• fairyfloss

Ett ägg som var SVART innuti!!!!!

Jag måste bara fråga er alla: har ni nånsin sett ett ägg som var helt svart innuti (alltså "gulan" var helt svart). Vad beror det på? Hur gammalt kan äggen ha varit?

Jag skulle baka och tog ett ägg ur en äggkartong. Hällde inte ut det i en kopp först (korkad) men tyckte att det inte såg helt pinfärskt ut. Frågade svärfar och han kläckte ett annat ägg från samma kartong för att kolla om de var färska och det var svart. Aldrig sett nått liknande. Vidrigt!!!

(Kan ju säga att vi slängde hela asken!)

• Svar på tråden Ett ägg som var SVART innuti!!!!!
  • Kakan83

Låter som väldigt ruttna ägg. Äckligt!

Oliver ab imo pectore
  • fairyfloss

Ja det stank. Men det konstiga var att det första ägget från samma låda var helt okej, det var det andra som var lite konstigt, och det tredje som var svart! Ingen som vet hur gammalt det kan ha varit då?

• Lejonelle

Bara ett litet tips. Om jag är tveksam brukar jag lägga äggen i en kastrull med vatten. Är dom dåliga så flyter dom. Ruttna ägg luktar såååå illa. Testar man på det här sättet behöver man ju inte knäcka dom. Bara att slänga och man slipper lukten.

• fairyfloss

Lejonelle skrev 2007-11-02 13:04:53 följande:

Bara ett litet tips. Om jag är tveksam brukar jag lägga äggen i en kastrull med vatten. Är dom dåliga så flyter dom. Ruttna ägg luktar såååå illa. Testar man på det här sättet behöver man ju inte knäcka dom. Bara att slänga och man slipper lukten.
    Tack för tipset!! Jag ska testa det nästa gång, just nu står sopkorgen utommhus för stanken... Men hur mycket är att flyta? Alltså om de inte har nån del av sig på botten, eller?
  • Lejonelle

Vet faktiskt inte riktigt var gränsen går. Jag har testat ägg som bara är lite gamla och då liksom ställer dom sig upp på botten. Dessa har varit ok. Hade ett jätte gammalt en gång och det flöt som en kork. Jag slängde det utan att göra doftprov. Slutsats: Ägg som lämnar botten, alltså flyter helt och hållet skulle jag definitivt slänga.

Svar på tråden Ett ägg som var SVART innuti!!!!!