• Anonym (förvirrad)

Vad har jag laglig rätt till ifall min bror köper våra föräldrars hus??

Våra föräldrar ska sälja sitt hus och min bror och hans sambo är ev. intresserade att köpa huset.
    Mäklaren har värderat huset till 2.5 som utgångspris och de är beredda att ge 3 för huset. (vilket förmodligen blir slutsumman efter budgivning etc.)
    Våra föräldrar är ev. beredda att sälja till honom men vill även höra om jag är intresserad av att köpa huset. Jag vet inte riktigt ännu.
    Till huset ingår då alla tillhörande verktyg/möbler för tomten/trädgården eftersom mina föräldrar tycker att det är bra så de slipper slänga detta eftersom de ska flytta till lägenhet.
    Ifall min bror köper huset till 3, har jag som hans bror då ngn typ av indirekt arvsrätt el rätt till ngn form av kompensation? Spelar det roll om jag är intresserad av att också köpa huset eller inte? Måste de köpa ut mig och i så fall hur?

Jag är helt lost i detta sammanhang och min bror är ganska "hal" av sig så är rädd att bli blåst.

• Svar på tråden Vad har jag laglig rätt till ifall min bror köper våra föräldrars hus??
  • fabler

Du har nog ingen rätt till nått eftersom dina föräldrar är i livet och de faktiskt är deras hus och deras pengar. Du får ju samma chans att köpa huset genom en budgivning men nått annat har du inte rätt till.

• ros72

Kunde inte ni ärva huset för beloppet 3 miljoner, och du får då 1,5 miljoner kr. Vilket era föräldrar kunde inkoppla jurist.

• Pikku Enkeli

De får sälja vad de vill till vem de vill, du kan inte hävda arvsrätt på det.

• Anonym

När dina föräldrar är i livet har de rätt att sälja sitt hus till vem de vill. Du har ingen rätt att få ut något för huset då dina föräldrar en dag går bort om de har sålt huset. Spelar ingen roll om det är till din bror de sålt eller till någon annan.

De behöver inte köpa ut dig. Att du är intresseradav huset spelar ingen roll, de väljer själva vem de vill sälja till. Juridiskt sett vill säga, att det skapar problem i relationerna är en annan sak.

Blir det bråk är det kanske bättre att de säljer huset till någon annan.

• Anonym

Nja, om man säljer i uppenbart syfte att TS inte ska få något som arv i framtiden, då har hon faktiskt rätt till ekonomisk kompensation.

• ros72
    Anonym skrev 2007-11-01 21:24:31 följande:
    Nja, om man säljer i uppenbart syfte att TS inte ska få något som arv i framtiden, då har hon faktiskt rätt till ekonomisk kompensation.
    Precis, därför skall föräldrarna koppla in en jurist.
  • Vickan I
    Anonym skrev 2007-11-01 21:24:31 följande:
    Ja fast nu har de ju frågat ts också....de måste ju få sälja sitt hus.
  • Anonym (nr 5)

Ja, det får de. Men man bör tänka sig noga för i såna här fall. Det kan orsaka stora problem i framtiden för de inblandade, även om även dottern är tillfrågad från början. Hon kanske faktiskt inte har möjligheten att köpa huset ens o kan känna sig riktigt blåst senare.

• Anonym

Nej du har ingen rätt till huset efter en försäljning, särskilt om det säljs till marknadsvärde.
    Då har ju dina föräldrar pengarna istället och säg att de omkommer en vecka senare så får ju ni två syskon dela på dessa 3miljoner då.
    Sen kan ju föräldrarna sätta sprätt på pengarna innan de dör också, det vet man ju aldrig.
    Men det är ju ingen skillnad om de säljer till bror din eller nån annan.
    Inte skulle du komma och kräva en gammal möbel av någon utomstående köpare?

• jmh

Fast om brorsan betalar 3 miljoner för huset, vilket även är marknadsvärdet, så blir ju inte ts lurad, i mina ögon. Om ni båda vill köpa huset, så får ni väl ta ett familjeråd om vad som är lämpligast.

Hade det varit tal om att brorsan skulle köpa huset till mindre än marknadsvärdet, hade saken varit en annan.

När föräldrarna avlidit och det blir tal om arv, så ärver barnen
    a) huset om det inte sålts
    b) pengarna som huset såldes för (om de finns kvar...;))

Svar på tråden Vad har jag laglig rätt till ifall min bror köper våra föräldrars hus??