• Anonym (Na)

Lågt natrium-orsaker??

Jag har lågt natriumvärde.

Tog prover inför ett läkarbesök och träffade en läkare idag.

Jag går ner mycket i vikt och ligger nu under normal BMI trots att jag äter bra mat, samma som övriga familjen.

Läkaren tyckte bara jag skulle äta mer...
    Och inget återbesök inbokat.
    Har gjort tarmbiopsier och allt såg normalt ut.

Inga mediciner.

Jag sportar inte (dvs svettas inte)

Har inga diarréer.
    Dricker max 1,5 l vätska/dag inkl fil/youghurt/soppa

Inget Kalium togs. Har hört/läst att man brukar ta båda vid samma tillfälle.
    Däremot togs järn, crp och div TSH, som vi inte fått svar på än.

Någon som vågar komma med förklaringar??
    Vet att det inte är istället för ett läkarbesök.

• Svar på tråden Lågt natrium-orsaker??
  • bellanbus

Salt och bananer sa ett ex till mig när jag hade problem med detta...

Jag fick grymma kramper i vaderna bland annat...

Välkomna till Effelltown....
  • Anonym (Na)

Aah, så det kan vara så enkelt?
    Saltar inte mycket på maten, men äter ganska mycket nötter(salta jordnötter, chilinötter) som hjälp med att gå upp i vikt.
    Ska kanske salta lite mer på maten då.
    tack tack

• sivon

invänta svaren på proverna ni tog..kanske finns förklaringen i dom har man Högt TSH så går man ner i vikt ämnesomsättningen är ku då i vissa fall mer än fördubblad bla..inga andra symtom n viknedgång? trötthet?
    Låga värden beror vanligen på att kroppsvätskorna av någon anledning blivit utspädda. En orsak kan vara att man vid magsjuka druckit mycket vatten, men inte fått i sig tillräckligt med salt. Detsamma händer om man svettas extremt mycket under lång tid och bara dricker vatten utan att tillföra salt.

En annan anledning kan vara hjärtsvikt eller vissa former av njursjukdom. Vid dessa sjukdomar samlas det vatten i kroppen.

Vissa mediciner, framför allt vätskedrivande läkemedel, kan medföra lägre natriumnivåer.

När man är gravid är det vanligt att det samlas vatten i kroppen. Natriumhalten kan sjunka något i början av graviditeten och ligger sedan kvar på en lite lägre nivå fram till förlossningen.

Vissa ovanliga hormonsjukdomar, till exempel Addisons sjukdom, kan ge låga natriumvärden.

Om natriumvärdet är lågt kan man få behandling. Vilken behandling man får beror på vad som orsakar det låga.

• sivon

är du säker på att inget kalium togs? för om läkaren tog rutinprover på dej så ingår även kalium.

• Anonym (Na)
    sivon skrev 2007-11-02 17:02:21 följande:
    är du säker på att inget kalium togs? för om läkaren tog rutinprover på dej så ingår även kalium.

Nä, hade remissen med mig och såg alla ikryssade prover.

Skulle kanske kryssat i det själv då jag hade funderingar..

tack för ditt utförliga svar ovan!

• sivon

det kan ju vara så att läkaren tyckte att kaliumvärdet inte är intressant i ditt fal.lEtt kaliumprov ingår ofta bland de prover som tas vid olika slags läkarundersökningar. Det kan till exempel vara i samband med utredning av njursjukdom, högt blodtryck eller diabetes. Det som undersöks är halten av kaliumjoner i blodet.
    för ett lågt kalium har man bara (oftast) vid Den vanligaste orsaken till lågt kaliumvärde är läkemedel, framför allt att man använder vissa vätskedrivande medel ( vilket du ju inte gör.du änväder inga läkemedel om jag har läst rätt.)
    Andra orsaker till låga kaliumvärden kan vara att man förlorat salter, till exempel genom kraftig diarré eller kräkningar. Njursjukdomar kan i vissa fall också ge hypokalemi istället för högt värde. Detsamma gäller vissa ovanliga rubbningar i binjurebarkshormonerna.
    ett högt kalium. Som sagt så finns det kanske enligt läkaren inga indikationer som tyder på att du skulle ha någon rubbning i ditt kaliumvärde.

Svar på tråden Lågt natrium-orsaker??