• Thilia

Ska man koka majsen??

Hej !

Om man gör egen majspuré på majs från konservburk. Ska man då koka majsen först eller räcker det med att mixa och sedan värma innan man ger barnet?

Visst går pajs-puré att frysa in??

Några andra tips på storkok man kan göra när man är på Puré-stadiet, men kan börja lite med kött?

//Thilia

• Svar på tråden Ska man koka majsen??
  • Egina2

du ska inte ta majs på konserv eftersom d där är tillsatt både salt & socker.. köp fryst majs, står på påsen/förpackningen hur du kokar den. går jättebra att frysa in.
    har kört mé majs,ärtor,palsternacka,potatis,morot i omgångar.. nu har jag börjat blanda lite olika. har gjort 2 blandningar som var uppskattade.
    blandade couscous, broccoli, majs & grytkött.. just nu äter min son en potatis, majs & köttfärsblandning!! (han är 6½ månader)
    vet inte än vad d blir nästa gång, ska tänka ihop nåt smarrigt.
    havregrynsgröt har han smakat oxå, blandade i banan & päron

• EverTooMuch

gjorde ett test i prisjämförelse mellan hemmagjord majspuré mot köpt..
    Det blev billigare att köpa nestlé (+ att man slapp klibbet)...koka gärna potatis och morötter...men majs.FYY

• Egina2

vaddå för kladd? man kör ju allt (utom potatis) i mixer..
    konstigt att d blir billigare med köpt, alla säger till mig att d é tvärtom.. ska oxå göra en liten undersökning på priserna på vår affär o se (för skojs skull)

• BaraPyssel

Förstår inte vad som menas med kladd. Jag har precis gjort puréer i stora lass här hemma. Inget var kladdigt förutom päron och äpple, det blev ju litta klistrigt när jag fick det på fingrarna. Kan inte tänka mig att det blir billigare att köpa färdig. En stor påse med fryst majs kostar inte många kronor.

Min grabb är 4 månader och vi har precis börjat med mat. Jag gör puréer och häller i sådana här isbitspåsar och fryser. Trycker bara ut den smak vi vill ha för dagen, jätte nimt. Har gjort några påsar med palsternacka, morot, gröna ärtor, majs, broccoli och blomkål. I fruktväg har jag gjort äpple/russin och päron. Nu har vi gått genom de flesta smaker så han får två olika vid samma måltid. Provade frysa potatis med det blev äckligt, men det gick bra när jag blandade det med morot eller ngn annan grönsak.

//Joanna

Svar på tråden Ska man koka majsen??