• Anonym

Hur ofta kan mor- och farföräldrar "kräva" att få träffa sitt barnbarn?

Hej!

Vi bor i samma stad som både sonens mor- och farföräldrar. De är alla överlyckliga över att ha fått ett barnbarn och vill helst träffa oss varje helg känns det som. Särskilt farmor och farfar. Jag orkar inte riktigt med det, utan tycker att det räcker om man kanske ses varannan, var tredje helg istället. Nu måste vi planera in en massa andra saker om helgerna för att inte behöva träffa dem varje helg. Är vi lediga en lördag eller en söndag är det liksom självklart att vi ska träffa dem. Är det jag som överreagerar? Är jag taskig som inte vill träffa dem varje helg? Hur ofta träffar era barn farmor och farfar?

• Svar på tråden Hur ofta kan mor- och farföräldrar "kräva" att få träffa sitt barnbarn?
  • Annapanna1975

Ni måste ju få leva ert eget liv också! Har du pratat med din man om detta? Vad tycker han?

• fairyfloss

Om jag svara på själva frågan. De kan inte kräva att träffa sitt barnbarn alls! Det är ett privilegium, och inte en rättighet att träffa sina barnbarn. Så, det är helt enkelt ni som bestämmer. Känns det jobbigt så får de finna sig i det och komma mer sällan!!

• Anonym

Det har ingen laglig rätt att träffa sitt barnbarn. Så vill ni inte att de ska träffa erat barn så behöver ni inte träffa de. Mina föräldrar får inte träffa mitt barn, men svärföräldrarna är vi hos nästan varje dag.

• Yrla

nja, varje helg är väl kanske att ta i. men varannan är väl bra? Tycker ni ska vara glada över att de vill umgås med barnet- barnet har ju rätt att få umgås med mor/farföräldrarna också. Om ni ändå inte har ngr direkta planer så skadar det väl inte om de kommer och tar ut barnet i lekparken eller går på promenad med deras barnbarn? Se möjligheterna ist för problemen! Nu kanske barnet bara är 3 veckor- vad vet jag, och då blir det ju lite annat. Men annars så kan väl barnet o era föräldrar umgås- ni behöver ju inte vara med jämt?

• Anonym

Mina barn träffar sin farmor och faster kanske  var 3:e vecka kanske mer ibland.
    Morfar 1 gång i mån
    mormor 1 gång i halvåret

varför? tiden räcker inte till, men dem kommer inte med kraven iheller att dem ska träffa dem utan dem bjuder ner oss. Men barnen tycker det är jätteroligt att träffa dem, kanske just bara för att dem ses så sällan, trots allt har dem bra kontakt.

• Anonym

Han lever lite i sin egen värld och har väl egentligen inte riktigt koll på hur ofta vi träffar dem. Han är på min sida och säger att jag absolut inte behöver träffa dem oftare än vad jag själv vill, men jag känner ändå att det jag som bromsar och får därför så himla dåligt samvete hela tiden. Känner mig som världens sämsta svärdotter!

• Anonym
    Yrla skrev 2007-11-02 09:07:34 följande:
    nja, varje helg är väl kanske att ta i. men varannan är väl bra? Tycker ni ska vara glada över att de vill umgås med barnet- barnet har ju rätt att få umgås med mor/farföräldrarna också. Om ni ändå inte har ngr direkta planer så skadar det väl inte om de kommer och tar ut barnet i lekparken eller går på promenad med deras barnbarn? Se möjligheterna ist för problemen! Nu kanske barnet bara är 3 veckor- vad vet jag, och då blir det ju lite annat. Men annars så kan väl barnet o era föräldrar umgås- ni behöver ju inte vara med jämt?
    Jag håller helt med: jag försöker tänka att jag ska vara glad över att de finns där och verkligen vill vara en del av min sons liv (han är fem månader för övrigt). Men jag känner mig ändås så himla kvävd...
  • Linda1976

Nej, du överreagerar inte. Man måste inte ses  VARJE helg. Räcker det inte sådär var 3:e och sen kanske nån kväll i veckan? Eller att de är barnvakt nån helg så kan ni göra annat?

Säg ifrån innan det blir ett ännu större problem!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Yrla

oki. Ja- 5 månader. Då kan man ju inte riktigt bara låta de umgås på egen hand. Men se framåt annars. Om ett år är allt helt annat. Då kommer det vara underbart att de gärna vill ha lillen ngr timmar per helg osv.
    Och som sagt- man måste inte ses varje helg. Förstår att det är svårt att säga det och att avstyra det på ett snyggt sätt när man ändå bor nära varann och så där...

