• Anonym (ledsen)

Brev om frånkoppling av el.

Jag fick ett brev idag om frånkoppling av el av kommunen.

Detta tycker jag är konstigt mest av den anledningen att mitt ex fick det hem till sig men adressen som står på är min adress. Alltså hans namn, min adress.

För 2 månader sen skrevs han på en annan adress och 1-1.5 mån sen skrevs lägenheten över på mig.

Alla andra företag har uppdaterat sina adress register utan 1 av 3 elbolag.

Elen är lite krånglig här för 1 bolag har själva kablarna och 1 har själva elen. När man flyttar in i en lägenhet får man elbolaget som samarbetar med bolaget som har kablarna automatiskt.

Jag vet att mitt ex bytte från det automatiska elbolaget till eon. Men jag har inte skrivit på kontrakt med dom därför borde jag ha det automatiska bolaget.
    Exet skötte räkningarna och jag maten när vi bodde ihop.

Eftersom de räkningarna stod på honom och om han inte betalade dom borde väl inte jag drabbas? Jag är inte hans mamma och kan inte hålla på att kolla så han betalar alla räkningar.

Jag har mailat kommunen + alla 3elbolag men är det så att trots att räkningarna stod i hans namn kan min el bli avstängd?

• Svar på tråden Brev om frånkoppling av el.
  • Mafi

Jag jobbar på ett elbolag och regeln är att det är anläggningen som drabbas inte personen. Och visst är det dumt att du får lida för att din man ej har betalat. Men står du nu på anläggningen?

• Anonym (ledsen)

Om med anläggning du menar tex lägenheten är svaret ja.
    Men inte från det sista bolaget som exet bytte till. Tyvärr står det inte vilka bolag det är på pappret heller.
    Jag vet inte heller från vilka bolag han kan ha fått inkasso ifrån.

• Anonym

Nja, det är ju inte anläggningen som inte har betalt! Om det är ditt ex som tidigare stod på fakturorna på lägenheten och du sen har tagit över den, dvs gjort en "flytt" till ditt namn så kan elbolaget inte från koppla din anläggning nu. Är det eon som vill frånkoppla? Har du dessutom inte kvar eon på anläggningen så kan de inte frånkoppla dig, det kan däremot vara så att eon inte har uppdaterade uppgifter om ellerverantören på anläggningen, händer ibland.

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2007-11-02 13:25:45 följande:
    Nja, det är ju inte anläggningen som inte har betalt! Om det är ditt ex som tidigare stod på fakturorna på lägenheten och du sen har tagit över den, dvs gjort en "flytt" till ditt namn så kan elbolaget inte från koppla din anläggning nu. Är det eon som vill frånkoppla? Har du dessutom inte kvar eon på anläggningen så kan de inte frånkoppla dig, det kan däremot vara så att eon inte har uppdaterade uppgifter om ellerverantören på anläggningen, händer ibland.
    Jag vet inte vilket elbolag som vill ha pengar. Så mycket info fanns givetvis inte i brevet.
    Givetvis vet inte exet om han fått någon betalningspåminnelse heller.

Eftersom brevet kom i hans namn men det stod min adress får mig oxå tro att någon inte uppdaterat sina uppgifter någonstans.
    Postens uppgifter var uppdaterade så han fick brevet eftersänt.

En separation är tillräckligt jobbigt utan massa strul med räkningar.
  • Anonym (*)

Jag är samma annonym som skrev innan. Så, det har kommit ett brev i ditt ex namn till din adress från kommunen. Det brevet innebär att något elbolag har skickat ut en delgivning till ditt ex om frånkoppling. Ev. frånkoppling bör ligga minst 30 dagar fram i tiden, och som sagt, har du nu tagit över anläggningen så kan de inte frånkoppla dig.
    Förstår att det är jättejobbigt, speciellt nu när du inte har hela bilden framför dig.

• Anonym (ledsen)

Anonym (*) skrev 2007-11-02 13:53:43 följande:

Jag är samma annonym som skrev innan. Så, det har kommit ett brev i ditt ex namn till din adress från kommunen. Det brevet innebär att något elbolag har skickat ut en delgivning till ditt ex om frånkoppling. Ev. frånkoppling bör ligga minst 30 dagar fram i tiden, och som sagt, har du nu tagit över anläggningen så kan de inte frånkoppla dig.Förstår att det är jättejobbigt, speciellt nu när du inte har hela bilden framför dig.
    Nästan så var det men för att vara helt exakt så var det så här..

hans namn
    Min adress
    mitt postnr och min postort

eftersänt
    hans adress
    hans postnr och postort

Det är mest jobbigt då jag har ett barn som jag givetvis inte vill bli av med även om det inte händer om man ordnar saker.

Lite tur är nog ändå att jag och exet pratar för annars kanske jag aldrig hade fått pappret.
  • Mafi

Det bästa är om du tar och ringer till bolaget som äger nätet. Därifrån så ska dom kunna hjälpa dig.

• Mafi

Vilket bolag är det som äger nätet?

• Anonym (*)

eftersom det är i hans namn så är det hans skulder som är aktuella för frånkoppling. Han bör också få hem delgivningen, de kan INTE frånkoppla din el för hans skulder.

• Anonym (ledsen)

jag mailade alla 3 företagen.

Svar på tråden Brev om frånkoppling av el.