• denna där

Min son har feber och...

Min son är 11 månader.
    Han har feber nu sin andra dag. febern går inte ner med panodil. Den stannar på 40.0-40.6 hela tiden. Jag kontaktade sjukvårdsrådgivningen för barn igår som tyckte vi skulle testa ipren istället för alvedon och panodil. det har vi gjort och det gör ingen skillnad.

Sonen är väldigt stel i kroppen, det har jag läst att dom kan bli vid feber, men är det normalt att dom är ryckiga?
    Alltså inte skakar för att han fryser utan rycker i armar, axlar och ben...
    han var tidigare liiite blålila om läpparna men det är borta nu och han är helt klart inte sig själv, det känns som att han är lite "borta" fast man får kontakt med honom...
    han har ätit och druckit, inga mängder men så pass att jag anser det vara bra.

Är ryckigheten okej när barn har feber?

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Svar på tråden Min son har feber och...
  • JenJa

ja jag tror att det är feberkramp. klä honom inte för varmt

• sako

jag tror att det är feberkramp,ring till barnakuten o prata m dem

• susye

smårycker kan de göra vid hög feber o det behöver itne betyda att det är feberkramp
    är du orolig åk in med honom till akuten
    vid feberkramp bruakr de vara medetslösa eller åtminstone helt okontaktbara

• elektra1

om han får feberkramper, börjar rycka mycket. så måste ni ner på akuten.

Konstigt att inte febern går ner med febernedsättande...

brukar hjälpa ca 1 timme efter man fått det.

Jag skulle varit så orolig att jag skulle åkt ner med honom så de får

titta på honom. 40,6 är väldig hör feber.

och det brukar ju vara värst på kvällar och nätter.

• Kallemero79

feberkramp är väl mer än små ryckningar? barnen brukar krampa rejält. har ni testat att varva ipren/alvedon? alltså ge varje medicin i den takt man får...det sa doktorn åt oss å göra sist sonen hade feber, den var oxå hög och ville inte ge med sig. på det sättet kunde vi ge febernedsättande lite oftare...inget kul å ge barnen medicin, men hellre det än att se dem må dåligt...

Alvin-mammas bus älskling!
  • susye

ett annat sätt att försöka få ner febern är ju genom att låta dem ligga i bara blöjan under ett mycket tunt lakan, vädra ofdta i rummet, kyla av dem genom att tvätta av dem med trasa som är doppad i ljummet vatten

• denna där

Vi åkte in till barnakuten igår med honom. Dom märkte även där att han var ryckig och ostadig och snubblande när han gick...kunde dock inte hitta något direkt på honom, mer än att han har hög feber...
    ryckigheten och ostadigheten beror på febern och ryckigheten var "feberkramper light"
    Vi skulle tillbaka idag för ny sänka och kontroll och sänkan var även idag lite höjd men inget alarmerande och eftersom dom inget annat hittar så får vi avvakta och se. antagligen virus bara...

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • elektra1
    Jonas fru skrev 2007-11-02 15:59:42 följande:
    Vi åkte in till barnakuten igår med honom. Dom märkte även där att han var ryckig och ostadig och snubblande när han gick...kunde dock inte hitta något direkt på honom, mer än att han har hög feber...ryckigheten och ostadigheten beror på febern och ryckigheten var "feberkramper light"Vi skulle tillbaka idag för ny sänka och kontroll och sänkan var även idag lite höjd men inget alarmerande och eftersom dom inget annat hittar så får vi avvakta och se. antagligen virus bara...
     bra att ni åkte in.
    bäst att ta det säkra, före det osäkra.
    hoppas han blir bättre snart.
    kram
  • alsesani

Skönt att det gick bra.
    Minstingen här fick feberkramp trots att han fått supp Panodil.
    Han fick fler i ambulansen men det tog inte den heller.

På sjukhuset gav man först en Panodil oh 15-20 minuter senare fick han en supp Ipren, var fjärde timme dygnet runt.

När han senare fått feber har han inte heller svarat på enbart Panodil så vi blandar alltid. sist var han läskigt nära feberkramp... Bara ett tips om det händer fler gånger...

Svar på tråden Min son har feber och...