Anonym skrev 2007-11-02 09:10:23 följande:
    Jag håller helt med: jag försöker tänka att jag ska vara glad över att de finns där och verkligen vill vara en del av min sons liv (han är fem månader för övrigt). Men jag känner mig ändås så himla kvävd...
  • Anonym (avundsjuk)

Förstår att det kan kännas jobbigt...ni har ju erat liv också. Kan inte din man försöka prata med dom.
    Samtidigt kan jag inte låta bli att bli avundsjuk. Mina svärföräldrar är helt värdelösa. Dom träffade våran dotter för ett par veckor sedan, då hade dom inte träffat henne på 6 månader!!! De hade inte varit hos oss på 8 månader, utan vi hälsade på dom sist...för det är så dom tycker det ska vara, att vi ska åka till dom hela tiden. Dom har aldrig några pengar och kommer sällan på barnbarnen kalas mm. Bara massa ursäkter hur dåligt dom mår mm. Så jävla irreterande. Man kan tro att de bor 50 mil ifrån oss när det i själva verket är ca 4 mil. Men jag har slutat bry mig om det...min man oxå, som aldrig haft bra relation med dom. men det blir svårt att förklara för barnen ju större dom blir. Tur att hon har mina föräldrar som alltid ställer upp.

Så på ett sätt vill jag säga: Var glad att du har så många runt omkring dig som bryr sig om eran son. Men som sagt försök förklara att ni måste få lite egen tid oxå, bara eran lilla familj. Nu vet jag inte hur gammal eran son är, men i början är ju det viktigt med lugn och ro för barnet...och föräldrarna.

Lycka till

• Annapanna1975

Om jag har förstått dig rätt så handlar det ju inte om att du inte tycker om dina svärföräldrar, utan om att ni som familj behöver få "egen" tid, tid att bara "vara" tillsammans. Tid att koppla av utan en fulltecknad almanacka. Det behovet har de allra flesta småbarnsfamiljer, och du ska inte ha dåligt samvete för det. Förklara bara lugnt och sansat för dem att det inte handlar om att du inte trivs med dem, utan om att ni behöver egentid. Det kan de säkert förstå, även om det kan kännas som att de får en mindre bit av kakan.

Anonym skrev 2007-11-02 09:08:16 följande:
    Han lever lite i sin egen värld och har väl egentligen inte riktigt koll på hur ofta vi träffar dem. Han är på min sida och säger att jag absolut inte behöver träffa dem oftare än vad jag själv vill, men jag känner ändå att det jag som bromsar och får därför så himla dåligt samvete hela tiden. Känner mig som världens sämsta svärdotter!
  • krammamma

Min svärfar kommer varje dag! Han kommer bara inom för att säga hej, krama om barnbarnen, prata lite och 5 minuter senare är han borta. Tyckte det var jobbigt tills jag kom på att jag trodde att han ville att jag skulle göra nåt med/ för honom.
    Men han är nöjd med att bara få se alla.

jag tycker inte du har fel som reagerar, det är ju bara du/ ni som vet hur mycket de tar över när de kommer.
    Men kan du inte be dem komma en viss tid för då kan du göra nåt?
    Bara ut och gå, vika tvätt eller nåt annat.
    Be dem komma så kan ni räfsa löv alla och sen fika inne?

Men du är INTE en dålig svärdotter som tycker att det är jobbigt. Hoppas det löser sej. KRAM

• Majsan70

VA hemskt att de ens skall behöva tänka på att "kräva" att få träffa sitt barnbarn.

Härhemma träffas vi minst en gång varje helg. Det är ju ett underbart privlegium för barnen att få ha far o morföräldrar som vill umgås med dem o lära känna dem med allt vad det innebär.

Men men, vi har tät o gemytlig kontakt i min familj.

• idisb

mina svärisar får helst inte träffa dottern alls pga av mkt. är väldigt lyckligt över att dom inte har laglig rätt. MEN dom dyker upp här ibland ändå o inbjudna, skitjobbigt :( själva ha vi inte varit där på 8 mån. inte en dag för lite. Henns faster ha jag inte sett röken av sen mars men vi ha oxå sagt upp kontakten med henne.

mormor o morfar så ofta dom kan. gärna misnt en gång i ve, o hennes moster gärna varje dag :) då dottern avgudar henne och pratar oavbrutet om henne   Just nu är jag så gravid o trött så orkar inte åka runt så mkt så blir mest när dom hinner åka till oss

Svar på tråden Hur ofta kan mor- och farföräldrar "kräva" att få träffa sitt barnbarn?