så enkelt (i teorin åtminstone) att en hel drös inredare här på FL ju redan måste testat det här förfarandet!

Vad tyckte ni? Är det tusen gånger enklare än evigt bredspacklande eller dyker det upp helt nya bekymmer som jag inte ens tänkt på?

• Svar på tråden Renoveringsgips
  • mimikry

Det är inte superenkelt att sätta upp gipsskivor heller, tar rätt lång tid med reglar mm som ska nätas o sågas o vågrätt ska det ju vara, och spackla skruvhål o skarvar som du säger...
    men vist bredspacking är inget jag ger mig in på igen heller... =)

• SusL

Reglar...vilka reglar? Vad har jag missat nu då? Fast jag gör nästan vad som helst, så länge jag slipper bredspacklingen, det gör jag!

• jerka79

Jag hade nog valt "pappremsor" ist för "vävremsan"....har erfarenhet av båda.... Lycka till!
    Hör med en färghandlare vad dom rekommenderar.

• Sarge
    SusL skrev 2007-11-01 14:48:36 följande:
    Reglar...vilka reglar? Vad har jag missat nu då? Fast jag gör nästan vad som helst, så länge jag slipper bredspacklingen, det gör jag!
    behövs inga reglar...du ska väl inte bygga en ny vägg??
    du skruvar ju gipsskivan direkt på det gamla underlaget...
  • SusL

Jamen, jag tänkte väl att reglar lät lite överkurs. Sarge, det var precis det jag ville höra!
    Pappremsor, det får jag ta och kolla upp, Jerka79.
    Tack för hjälpen allihop!

Jag kikade ner i en burk med spackel förut och jag lovar och svär att det hördes ondskefulla ljud därifrån! Gipsskivorna, here I come!

• Sarge
    SusL skrev 2007-11-01 15:52:56 följande:
    Jamen, jag tänkte väl att reglar lät lite överkurs. Sarge, det var precis det jag ville höra! Pappremsor, det får jag ta och kolla upp, Jerka79. Tack för hjälpen allihop!Jag kikade ner i en burk med spackel förut och jag lovar och svär att det hördes ondskefulla ljud därifrån! Gipsskivorna, here I come!
    haháha...lycka till med allt!
    det kommer att bli kanonbra & bra mkt mindre spackling!
  • SusL

Kanonbra låter utmärkt Sarge! Fungerar det ens hälften så bra som jag har tänkt mig så lär jag gifta mig med mina väggar när allt det här är klart!

• Magglo

Min sambo jobbar som snickare och de använder aldrig väv eller papper mellan skarvarna. Det är helt onödigt om du inte bor i ett väldigt jordbävningsdrabbat område. Det blir precis lika bra utan. Spackla ordentligt bara!

• mimikry

Vi satte reglar på vår vägg bakom (alltså sånna tunna lister) och skruvade skivorna i, för väggen bakom visade sig vara så ojämn så det var helt omöjligt att få skivorna att gå ihop jämnt. Väggen såg alltså helt slät ut, men var tydligen inte det... var bara att skruva ner o böja om... =)

Svar på tråden Renoveringsgips