• Taggtroden

Hjälp med publisher!

Hjälp mig, snälla!

Jag sitter och ska börja på våra festprogram till bröllopet, och det börjar bli lite brådis med det nu!

Ska göra dessa i publisher tänkte vi, för vi har hört att det ska va så bra till sådant, för att det finns mallar osv.

Men nu undrar jag, hur hittar man dessa mallar? Jag har hittat några, men det gäller bara en stående A4 och bara en sida.
    Finns det någon mall om man vill göra ett festprogram, ett vikt A4 och där man får text på båda sidor pappret? Alltså både fram och bak?
    Jag fattar ingenting av denna sida!!

// Linda

• Svar på tråden Hjälp med publisher!
  • Butterscotch

Jag gjorde våra festprogram i Publisher men jag gjorde mallen själv. Det är busenkelt! Öppna en publikation i vanligt A4-format och lägg in två textrutor, en för vänster sida och en för höger sida. Då blir storleken som ett A4 vikt på längden så att säga. Du måste se till att antalet sidor är delbart med 4. För att lägga till sidor, välj: Insert/Page. Jag printade en dubbelsida, och vände sen på pappret i skrivaren och printade nästa dubbelsida på baksidan. Du får testa dig fram helt enkelt! Lycka till!

• Taggtroden

Tack!! Ska testa nu på en gång!

• Taggtroden

Hmmm... kan man inte på något sätt göra så att man kan skriva på baksidan också, utan att behöva sitta och vända på pappren? Vi tänkte skriva ut i skrivare som skriver på båda sidor av pappret, men då måste man väl ha det redan i datorn så att säga, sparat på båda sidor i dokumentet?

• inze

Om du vill göra en publikation som är en vikt A4 så tycker jag det lättaste är att börja med en tom publikation och sedan välja utskriftsformat Broschyr. Då får man en fråga om att lägga till 3 sidor och har sedan en tom publikation på 4 sidor. Hur den sedan fungerar att skriva ut dubbelsidigt vet jag ej då min skrivare inte kan det.

• Butterscotch

Jag har aldrig testat med fördesignade mallar. Kan man förhandsgranska då också? Så att man får sidorna i rätt ordning så att säga. Om man har ett häfte på 8 sidor ska ju sidorna sitta ihop så här, per A4-sida när man skriver ut: 1+8, 2+7, 3+6 och 4+5 annars blir det knasigt.

• inze

Ja man får sidorna i rätt ordning. Man gör dem i den ordningen man vill att de ska komma. Sen har jag ingen skrivare som skriver dubbelsidigt så om jag ska skriva ut ett häfte med 8 sidor (vikt A4) så väljer jag skriv ut och när första sidan är utskriven så vänder jag på den så att det skrivs på den baksidan. Sedan i med nästa papper och gör samma sak. Då blir det Sid 1, 2, 7 och 8 på det första pappret och sid 3, 4, 5 och 6 på det andra pappret. Vik ihop och lägg ihop och det är ett 8-sidigt häfte.

• Taggtroden

Åh, låter ju jättebra! Ska testa så snart jag pluggat klart

Svar på tråden Hjälp med publisher!