• Påskkyckling

Lättdistraherad bebis vid amning, några tips?

Hej!
    Ni som har ammat era barn länge och klarat er igenom diverse amningskriser med amningen i behåll, har ni några råd att ge mig? Jag har en sexmånaders kille som jag delammar. (Han äter även lite gröt och puréer.) Jag har inga planer på att sluta amma, men de senaste dagarna har det varit lite jobbigt så jag tänkte höra om någon har några strålande idéer! Han är otroligt lättdistraherad just nu, vilket jag vet är helt normalt i den här åldern. Hittills har det räckt med att jag ammar på en lugn plats utan distraktioner, men de senaste två dagarna räcker inte ens det. Till och med en tom vit vägg är tydligen för intressant för att man ska ha tid att äta! Det jobbiga just nu är att det blir en massa gråt vid bröstet. Jag har en känsla av att han liksom blir splittrad, att han inte vill missa något samtidigt som han vill äta från bröstet. Ska tillägga att det är mycket som händer just nu, med tänder och annat. Några erfarenheter av barn som "vägrar" (jag tror att han egentligen vill) amning? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Lättdistraherad bebis vid amning, några tips?
  • Castle

Känner igen mig helt och hållet.
    Kan det också vara så att han inte får ro för att mjölken inte rinner till så fort som förr? Jag slutade strax efter 6,5 månad, det gick inte. JAg anser att sonen valde det själv.

• Guwios

Min son är likadan.Han är drygt 6,5 mån. Han sliter och drar i denna stackars bröstvårta när han ska kika på allt. Inte skönt! Har försökt att lägga en filt över hans ansikte för att han ska få lugn och ro. Men den gick ju att leka med så det var ingen bra idé ha ha. Han är ju iof inte ledsen vid bröstet så jag tar bort honom och så får han äta senare.

• Hallonpaj

Du försöker redan gå undan och skapa extra lugn vid amningen, förstår jag?

Lägg barnet til bröstet när han sover eller halvsover. Då har de närmast till sina instinkter och det brukar fungera bra då. Ofta gapar de bara i sömnen och tar tag. Ge inte flaska eller spillfri pipmugg vilket lätt stör amningen, och om barnet har napp som tillgodoer sugbehover så kanske ni ska lägga undan napparna ett tag. Annars är det nog mer att ha is i magen och veta att det går över snart igen.

När man är mitt uppe i det själv så är det inte alls lika lätt som när det gäller någon annan. Det vet jag själv av egen erfarenhet.

• Headrush

Jag har själv inte så stor erfarenhet av amning, men när vår dotter blir väldigt distraherad av något när hon äter (flaska) så brukar vi sjunga för henne och då vänder hon huvudet mot den som matar och tittar.
    Kanske det funkar även om man ammar?

• Påskkyckling

Tack för era tips! Ja, jag tror också att det bara är att ha is i magen och vänta på att det går över. Vi gick igenom något liknande när han var 3,5 månader. Då hade han inte heller tid att äta, och det var en massa gråt vid bröstet. Men det blev bättre efter ett tag, iallafall gråtandet. Då tyckte jag det verkade som att han förstod att det var okej att ta en paus och kolla in vad som hände runtomkring, för att sedan gå tillbaka till ätandet. Så jag trodde nog att han hade listat ut det och inte skulle behöva hålla på och gråta vid bröstet något mer, och så händer samma sak igen efter några månader. Frustrerande! Men jag har också märkt att han äter bättre när han är sömnig (men inte övertrött), eller precis när han har vaknat. Så jag får väl försöka pricka in de gångerna, och så hoppas på bättre tider...

Någon mer med erfarenheter eller tips?

• Pokoyo

Det var likadant för oss runt den tiden. Det värsta gick nog över på någon månad. Håll ut!

Tips: amma på lugnt, ensamt ställe. Vi fick själva säga ajö till att sitta i mammagruppen och amma t ex och det var vi inte ensamma om.

En annan grej som funkade ok var att göra miner med tungan och ljud så han tittade upp istället. Gör det fortfarande ibland. Eller "gå" med fingrarna vid halsen (på mig själv då) så han tittar där.

• Zoe888

Vi fick gå ner i mörka sovrummet och lägga oss Men det gick över efter ett tag.

• Senap

Låter lite som tillväxtfas. Då rycker de och sliter i bröstvårtan också. Det stimulerar hypofysen så mer mjölk bildas.

Det var ett tag som sonen bara kunde äta hemma i vår säng (låg och ammade) Då försökte jag göra mina utflykter emellan målen (han var ganska regelbunden, varannan timme)
    Ett tag funkade det med samma filt över axeln när vi var ute så han låg i sin lilla koja och kikade på mig. Folk tittade lite konstigt när jag satt med huvudet ned i min filtpåse (tittade på sonen) men det fick man väl ta

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Påskkyckling

Tack igen för era svar! Det har faktiskt gått mycket bättre de senaste två dagarna. Jag har också fått lära mig att vid den här åldern blir de ofta väldigt bra på att få i sig det de behöver på kort tid. Så man kanske inte behöver oroa sig så mycket när man bara lyckas få honom att äta i några minuter. Han är ju stor nu också, sex hela månader!, så det är ju ingen liten nyfödd man har att göra med. Han klarar sig nog, bestämde jag mig för att anta som attityd, och det fick mig ju på bättre humör om inte annat... Tack igen för era synpunkter!

• katja74

En stor poncho kan göra underverk, i synnerhet om man har en liten sprattelgubbe som gärna rycker bort filtar och dylikt. Själv är jag i samma sits, men min lille son på sju månader vägrar puréer och allt annat, än så länge. Amning utanför hemmet är verkligen en utmaning för oss.Lycka till!

Svar på tråden Lättdistraherad bebis vid amning, några tips?