• PannaAnna

Crinone

Vi har fått förfrågan om o delta i en undersökning o använda crinone istället för det "vanliga" progesteronet som brukar användas vid ivf. Nån mer? Biverkningar? E så nyfiken o vet inte om jag ska ta det alternativet eller inte... Vad säger folket?

• Svar på tråden Crinone
  • förortsmamma

Vad går undersökningen ut på? Jag använde crinone efter mitt första ET.

• PannaAnna

Det e väl bekvämligheten, att man ska slippa ta medicinen så många ggr om dan. Gick det bra? Nå biverkningar? Sägs att man kan småblöda, nåt va me om?

• förortsmamma

vaddå slippa ta många gånger per dag? Jag tog crinone 3ggr/dag, det tycker jag är mycket. menar du att man tar dom andra preparaten fler gånger? Jag hade inga biverkningar.

• PannaAnna

ja, som sagt jag vet inte så mkt om det. Men att man inte beöver ta dem på fasta tider o bara en gån gom dan o så.. jag vet inte.. bara sånt jag hört.. har inte varit uppe på sjukhuset ännu, så jag har liksom inte pratat m läkarna.

• Ma Lu

Jag tog crinone två ggr/dag och det funkade finfint! Det enda läskiga var att man får ut klumpar av cellulosakaraktär som ibalnd blir missfärgade i massa oligliga kulörer på skalan rosa-orange-ljusbrunt Mycket ångestframkallande... Men så länge det bara är klumparna som rä färgade så är det alltså bara crinone som byter färg

Annars hade jag inga biverkningar annat än de vanliga från progesteron: ömma bröst och "mensvärk". Humöret var väl inte heller det bästa men det ä ju också svårt att veta vilka biverkningar som kommer från preparatet och vilka som kommer från att man är helhispig när man ruvar!

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • PannaAnna

Men visst är det väl ingen skillnad på medicinerna i själva processen? Jag menar att med det ena så skulle man ha bättre chans än med den andra?

• Ma Lu

Nix, det är samma(exakt eller i princip?) verksamma ämne det är bara det att crinone är gel och proggisar typ paraffin som löses upp i kroppsvärme. De som använt proggisar klagar ju ofta på att det kladdar så mycket och det slipper man helt med crinone - iaf jag

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • PannaAnna

Då hoppas jag nog o få crinine

• PannaAnna

Crinone ska det ju va förståss

• ChipMadicken

Hej!

Jag har använt båda delarna, fick byta till Crinone då jag fick svampinfektion av proggisarna. Jag tycker Crinone har varit mycket bättre. Jag tog det bara en gång om dagen (lite skumt att det är så olika, att vissa tar det upp till tre gånger dagen och jag skall bara ta det en gång...) på morgonen och till mig så sa de att jag skall inte ligga still efteråt utan "vara som vanligt".

Inget kladd och lättare att bara ta en gång om dagen. Fast som Ma Lu säger, det blir lite läskiga klumpar som kommer ut då och då...men jag tycker Crinone är bättre och skall ha det nu på mitt nästa försök också.

Men till mig så sa de att jag skulle ta det ungefär samma tid varje dag, men du kan ju kolla upp lite mer med läkarna när det du träffar dem.

Lycka till!!

• PannaAnna

Ska absolut göra det! Nu hoppas jag på o få det!

• Erkki

Ma Lu skrev 2007-11-02 11:44:39 följande:

Jag tog crinone två ggr/dag och det funkade finfint! Det enda läskiga var att man får ut klumpar av cellulosakaraktär som ibalnd blir missfärgade i massa oligliga kulörer på skalan rosa-orange-ljusbrunt Mycket ångestframkallande...
    skojar du! fick en aning rosaton i en kesoklump idag men det är alltså inte helt ovanligt? Själva flytningen var som vanligt är ju "bara" på ruvardag fem och håller på att gå i atomer om jag ska vara ärlig.

Vågar inte vara för positivt inställd för då kommer smällen att vara så hård.

Anna-panna: Själva gelen är väldigt simpel att använda i alla fall - inget kladd och bara en gång per dag. Samma tid! Tycker inte att det är speciellt jobbigt i alla fall
  • Mian1

Jag älskar crinone mest för att jag hatar progesteron vagiatorerna, tycker crinonen känns mtcket tryggare att jag vet att den hamnar rätt och lite keso föredrar jag helt klart framför det där äckliga vagiator kladdet.

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
Svar på tråden Crinone