• Miss Finland

Tandläkare??

Hej ni alla!
    Jag var hos tandläkaren idag, de tog 2 röntgen bilder, och efteråt sa han: "Du skulle ha sagt att du är gravid innan vi tog röntgen bilderna (fast jag sa det till läkaren som tog mitt samtal) Så jag blev jätte rädd...!

Har ni vart hos tandläkarn och tagit röntgen bilder?
    Hjälp!
    /Orolig!

• Svar på tråden Tandläkare??
  • palmblad

Det är egentligen ingen fara, så länge man använder bly-förkläde. Men man ska helst undvika röntgen då man är gravid.

• Miss Finland
    Å nej... De hann redan ta bilder utan att jag hade nå´got förkläde på mig!! PANIK!
  • susidus75

Jag röntgade också när jag var gravid, dock med blyförkläde...
    Jag har svårt att tro att två blider påverkar barnen. Är du orolig så kontakta bm eller tandläkaren igen. De vet säkert.

• loppis7

Jag var hos tandläkaren igår o röntgade tänderna hade då ett förkläde på mig , är gravid i v 13 genom IVF o sa till flera ggr att jag var gravid.Men jag tror inte att det är någon fara för dig .

• sagabus

Det är ingen fara då du bara tog två bilder. Strålningen som blir vid röntgentagning av tänderna är väldigt riktad mot just munnen och låg dos. Vet du om de hade digital röntgen? Då är strålningen ännu mindre. Jobbar själv som tandsköterska och har vid ett tillfälle inte hunnit ut ur rummet när vi skulle ta bilder (missförstånd hos tandläkaren) och var med orolig över detta och kollade upp med en ansvarig för röntgen. Du behöver inte oroa dig. Vi som jobbar inom tandvården måste gå ut ur rummet då vi gör så många röntgentagningar varje dag så då blir det ju mer strålning när man gör det regelbundet.

Oroa dig inte alltså :)

• palmblad

Vad är det för tandläkare som inte tar på blyförkläde? Min gör det iofs inte heller, man kanske har gått ifrån det.

Brukar sällan va nån fara, men gör det inte fler ggr i alla fall. Man får va om sig o kring sig o säga till hela tiden, men den som du berättade om din graviditet för, borde fört det vidare.

• sagabus

Nä man har inte gått ifrån blyförkläde. Det erbjuder vi alla våra gravida patienter iaf. Men det är nog lite som du säger att man får vara om sig och kring sig hela tiden och påminna om att man är gravid verkar det som när man går till läkare/tandläkare etc.

• Miss Finland

Tack tjejer, känns bättre nu... Kunde inte sova inatt pga. detta, så jag ringde BM tidigt,och de sa att det är ingen fara.

*pustar ut* Tack!!!

Har någon annan tagit röntgen bilder utan blyförkläde?

• palmblad

De tandläkare jag haft under de 10 åren, har inte använt blyförkläde om man inte varit gravid.

• CarlHerman

Är tandhygienist. Det är ganska vanligt att patienter på väg ut efter undersökningen säger "just det, jag är gravid,det kanske jag skulle sagt?", och så har man redan tagit röntgen utan förkläde. Blyförklädet är mer ett extra skydd. strålningen är ju väldigt minimal och väl riktad mot käken, strålningen sprider sig inte mot magen.
    Det finns ju inga föreskrifter att man itne ska flyga under graviditeten (tidigt i gravdiidtete alltså) och uner en flygning utsätts man för strålning som definitivt inte är mindre än vid några enstaka tandröntgenbilder.
    Att vissa tandläkare väljer att inte ta röntgen på gravida beror på att kvinnans oro över att ta röntgen eventuellt skulle kunna påverka fostret, inte själva strålningen.
    Jag skulle inte vara alls orolig om jag själv blivit röntgad hos tandläkaren utan blyförkläde och var gravid.

• Alle

Min tandläkare säger också att strålningen är lite mindre med de digitala kamerorna. Inte för att jag vet om det stämmer...

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • CarlHerman

Strålningen vid digital röntgen är inte bara lite mindre utan mycket mindre. Kommer inte ihåg riktigt men har för mig att den är minst 60-70% mindre än vid analog röntgen. Så det finns ingen anledning för tandläkare att inte röntga gravida. Genom att inte göra det sprider de ju bara vidare oron och misstanken om att det skulle vara riskabelt.

• Bobbenn

Du ska absolut inte ta röntgenbilder utan blyförkläde under graviditeten!

♥♥♥♥JAG HAR EN BEBIS I MAGEN!!!♥♥♥♥
  • Alle
    CarlHerman skrev 2007-11-02 17:02:53 följande:
    Strålningen vid digital röntgen är inte bara lite mindre utan mycket mindre. Kommer inte ihåg riktigt men har för mig att den är minst 60-70% mindre än vid analog röntgen. Så det finns ingen anledning för tandläkare att inte röntga gravida. Genom att inte göra det sprider de ju bara vidare oron och misstanken om att det skulle vara riskabelt.
    Låter ju bra, går privat och de har bara digitala röntgenkameror.
  • Alle

Och - jag är övertygad om att min bebis är frisk - men jag gjorde en stooor undersökning där de tog 18 plåtar precis när jag hade  blivit gravid, innan jag visste om det.
    Men det är ingen ide att oroa sig - gjort är gjort!

Svar på tråden Tandläkare??