-
-
Svar på tråden Recept på laxrätt till kräsen 1 ½ åring önskas! .-)
-
puff puff
-
Ta en laxsida, salta och peppra (vitpeppar), bred över creme fraiche blandat med dill, kör i ugnen 175 gr ca 30 min. Servera med kokt potatis och ärtor eller broccoli. Gojset ovanpå blir som sås.
Eller ugnsbaka med bara salt och peppar och ge honom av lamellerna liksom, blir ju fina bitar. -
Varför tvinga ett barn att äta det han inte vill?
-
Gott också med lite pesto på laxfiléerna och in i ugnen! Pasta till.
-
Min dotter som rynkar på näsan åt det mesta älskar denna rätt (som hon kallar fisk med sås)
Koka upp:
2 dl fiskbuljong
rör ut:
2 msk vetemjöl i 1 dl vitt vin
vispa ner i buljongen
tillsätt:
1 dl grädde
låt koka i 3 min
smaksätt med 1 tsk fransk senap, lite vitpeppar och lite salt.
häll såsen över laxkotletter (eller annan fisk) och skjuts in i ugnen 200 grader i 20 min. Servera med ris och ärtor.
lycka till
/c
-
koka laxen å gör smörsås...det är gott...å lätt om det duger=)
-
Mina barn är verkligen inte kräsmagade men extra mycket gillar de när man kör laxbitar i ugnen och kokar potatis och gör pulver-hollandaissås till. En favorit som går fort.
-
Kira gillade det vi åt igår - lax med srirachasås (typ som sötsur vitlökssås, ganska stark) med tomater, vattenkastanjer och svamp (fast han gillade inte svampen) och ris.
Han älskar gravad lax :) Tycker om det mesta som smakar mycket. -
for 2-3 personer gor en marinad och eventuellt sedan en sas pa 2 dl honung och 1 dl soja och ett par matskedar pressad lime... peppra och salta bitarna som vuxna ska ata och baka laxen i ugnen... en av min sons alsklingsratter... lite sott, men det far ga, for laxen ar sa nyttig.
-
suck... vad ar det for fel i att forsoka hitta ett laxrecept som barnet gillar??? lax ar urnyttigt och omegasyrorna ar verkligen nagot som man ska forsoka se till att barnet far i sig!061104 skrev 2007-11-02 13:04:44 följande:Varför tvinga ett barn att äta det han inte vill?
blir sa trott pa sadana har inlagg. -
glomde saga servera med ris och gronsaker...
-
fransk laxgryta kanske?
tror det är arla eller ica som har recept på det. änkelt och gott, om han gilalr sås också.
eller vill han ha alla grejer för sig? -
laxfileer som bara kryddas med citronpeppar o lite salt..in i ugnen efter en stund häller man på Keldas citronsås o låter ståen stund till. Servera med potatis o grönsaker.. Lillkillen älskar det! LYcka till!
-
Svägerskans laxrecept, funkar varje gång!
Laxfilé, räkna 1 filé / pers
2,5 dl matlagningsgrädde (till 3 pers)
(kokosmjölk efter smak)
ca 1 fiskbuljong (eller grönsaksbuljong)
wokgrönsaker (ca 1/2 påse till 3 personer)
salt & peppar (gärna citronpeppar)
Stek wokgrönsakerna enl förpackning ( ngt kortare eftersom de ska kokas oxå)
Ha i grädde och ev kokosmjölk, och buljongtärning, puttra tills den löst sig.
Ha i laxen i tärningar småkoka tills laxen är klar 5-10 minuter brukar det ta som max. Smaka av med mera kryddor om det behövs.
Servera med ris.
-
Tack för alla svar!!! Har provat m citronsås nu, lillkillen älskar såser, det tyckte han var gott.
-
Kokt Lax med Dillstuvad potatis älskar min lille kille.
-
svea84: Hur dillstuvar du potatisen? Med en mjölk/mjölredning?
-
Mina 4 barn, jag har båda sorter -kräsna och allätare, ÄLSKAR laxpasta.
I våran har vi pasta, creme fraiche, broccoli, parmesanost och i slutet rör vi ner kallrökt lax.
Man kan även ha spenat och andra grönskaker.
En annan favorit (nästan samma sak iofs..)
Lägg färsk spenat i en ungsform, på det 4 st laxbitar, såna där färdiga portionsfileér brukar vi använda, slå på grädde och parmesanost och in i ugnen. Servera med pressad potatis och sallad.
-
vilka bra recept alla kommer med!!!!!
-
... glomde saga att man kan ocksa blanda creme fraiche och feta ost, lagga det pa laxen och baka i ugnen samt servera med tagliatelle kokt med strimlade morotter och zuccini... fetaostroran kan man alltid skrapa av for barnen om de inte gillar den...