• Anonym

Sjukskriven under mammaledigheten pga depression? Går det???

Kan man bli det?

Jag fick tvillingar för ca ett halvår sedan och är helt slut nu! Både psykiskt och fysiskt och har inga krafter kvar... Tyvärr tar det sig i uttryck att jag blir arg och irriterad för det minast, även mot barnen vilket jag skäms så för. Känns som att jag kanske bara har ork att ta hand om ett barn...

Förlossningen blev verkligen kompliserad och slutade med akut snitt med allt vad det medför bl a stor blodförlust och IVAvistelse... Amningen blev inte som jag hoppats på...

Jag tror att samtalskontakt och hjälp från pappan kan få mina krafter att komma tillbaka, men kan man bli sjukskriven så att pappa kan stanna hemma? Och vart vänder jag mig för att hitta ngn att prata med?

Tyvärr är kontakten med BVC katastrofal, men hoppas på att få byta BVC-sköterska...

Vill inte vakna och vara ledsen och irriterad... Vill må bra och ha kraft att ta hand om mina barn

• Svar på tråden Sjukskriven under mammaledigheten pga depression? Går det???
  • JCA

Ja, det går absolut! Ta kontakt med en läkare och försäkringskassan för att få hjälp. Du kan få bli sjukskriven och pappan är hemma på föräldradagar istället.

• Anonym

Jag förstår hur du har det... Jag är själv sjukskriven för depression nu och min sambo är hemma.

Är barnen över 240 dagar får din sambo ta vård av barn, vår son är dock bara ett par månader och då måste pappan vara föräldraledig... Helt fel, men så är det.

Jag blev sjukskriven på psykakuten... Nu har jag kontakt den den psykiatriska öppenvården. Ett tips är att du ringer dit, du behöver inte oroa dig för vad dom ska säga utan dom är duktiga på att fråga istället!

Lycka till! Jag joppas att du snart mår bättre igen!!

*styrkekramar*

• tess3

Om man är så sjuk så att man inte kan ta hand om barnen ska man ha rätt att sjukskriva sig, då har den andra föräldern rätt till föräldrarpenning. Läs mer på www.forsakringskassan.se
    Det finns psykologer knutna till mödrarvården som man kan kontakta, prata med den barnmorskan du hade under graviditeten.
    Klart att du inte ska behöva må såhär.
    Lycka till och många kramar till dig!

• Morticia

Ja, du har rätt att bli sjukskriven. Då får pappan ta hand om barnen.
    Kanske kan du vara sjukskriven på halvtid? Då sparar ni ju litet dagar och så...

Var inte för stolt, be din gubbe eller någon annan om hjälp med att ta kontakterna om du inte orkar.

Kram

• Anonym

usch, jag känner igen mig.

har just fått mitt tredje barn och är i botten totalt. 6-åringen nekas fritidstid, så han måste lämnas 8 och hämtas kl 11 i förskolan. Hela dagarna går åt att passa tider vilket gör att minstingen inte kan få ro. Jag är helt slut och har pratat om sjukskrivning med bvc. Just nu är jag helt sönderstressad ska ju hinna med en 4-åring oxå. Allt jag begär är några timmar fritids för min son men nekas i vår kommun. Vart är samhället på väg?

• clara02

Jag vet en tjej som va i liknande sitation som dig, då fixade Bvc så att pappan blev sjukskriven å fick vara hemma.

Kram å Lycka till

• Anonym

Hej! Jag är i precis samma situation och nu har det helt fallit samman. Jag bara gråter för minsta lilla och i onsdags fick min man vara hemma och ta han om vår son medan jag låg i sängen... Jag känner mig så fånig! Det är väl bara att bita ihop kan man tycka.

Hur som helst ringde min man sjukvårdsupplysningen för att få lite råd och han lyckades boka ett läkarbesök åt mig. I morse var jag där och fick antihistamin för att kunna sova på nätterna. Inget tal om att få prata med någon eller sjukskrivning! Det löser ju ingenting!!!

På måndag ska jag prova att ringa mvc, de kanske kan hjälpa mig? Andra tips? Svenska kyrkan kanske? Ska man gå till en psykolog privat så kostar det ca 800 kr/timmen och det har vi absolut inte råd med.

/Ledsen

• Anonym

Jo, jag har det så just nu. Har tid för läkarbesök på onsdag och hoppas på att få till någon sorts samtalskontakt. Är gravid igen dessutom så jag kan inte äta tabletter. Det är väl jättebra om pappan kan vara hemma ett tag så att du får använda den tiden till att komma ikapp och må bättre.

• Anonym

Jag har gått hos en mödrarvårdspsykolog som jag får fortsätta gå hos efter bebisen är född, det är helt kostnadsfritt. Min BM på MVC förmedlade den kontakten.

• godisen

Man ska ju kunna bli sjukskriven för samma saker när man är gravid som om man inte är gravid sålklart. Är man dålig så är man...

• Morticia

Anonym NR: 2654909 och ni andra:

Jodå, det går bra att äta antidepressiva. Jag själv åt Fluoxetin under min graviditet, och slutade i vecka 35.

Kram på er som mår dåligt, och hoppas vårsolen lyser på er i helgen.

• Kriya

Hej Ts,
    Om inte Du kan sjukskriva Dig så att pappan kan ta pappa-ledigt, kanske Du och pappan kan göra upp om att Du har någon eller några bestämda eftermiddagar i veckan när Du kan gå på gym, promenera, träffa kompisar, läsa en bok eller vad Du nu upplever avkopplande. Det är jätteviktigt att Du får inplanerade tider för avkoppling när Du garanterat inte blir störd av någon. Kram Kriya

Svar på tråden Sjukskriven under mammaledigheten pga depression? Går det???