• april79

Min son (6 v) varit hes och snuvig i snart 1 vecka, behöver jag oroa mig??

Min son som är 6 v gammal har i snart en vecka varit hes när han gråter och snuvig, inte jättetät i näsan eller så, men snuvig så att vi använder koksaltdroppar för att lösa upp snoret och näsfrida för att suga rent i näsan emellanåt. Han verkar i övrigt må bra, ingen feber eller så. Nu undrar jag om man behöver oroa sig för ex vis RS-viruset eller något annat? Är det någon annan som varit med om liknande, att det håller i sig så här länge? Ska ringa BVC och höra om ett tag, men ni får jättegärna ge råd!

• Svar på tråden Min son (6 v) varit hes och snuvig i snart 1 vecka, behöver jag oroa mig??
  • Majras

Japp, dottern var jätteförkyld i drygt 1 vecka när hon var 6-7 veckor. Så länge han äter och verkar pigg är det ingen fara. Har han lite svårt att andas pga nästäppa kan du höja upp huvudändan av sängen en bit.

• vårsol

Jag tror inte att det är så himla farligt för en sexmånaders med rs-viruset. Det som är farligt med det är ju att de får svårt att andas, massor av slem som de inte får upp. Hur är allmäntillståndet på honom? Är han som vanligt eller slö? Leker han?

Min åttamånaders har varit snorig i sex månader, ända sedan han hade RS, men så länge allmäntillståndet är bra så är det ingen fara.

• MrsMia

Till oss sa de att det viktigaste är barnens allmäntillstånd, och om de klassas som infektionskänsliga, t ex om de är prematura, haft trassel tidigare etc och att det alltid är bäst att ringa bvc och stämma av. (Vi har visserligen tvillingar som varit lite små).

Men! Så länge de kissar och äter och beter sig som vanligt ska det i princip vara lugnt, det var vad min barnsköterska sa. Sen är det väl jättevanligt med förkylningar hos barnen på hösten, och det ska säkert inte vara någon fara alls. Mina killar har varit snoriga och hesa i perioder från att de bara var någon vecka gamla, och de mår fin-fint!

• PojkMaffia

hade det varit RS hade hon insjuknat fort o fått hög feber
    det där är en vanlig tråkig förkylning
    min son har vart förkyld i 4 veckor nu dock ingen feber det är bara att vänta ut det hela.
    dom vanliga förkylningarna blir bara längre o längre tråkigt nog

Jag är den jag är - like it or not
  • vårsol

Sen vill jag dock tillägga att om du känner på dig att det är något som inte stämmer även om du inte kan sätta fingret på det så är det alltid bäst att uppsöka vård för säkerhets skull.

När min son haft öroninflammationer (3ggr) så har man inte egentligen märkt det på honom utan det har mer varit en känsla av att jag borde ta honom till läkare än något annat, två av gångerna hade han inte ens feber och inte gnäller han över ont heller. Så jag får gå enbart på känsla med honom och det har stämt alla tre gångerna.

• vårsol

Min son hade inte feber när han hade RS.

PojkMaffia skrev 2007-11-02 07:32:44 följande:
    hade det varit RS hade hon insjuknat fort o fått hög feberdet där är en vanlig tråkig förkylningmin son har vart förkyld i 4 veckor nu dock ingen feber det är bara att vänta ut det hela.dom vanliga förkylningarna blir bara längre o längre tråkigt nog
  • april79

vårsol skrev 2007-11-02 07:20:28 följande:

Jag tror inte att det är så himla farligt för en sexmånaders med rs-viruset. Det som är farligt med det är ju att de får svårt att andas, massor av slem som de inte får upp. Hur är allmäntillståndet på honom? Är han som vanligt eller slö? Leker han?Min åttamånaders har varit snorig i sex månader, ända sedan han hade RS, men så länge allmäntillståndet är bra så är det ingen fara.
    Allmäntillståndet är ok! Så du märkte tydligt när ditt barn fick RS? (Han är 6 veckor, inte 6 månader)
  • april79

vårsol, en till fråga, började ditt barns förkylning som en "vanlig" förkylning som sedan blev värre och värre och i så fall, hur lång tid tog det innan det blev sämre?

• april79

Är din son också hes etc? HUr gammal är han? Jag trodde att förkylningar skulle hålla i sig högst en vecka (enligt BVC), men kan tänka mig att det är väldigt olika...

PojkMaffia skrev 2007-11-02 07:32:44 följande:
    hade det varit RS hade hon insjuknat fort o fått hög feberdet där är en vanlig tråkig förkylningmin son har vart förkyld i 4 veckor nu dock ingen feber det är bara att vänta ut det hela.dom vanliga förkylningarna blir bara längre o längre tråkigt nog
  • PojkMaffia
    vårsol skrev 2007-11-02 07:33:25 följande:
    Min son hade inte feber när han hade RS.
    okej läkarna här säger det o dom kollar inte upp om det är RS OM det inte är sesong för det tydligen o då kollar dom bara dpom första misstänkta fallen som kommer in
    as konstigt!
  • vårsol

Jag märkte att han var sjuk därför att han hostade så att han spydde kaskader och till sist blev för svag för att äta eller vakna. Han var bara ett litet grått paket som livet höll på att glida ifrån. Ja, det märktes tydligt att det inte var normalt. Det började nog som en vanlig förkylning, minns inte hur fort det gick tyvärr.

