• Annelie78

Någon med bebis som har eller har haft navelbråck?

Jag tror att min son kan ha navelbråck! Hittar ingen information om det någonstans och undrar om det är någon här som vet hur det ser ut, vad man gör och om det gör ont osv? Navelstumpen ramlade av häromdagen och naveln står ut jättemycket och han verkar öm där när jag försäker tvätta rent.

• Svar på tråden Någon med bebis som har eller har haft navelbråck?
  • emsa

HEJ!!!

Min Emilia hade navelbråck när hon föddes, hon är snart 10 månader och det syns knappt längre. Men hon har aldrig verkat vara öm när man rengjort, vet inte om det är ovanligt eller inte. Men lite känslig kan man ju vara i naveln med eller utan bråck. På bb sa läkaren som hade jobbat i 20 år att hon hade varit med om att de hade opererat navelbråck 1 gång... däremot vet jag att det är vanligare att de opererar när de är lite äldre.

Hör av dig om det är något du undrar, så svarar jag så gott jag kan...

//Emma

• Pallas

Japp, Viktor har navelbråck. Han är nu 11 månader och det började synas när han var kring 1,5 månad.

Här finns lite info: www.tryggabarn.nu/barn/index.asp

Dessutom kan jag tillägga lite:
    * Det är inte smärtsamt om inte en bit av tunntarmen blir klämd och fastnar. Om bråcket inte går att trycka tillbaka och det verkar göra ont ska man omedelbart söka vård.

*Storleken på bråcket mäts i den öppning som finns i bukväggen, inte i det som sticker ut (Såhär såg det ut på Viktor när han var typ 2 månader: junsele.com/viewpic.asp)

• Karro midsommarbrud

Albert hade/har oxå navelbråck.
    Han har aldrig haft ont av det, och nu har det dessutom gått tillbaka så där är liksom bara lite för mycket hud.
    Det jag funderar på är om det kommer tillbaka eller om det är borta när det väl är borta...?
    På BVC sa de till oss att det nästan alltid försvinner av sig själv innan barnet är ett år.
    Å andra sidan så jobbar en kompis på en kirurgisk avdelning och hon säjer att de opererar en del barn...

Svar på tråden Någon med bebis som har eller har haft navelbråck?