• Svar på tråden Tvättlappar som innehåller farliga ämnen!
  • vofflan

ser inte, har inte plus på aftonbladet

• Kakan83

Använder myyycket sällan våtservetter till våran son. Om jag måste så tvättar jag alltid med vatten efter.

Förra veckan så glömde jag bort mig mitt i natten när jag skulle byta bajsblöja. Dagen efter så var han röd i heeela skjärten, i ljumskarna, hela pungen och nästan hela snoppen. Han hade sååååå ont i flera dagar. Kunde inte ha blöja på honom förutom på natten.

Har aldrig haft problem med sårig rumpa innan, så kan inte tänka mig att det var något annat än just våtservetterna och dess kemikalier som framkallade det. Aldrig mer våtservetter i denna familjen!

Oliver ab imo pectore
  • Me o Mike

Jag har använt tvättlappar sen min son föddes och gör det fortfarande 3 år senare.. Han har inte haft NÅGRA som helst problem..

• yava
    MulleNuh skrev 2007-11-01 19:04:13 följande:
    Jag har använt tvättlappar sen min son föddes och gör det fortfarande 3 år senare.. Han har inte haft NÅGRA som helst problem..
    Ja i min familj så har vi använt det sen första barnet föddes och därefter till och från men vi har inte märkt några problem heller. Skönt va bara att se att vi använder oss av dom som ligger bland dom med lägsta antal gifter. 
    Anton 2000 , Elias 2004 , BF dec-07
  • Me o Mike

Jag har de billigaste eldorado.. Tycker dom e bättre än de flesta faktiskt..

• Kakan83

Var kan ni se vilka som innehåller mest kemikalier?

Oliver ab imo pectore
  • yava

Vi kör på euro shopper och dom funkar hur bra som helst!

• yava
    Kakan83 skrev 2007-11-01 19:11:52 följande:
    Var kan ni se vilka som innehåller mest kemikalier?
    på länken som jag gav ovan så kan du klicka in dig på pdf filen och få fram resultatet
    http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=11674
  • Tina83

coop extras är de som innehåller minst kemikalier. o de är billigast, 16 spänn

• Me o Mike

Fast dom e sååååå dåliga!! Eldorados är super.. Dom är nästbäst och nästbilligast som jag såg det!

Tina83 skrev 2007-11-01 20:26:41 följande:
    coop extras är de som innehåller minst kemikalier. o de är billigast, 16 spänn
  • Tina83
    MulleNuh skrev 2007-11-01 20:28:19 följande:
    Fast dom e sååååå dåliga!! Eldorados är super.. Dom är nästbäst och nästbilligast som jag såg det!
    ja, dem är lite torra. jag gillar ICAs men dom är int så bra i tester..
  • ros72

Har alltid använt dem till att göra rent plastmöblerna för trädgården. Möblerna blev så jätte rena.

• Redgreen

Så här skrivs på ekoguiden asfalstblommans hemsida. Bra tips tycker jag.

Babytips
    Naturskyddsföreningen (www.snf.se/verksamhet/konsument/barnvard-fakta.htm) har gjort en undersökning som visar att många badoljor och tvättservetter med mera är skadliga både för barnet och för miljön. Här finns några tips på hur man kan vårda sitt barn utan att skada barnet eller miljön:

*Rent vatten och tvättlapp är ofta tillräckligt.
    *Olja är bättre än tvål, schampo och hudlotioner för både rengöring och för att skydda huden mot uttorkning.
    *Fast tvål innehåller ofta färre kemikalier än flytande.
    *Undvik skumbad, det innehåller mycket kemikalier.
    *Lufta stjärten istället för att använda salvor, stryk på bröstmjölk på irriterad hud.
    *Undvik barnpuder eftersom det kan irritera barnets luftvägar.
    *Kläder och skugga är bättre bättre än solskyddskrämer.
    *Tvättlappar i bomull eller frotté eller torra engångstvättlappar (miljömärkta) är bättre än våtservetter som innehåller kemikalier.

Kolla även: www.asfaltblomman.se/ekologiska%20barn.htm

• Kakan83
    ros72 skrev 2007-11-01 21:12:32 följande:
    Har alltid använt dem till att göra rent plastmöblerna för trädgården. Möblerna blev så jätte rena.
    mmm..Det säger ju en hel del. Skulle aldrig vilja tvätta mig själv med sådana tvättlappar där nere.
    Oliver ab imo pectore
Svar på tråden Tvättlappar som innehåller farliga ämnen!