• Fröken Effie

Akut middagsmat åt trötta klängiga barn

Hej!
    Här samlas vi och ger tips på middagsmat som kan ätas av både barn och vuxna. Det finns ju tillfällen där man som förälder inte tillåts laga mat för länge t.ex. på grund av att barnen är trötta och gnälliga, en del kankse vill bli burna och då gäller det att fixa något fort. Vi tipsar också om mat som går att göra som storkok och sedan kan frysas in. Har du några tips?

• Svar på tråden Akut middagsmat åt trötta klängiga barn
  • goldcoast

Ha alltid köttfärssås färdig i frysen.

Snabbmakaroner med köttfärssås.

Biffstroganoff är perfekt att ha i frysen oxå. bara koka ris till antigen i 20 min eller snabbris.

Korvstroganoff i frysen.
    Servera med snabbmakaroner

Köttbullar i frysen
    Servera med mos eller snabbmakaroner.

Falukors/grillkorv med mos eller snabbisar.

Lite tips här ifrån.

• soffiplopp

trevligt initiativ på ny tråd!!!

kan inte komma pånåt just nu men sparar tråden så får vi seom jag nappar på nåt recept...

• JohPet

Hänger gärna på
    Här kommer mina kristips:
    *Makaroner och stekt falukorv alt färdiga köttbullar
    *Pytt i panna m ägg
    *Pannkakor
    *Fläskpannkaka
    *Kroppkakor (färdiga från affären) med vit sås o lingon
    *Nudlar och vokgrönsaker
    *stekt blodkorv
    *Fiskpinnar o kokt potatis

Ett tips är att ha tec gurkstavar att ge till den gnällige medans man lagar en lite mer krävande middag. De blir ju inte så mätta av det, utan har mest nåt att stoppa i munnen

• Fru B

Mitt bästa tips är att planera i förväg. Min man och jag bestämmer 7 middagar innan vi veckohandlar. Sedan finns allt hemma och det är bara att laga. Detta gör att det är lätt att se till att det blir varierad och nyttig mat utan jättemycket halvfabrikat.

• Fröken Effie

Jättebra tips, tack! Jag har själv lite idétorka vad gäller mat. Ibland försöker jag göra mat på helgen som går att ta fram i veckorna som t.ex paj (ost och skinka gillas!), lasange, korv stroganoff el dyl. Jag tycker det är ok att använda halvfabrikaten, min son älskar köttbullar och jag har inte tiden att stå och göra dem själv. Någon som har tips på ngn snabb rätt att göra i ugnen, sk. allt i ett rätter?

• Morbid Mistress

Havregrynsgröt är vår akutmat

Jag har det sundaste förnuftet av alla
  • JohPet

Fylld pasta är också bra när man har idétorka. Brukar koka lite grönsaker till och lite turkisk yoghurt som sås.

• AdoXa
    Fröken Effie skrev 2007-11-02 18:50:19 följande:
    Jättebra tips, tack! Jag har själv lite idétorka vad gäller mat. Ibland försöker jag göra mat på helgen som går att ta fram i veckorna som t.ex paj (ost och skinka gillas!), lasange, korv stroganoff el dyl. Jag tycker det är ok att använda halvfabrikaten, min son älskar köttbullar och jag har inte tiden att stå och göra dem själv. Någon som har tips på ngn snabb rätt att göra i ugnen, sk. allt i ett rätter?
    Ungspannkaka tycker vi om här hemma!
    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • mamalikola

hemlagade soppor som man kan frysa in och värma upp tycker jag är bra.

ett tag åt vil väldigt mycket pasta, det finns många pasta rätter där man kan göra såsen ett bra tag i förväg och bara låta stå kvar på spisen och puttra- så behöver man bara koka själva pastan med gnälligt barn ifall man lyckas smita in i köket tidigare på eftermiddagen.

• LML

Omelett har räddat många trötta dagar hos oss.
    Kan varieras i oändlighet beroende på vad som finns hemma.
    O som någon sa ovan: att ha köttfärsås mm i frysen e kanon. Brukar frysa me spaghetti o allt. In i mmicron några min sen e d klart.

Svar på tråden Akut middagsmat åt trötta klängiga barn