• Äldre 2 Nov 00:51
    2053 visningar
    6 svar
    6
    2053

    Tips på billig jul?

    Så här års brukar jag börja längta till julen och se fram emot allt mys och pyssel med julkort och julklappsinköp. Men iår känns det som att jag bara vill dra något gammalt över mig och strunta i alltihop. Vår familjesituation just detta år gör att vi inte kommer att ha så mycket pengar att göra av med på några större utsvävningar. Och det känns såhimla tråkigt.
    Någon som har tips på hur man fixar en mysig jul utan att bli helt ruinerad?

  • Svar på tråden Tips på billig jul?
  • kvinna­n47
    Äldre 2 Nov 01:05
    #1

    Försök att hitta på något som samtliga kan vara med på. Om inte annat så tänk på dem som inte kan på ett eller annat sett träffa varandra. kärlek brukar övervinna det mesta.

  • Pinkst­ar
    Äldre 2 Nov 03:17
    #2

    I våran familj brukar vi göra så att alla som kommer för att fira jul får ta med sig något till julbordet.
    Mormor brukar göra efträtt,morbror gör revbensspäll,farmor gör köttbullar osv...det är jätte bra. Sedan får alla även ta med en flaska julmust. på så vis sparar man in massa matpengar!
    Julklappar brukar vi köpa på tex GeKås och andra billiga affärer...sedan om någon önskar sig något dyrare som tex, min sysyter önskar sig en ny mobil till jul, då lägger hela släkten en peng och så får hon mobilen och något litet till.

  • Äldre 2 Nov 03:20
    #3

    Knytis och gemensam aktivitet, t.ex. att baka julgodis? Vi brukar smälta choklad & blanda i nötter / russin / mandelmassa mm. Vi gör godiset först, sen äter vi maten (knytis) och till sist (efter julklappar) blir det glögg / kaffe & julgodis (som stått på kylning).

  • Äldre 2 Nov 08:07
    #4

    Baka! Bröd, bullar, kakor mm sådant ni behöver till jul. Det blir billigare än om ni köper sakerna färdiga (om ni inte väljer flera kg saffran i bullarna då ).
    Det är ju jätte mysigt att baka o pyssla med familjen.

    Julpyntet i sig behöver inte kosta om man kan ha det man hade förra året, men jag förstår hur du menar med att allt verkar kosta pengar till jul.

    Mina brorsbarn brukar inte få saker i en julkalender utan de gör saker tillsammans (om ni brukar ha en sådan o saknar den). Det kan t ex vara att gå till ett speciellt ställe de tycker om, baka pepparkakor, pynta, gå till badhuset.. sådana saker som de ändå skulle göra men som blir speciella för barnen för att de känner att det är deras sak o inte bara föräldrarna som bestämmer (trots att de gör de ).

    Till julafton är det inte fel att be alla ta med sig lite mat, det gör vi här.

    Hoppas att er jul blir härligt mysig


    Mamma till Karl, 29 november 2006
  • sommar­torpet
    Äldre 2 Nov 11:47
    #5

    Baka själv, det sparar man jättemycket pengar och så är det ju ett lätt jobb också.
    Gör godis själv. Knäck, ischoklad och kola är ju klassiska saker men det finns mycket annat man kan hitta på. Mozartkulot gjorde jag ett år och de blev mycket uppskattade till en billig peng.
    Gör egna julgrupper. På loppis kan man alltid köpa krukor och korgar för bara någon krona, piffa upp med lite färg eller band. Köp bara sedan en lös hyacint eller tulpan och sätt som bas och resten runt om (små kvistar, kottar, mossa, en liten kvist med nypon) tar man vad man hittar och har tillgång till allt efter fantasi och förmåga.
    Köp på dig sånt som går att frysa redan nu så sprider man inköpen över två månader så känns det inte lika dyrt att handla all mat på en gång.
    Koka risgrynsgröten själv
    Gör egen brunkål
    Gör egna köttbullar
    Skapa julstämning med ljus och blommor/granris/tallris.

  • Äldre 2 Nov 12:41
    #6

    rensa ur förrådet och garderoben och sätt ut på blocket/tradera.
    Rätt som det är har ni fått in några hundra lappar extra för att kunna unna er någonting som ni inte hade råd med annars.

Svar på tråden Tips på billig jul?