Fast jag lovar, jag är van fjällvandrare/turåkare och brukar utan vidare bära arton kilo i början av en tur. Så man behöver inte ha problemrygg för att få problem av en bärmes (att sedan många kvinnor är svagare i rygg/mage efter en graviditet är väl ganska uppenbart...). Ändå fick jag rejäla problem av en bärstol som vi utvärderat väldigt noga innan köp. Jag tror att det dummaste man kan göra innan inköp är att låsa sig vid vilken typ av bärdon man ska ha, utan att testa de olika varianter som idag finns på marknaden. För även om man klarar att bära i en bärmes, så vad är det för vits med att bära tyngre än vad man behöver göra? Min upplevelse av en niokilosklump i bärmes var samma som att bära femton kilo packning, medan min upplevelse av tolvkilosbarn i långsjal är samma som av en tung dagpackning, alltså en niokilospackning. Skillnaden i upplevelsen beror ju på hur man packar och fördelar vikten, men ett barn går inte att "stuva om" ifall vikten blir sned. Det är där jag ser problemet med bärmesar jämfört med ergonomiska selar, i en bärmes sitter barnet helt utanför bärarens kropp, men i en ergonomisk sele kommer en stor del av barnets tyngd att sammanfalla med bärarens, eftersom barnet kommer så tätt intill. Därför upplevs ett barn som sitter i svanken på sin bärare inte som så tungt som ett barn som sitter tjugo centimeter utanför sin bärares kropp. Tyngdpunkten förskjuts mycket mer i en bärmes än i en ergonomisk sele.