(Sorry, jag läste fel, tyckte det stod månader.)

• vårsol

Det var inte säsong för RS när min fick det, de hade bara haft två fall på hela vintern innan (detta var i april). Men om de har RS så är det ganska tydligt att de är riktigt sjuka så man behöver inte kolla upp en normal förkylning. (båda mina barn fick andningssvårigheter och fick åka in akut)

PojkMaffia skrev 2007-11-02 07:44:54 följande:
    okej läkarna här säger det o dom kollar inte upp om det är RS OM det inte är sesong för det tydligen o då kollar dom bara dpom första misstänkta fallen som kommer inas konstigt!
  • vårsol

april79 förkylningar kan hålla i längre. iallafall har mina ungars gjort det, ca 2-3 veckor från första symptom till sista.

• april79

Fy vad hemskt... :( ja då förstår jag att du förstod att något var fel... ja jag antar att så små barn som min son också kan få helt vanliga förkylningar, är ju bara det att det sägs att amningen ska skydda. Konstigt. Det var därför jag funderade på RS, men än så länge verkar han inte ha några direkta symtom på det...

vårsol skrev 2007-11-02 07:45:51 följande:
    Jag märkte att han var sjuk därför att han hostade så att han spydde kaskader och till sist blev för svag för att äta eller vakna. Han var bara ett litet grått paket som livet höll på att glida ifrån. Ja, det märktes tydligt att det inte var normalt. Det började nog som en vanlig förkylning, minns inte hur fort det gick tyvärr.(Sorry, jag läste fel, tyckte det stod månader.)
  • april79

Ja det verkar ju som att amning inte skyddar mot förkylningar trots allt.. (om du också ammade det vill säga)

Mia m Rasmus och Maja skrev 2007-11-02 07:19:51 följande:

Japp, dottern var jätteförkyld i drygt 1 vecka när hon var 6-7 veckor. Så länge han äter och verkar pigg är det ingen fara. Har han lite svårt att andas pga nästäppa kan du höja upp huvudändan av sängen en bit.
  • PojkMaffia
    vårsol skrev 2007-11-02 07:47:36 följande:
    Det var inte säsong för RS när min fick det, de hade bara haft två fall på hela vintern innan (detta var i april). Men om de har RS så är det ganska tydligt att de är riktigt sjuka så man behöver inte kolla upp en normal förkylning. (båda mina barn fick andningssvårigheter och fick åka in akut)
    jo fast om dom får RS är dom väl även om dom itne får feber inte bra, alltså allmäntillståndet är inte det bästa?
  • vårsol

april79 nej amning skyddar inte, men barnet kan få lite hjälp att bekämpa förkylningen tack vare amningen.

pojkmaffia - nej, allmäntillståndet är fruktansvärt vid RS, men jag tolkade ditt inlägg som att man måste ha feber för att få RS. Men vanlig förkylning och feber är väl egentligen ingenting att söka läkarvård för?

• PojkMaffia
    vårsol skrev 2007-11-02 08:50:30 följande:
    april79 nej amning skyddar inte, men barnet kan få lite hjälp att bekämpa förkylningen tack vare amningen.pojkmaffia - nej, allmäntillståndet är fruktansvärt vid RS, men jag tolkade ditt inlägg som att man måste ha feber för att få RS. Men vanlig förkylning och feber är väl egentligen ingenting att söka läkarvård för?
    ja jo jag skrev väl inte på bästa sättet heller så det är ingen fara, lätt o misstolka
    nä jag tyclte inte direkt att det lät som om ts bebis allmäntillstånd var dåligt
  • zaaga

Tycker också det låter som en helt vanlig förkylning. Har tre barn varav ett av dem haft RS-viruset - och tro mig det märks! Som alla andra också skrivit så påverkas allmäntillståndet extremt mycket. De blir bara en sladdrig liten hög som varken vill äta eller gråta.

Så en helt vanlig förkylning är det nog, bara att hålla koll på allmäntillstånd. Börjar det kännas obehagligt så åker du in.

Visst är det oroande när de är så små och blir förkylda, men inget ovanligt att det sitter i ett tag. Men kom ihåg att det ju är första gången den där lilla kroppen stöter på förkylningsbacillusker! Tar ett tag innan kroppen bekämpat allt klart. Men som någon mer också skrev så är amning en bra hjälp. Då får lillpyret hjälp av dina antikroppar. För amning skyddar som sagt inte mot sjukdomar - men hjälper till att klara av dem bättre och snabbare!

Men det verkar ju som att ni har full koll på läget, koksaltdroppar och suger näsan. Mer än så kan man inte göra och så länge barnet är "som vanligt" så är det inget farligt heller. Snarare praktiskt och bra då ni har den biten gjord redan. Förhoppningsvis blir pyrekt lite mer härdad och klarar av värre vinterförkylningar lättare.

Lycka till!

//Zaaga - snart 4-barns mors

Svar på tråden Min son (6 v) varit hes och snuvig i snart 1 vecka, behöver jag oroa mig??