• FruMadde4barnTätt

får jag äta varmrökt skinka om jag är gravid?

får jag äta varmrökt skinka om jag är gravid?
    upphettas skinkan mycket då? typ 100 grader eller?
    har läst man ska vara försiktig med rökt skinka.
    Jag försökte hitta kokt skinka, men det fanns bara med smakförstärkare E621, vilket jag läst mycket om och just E621 är inte bra då man tex. kan få fosterskador om man äter det.

• Svar på tråden får jag äta varmrökt skinka om jag är gravid?
  • FruMadde4barnTätt

om skinkan inte är upphettat tillräckligt kan väl e-hec bakterier finnas i den?

• listo

Varmrökt skinka är helt okej att äta.
    Var har du läst om E621?

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • FruMadde4barnTätt

Mina föräldrar har läst mycket om E621 och andra smakförstärkare som tex. olika glutamat, och detta har stått i tidningen, göteborgsposten tror jag.
    kanske står det något även på internet om man söker....

De läste oxå om e-hec bakterien som kan finnas i korv, (ko - kött), som är mycket farlig att äta.

• Fantastiska Skatt

Ang. skinkan så är det väl snarare hur den är förpackad (med tanke på bakterier) som gör skillnaden. Undvika storpack, vakumförpackad men "färsk" skinka i charken som äts ganska snart efter den är uppskuren är ok.
    Den infon gav iaf min bm mig och då var det ok med rökt skinka.

• listo

När du är gravid så är det allra enklast (och säkrast) att läsa Livsmedelsverkets kostråd för gravida. De bygger på forskning och erfarenhet och täcker in det mesta.
    Kostråden finns på www.slv.se

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Rusty

Om det är ehec du är orolig för så kan du läsa här:

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Men "Fantastiska skatt" har rätt, det är inte skinkan det eventuellt är fel på, utan vad som händer med den om den förvaras dåligt eller för länge...

• FruMadde4barnTätt

detta hittade jag att läsa på......
    www.s-info.se/page/blogg.asp&blogg=17691

mononatriumglutamat eller natriumglutamat, glutamat eller smakförstärkare E621. Det är ungefär samma sytetiska ämne.

Ämnet har varit ifrågasatt i i flera årtionden. Klart är att det kan ge en rad allergiska reaktioner som huvudvärk, svettningar, halsbränna, tryck över bröstet och illamående.

Mer kontroversiella är nyare studier som kopplar glutamat till en hel räcka sjukdomstillstånd. Listan omfattar bland annat fosterskador, astmaanfall, depressioner, tillväxtproblem, hormonstörningar, lever- och nervskador samt försämrad syn. Det finns också indikationer på att glutamat påskyndar utvecklingen av demenssjukdomar som Parkinson och alzheimer och en amerikansk forskare fann att barn med adhd-liknande symptom kunde ha två och en halv gång mer glutamat lagrat i hjärnan än normalt.

Har du ätit Stekfärdig Schnitzel (Scan), Sparrissoppa (Knorr),
    Skagenröra (Gourmetservice), Småländsk sylta (Charkdelikatesser), Leverpastej med gurka (Pastejköket),
    Chorizo (Scan), Läcköskinka (Scan), Champinjonkorv (Snellman), Laxfilé (Familjen Dafgård), Buffalo Wings (Guldfågeln), Grillad kyckling, Sourcream & onion chips (OLW),
    BBQ oil (Caj P.), Varma koppen (Blå Band), Riskakor (Friggs),
    Bearnaisesås (Coop), Grönsaksbuljong (Knorr), Texmexbiffar (Familjen Dafgård), Dipmix (Estrella), Aromat (Knorr), Yellow curry spice mix (Santa Maria), Grönsakskrydda (Knorr),
    Nudlar (Nissin), Rice snacks (Fantastic), eller Grillkrydda (Santa Maria). Då har du samtidigt fått i dig mononatriumglutamat eller natriumglutamat, glutamat eller smakförstärkare E621. Det är ungefär samma sytetiska ämne.

• FruMadde4barnTätt

Ja tack för svaren, det går nog bra att äta varmrökt skinka utan E621

• FruMadde4barnTätt

vad tror ni om detta E621, kommer ni fortsätta äta det?

Svar på tråden får jag äta varmrökt skinka om jag är gravid?