• TingelingAnna

Göre egna tvålar?

Funderar på om jag kanske ska beställa från panduro och försöka mej på att göra tvålar. Det verkar finnas mkt olika former, färger och dofter.
    Är det någon som gjort tvålar som kan berätta om hur det är? Är det svårt? Nåt särskilt att tänka på?
    Uppskattar alla tips, tankar och idéer som ni FL´are kan tänkas ha.

• Svar på tråden Göre egna tvålar?
  • TingelingAnna

Är det ingen som har gjort det?

• Cocco

Det är busenkelt att göra tvålar med hobbykitet från panduro.
    Man får bra instruktioner och sånt i kitet oxå.

• Limefrukt

Precis som Cocco säger, det är jättelätt att göra tvålar.
    Om du ska färga/ha doft i tvålen, tänk på att ha i p y t t e lite i taget, det blir lätt för starkt. Mitt största problem är att jag endast använder flytande tvål (visst man kan göra det själv också, men är inte lika kul). Jag tror att ALLA i min bekantskapskrets har fått tvålar av mig, och nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till... Jag översvämmas av tvålar

• vänat

Kan du inte lägga lite tvålar i gardeoben,i byrålåder låder etc så får du godoft där.

• TingelingAnna

Vad roligt att det är flera som gjort tvålar. Sitter på Panduros hemsida nu och tänkte beställa. Är det roligt att göra? Har ni några tips på nåt man kanske kan ha i tvåalarna eller så?
    O en sak till, vad menas med att man ska skumma ytan med en sked...?

• Limefrukt

Det bildas lätt skum på ytan när man smälter tvålmassan och det kommer att ligga på botten av tvålen om man inte tar bort det. Ta en vanlig sked och lyft av det...
    Har du färska kryddor, t ex rosmarin så kan det vara jättefint att lägga i. Jag har köpt glitter och strött i också, finns väldigt tunt "skimmer" på Panduro också. Jag jobbar mycket med bladguld och får mycket flisor över, vilket är jättefint och lyxigt att ha i tvålar (det finns oäkta bladguld att köpa på Panduro för ca 45kr)

Du kan lägga i precis vad du vill egentligen, typ plastleksaker, juldekorationer, loofahbitar...

Svar på tråden Göre egna tvålar?