• mysmatte

Vård av hund

Är jag ensam om att lägga ner enormt med tid på vård av min hund? Hur mycket tid lägger ni ner på pälsen? Tänderna? Öronen? Allmänhälsan? Ögonen? Tassarna? Någon som borstar tänderna på hunden eller? Är det viktigt att hunden ser bra ut?

• Svar på tråden Vård av hund
  • frulan

Viktigt att han ser bra ut är det inte.
    Däremot är det viktigt att han mår bra

Minimal pälsvård (släthårig)
    Klipper klor en gång i veckan
    Inspekterar honom (nästan) varje dag, alltså kollar öron, ögon, päls (efter ohyra m.m.), tassar, allmäntillstånd m.m.

• mysmatte

Jag kanske är extremt men jag vill att min tik ska må bra, vara snygg. Doffta frächt, det ska synas att jag sköter om henne. Jag vill slippa onödiga besök till veterinären...

* Måndag till söndag 2 minuter varje dag borstars tänderna Har aldrig behövt åka till någon hundtandläkare med dom. Vita och glänser. Fått en hel del bra komentarer för dem. Ska vi bort på något så borstas det oftare under veckan.

* Var annan dag smörjer jag tassarna läste att det var bra och dom är så mjuka och sköna. Hon har inga sprickor i trampbynorna längre. Dom är inte fulla med koda och skit.

* Borstar pälsen varje dag det måste man om man har en golden annars är det hår över hela kåken. Man slipper tover och hon ser allmänt välvårdad ut.

* En gång i veckan klipper jag henne, svansen, öronen, tassarna. Brukar vara varje söndag. Då vi slappar efter en hård vecka.

* Hon får denta stix eller liknande produkt varje dag samt vanliga ben och torr foder. Är livrädd för att behöva åka iväg med henne för att hon har tandvärk, tappar tändern, påläggningar eller så.

* Petar öronen var tredje dag, dom ska vara rena och snygga. Vill inte att hon ska få problem med öronen.

* Tvättar ur ögonen vid behov ganska ofta blir det då hon har kläg i ögon vrån, lite vatten hjälper till att ta bort det med bommul. Läste att det var bra.

* Kör varje dag med massage borsten hon ska ju får njuta lite också.. Hon älskar den, andvänder händerna också.

* Klipper hela hunden 4 gånger om året.. Brukar åka iväg engång och klippa henen själv resten av tiden men nu ska jag klippa henne själv alla gånger.

* Badning vid behov. Tassbad engång i månaden det tycker hon om. Tar bort skit efter en svamp runda,lera och sånt. Gör att klorna inte får en massa smutts under sig.

• mysmatte

frulan: Har man en hund som du har så slipper man ju borsta varje dag och så.. Slipper högar i hörnen med stora tussar.

• mysmatte

Ibland slarvar man en gång eller så... Men försöker hålla mig till vårat schema.. Hon kan vara lite oklippt under huvudet ibland men det gör inte så mycket..

• frulan

mysmatte
    Absolut, pälsen är lättskött. De som ställer ut trimmar dem hårt.
    Det enda vi gör är klipper bort kåda någon gång samt badar om han har rullat sig i något äckligt.
    Han luktar alltid underbart

• mysmatte

frulan: Ganska lättskött hund med andra ord.. Det är så härligt när hundar dofftar gott.. Min doftar såpa.

• mysmatte

Någon som testa leksaker som är bra för tänderna i förebyggande syfte?

• LillaLulla

Nja, jag håller inte på med någon tassalva eller öronrens eller så. Borstar tänderna gör jag dock, men ibland missar vi nån dag.

Sedan har vi en sådan där "borst-handske" som egentligen är till för katter, den älskar hon!

Och så klipper jag ju tasshåren och klorna också ibland.

• efterlängtad07

Det låter som du lägger ner hela din själ i hunden.
    VI är inte så energiska med våran hund men han är jättefin o mår jättebra ändå, o det tycker jag är viktigast!

Svar på tråden Vård av hund