• Jack Bauer

Primperan, erfarenheter?

Undrar om någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter av användande av Primperan mot grav. illamående? Har det fungerat? Vilken info har du fått om biverkningar och ev fosterpåverkan? Har ställt en liknande fråga om Torecan iom att jag själv har blivit ordinerad att testa något av dessa läkemedel då Lergigan Comp inte fungerar för mig. Enl Fass kan båda läkemedlen påverka fostret men läkarna råder mig ändå att prova ngt av dom. Vågar inte innan jag vet mera... Tacksam för svar.

• Svar på tråden Primperan, erfarenheter?
  • molly 81

Jag har aldrig blivit så rädd som när jag åt primperan, för jag fick nog hälften av alla biverkningarna. Men de hjälpte helt ok mot illamåendet. Lergigan comp är det som funkat för mig!

Värsta biverkningen var ofrivilliga muskelspänningar i nacken och upp i huvudet, det spände så mycket så jag kunde inte sitta upp.. Men testa dom ändå, för att må illa är mest jobbigt=)

Lycka till!

• Jack Bauer

molly 81: Tack för ditt svar Vad fick du för info av läkaren om ev fosterpåverkan? Är det som oroar mig mest, inte biverkningar för egen del.

• molly 81

Han sa att det fanns viss risk för fosterpåverkan, sedan läste han högt ur fass till mig, men det är många gravida som äter primperan då lergigan inte alls fungerar. Eftersom det fortsätts att skrivas ut så borde det ju vara relativt ovanligt med fosterpåverkan?!

Gå in på fass.se uppe i högra hörnet är en liten rad var det står "för förskrivare" klicka på den, så kan du se det som läkaren ser när han söker på fass och primperan! (ovanför finns en rad "för användare" eller något sådant, det är desamma som bipacksedlen i tabletterna, alltså för kunderna)

• Jack Bauer

Tack molly 81. Har läst både på Fass och janusinfo.se, vilket läkaren tipsade mig om. Blir inte speciellt lugnad för det tyvärr. Primperan tillhör kategori C medan Lergigan Comp tillhör kategori A och är helt säkert för fostret att använda. Vet tusan inte hur jag ska göra med dessa tabletter

• molly 81

Det finns en variant på lerigan comp. Legigan Mite, kanske är något för dig? Varför fungerade inte lergigan comp?!

Jo jag var med osäker på primperan, dels för att jag läst att under de tre första månaderna 'r fosrtet extra känslig sen läser man i bipacket att man inte riktigt vet om det har fosterpåverkan eller inte... Det är jättesvårt, men samtidigt är det jättejobbigt att må illa med..

• Eskobar77

Jag åt Promperan ett tag i början på gravven. Blev lite trött, annars mådde jag mycket bättre av dem. Har dock hört att man inte bör äta dem under sista trimestern.

• Jack Bauer

Lergigan Mite har jag aldrig hört talats om. Kanske ska fråga läkaren som jag ska till nästa vecka om dessa. Varför Comp inte fungerar har jag ingen aning om. Vissa läkemedel fungerar ju på vissa men inte på andra. Men visst är detta svårt. Jag är nu i v 12 och har mått så här illa sedan v 6. Snart orkar jag inte mera Har ingen lust att behöva läggas in med dropp en gång till...

• molly 81

Jack Bauer: Så du är med en kräkare... Var med inne en vända i vecka 7 efter att ha kräkt oavbrutet i 2 veckor, de var inte säkra på att bebis levde ens. Men se det gjorde den..

Är nu i vecka 16 och tar EN lergigan comp på morgonen, men mest för säkerhets skull, enda gången jag kräker är när det gått för lång tid mellan målen, då hjälper det inte med något.. Men jag äter ju oftare så...

• grabbarnabus

Primperan hjälpte inte mig tyvärr.....inte legrigan comp heller, har nog testat de flesta tabletter man kan få utskrivet och inga hjälpte De ända som hjälpte lite, lite grann var losec konstigt nog..........men visst man fick väl magsår av alla kräkningar!

2 prinsar och 1 prinsessa
  • Jack Bauer

NNina: Så du fick ingen annan info om fosterpåverkan än att det skulle vara mindre bra att äta tabletterna i tredje trimestern? Jag tycker att det känns så läskigt att trycka i mig ngt som jag inte vet om det påverkar bebben

Molly 81: Japp, jag är också en kräkare. Själv tar jag tre Lergigan Comp per dag men inte hjälper det något vidare bra. Mår ändå konstant illa och kräks dagligen.

Svar på tråden Primperan, erfarenheter?