• Mussebus

Hur får man bebis att ta napp?

Har en 3 veckors bebis. Dom första två veckorna undvek jag napp för dom på bb inte rekommenderar det. Men börjar nu märka att jag behöver en tröst napp då inget annat hjälper.
    Antingen spjärnar hon emot med munnen så det inte går att få in den, tar hon den så klöks hon inom några sekunder eller annrs så trycker hon på så med tungen att det hjälper inte att försöka putta tillbaka den.
    Hur har ni andra gjort? För de mesta barn ha väl napp?

• Svar på tråden Hur får man bebis att ta napp?
  • fabler

Varför vill du få barnet att ta näpp när hon inte vill?? Jag hade ingen napp, min brors dotter hade ingen napp, min syster hade ingen napp... de hade i och för sig tummen själv hade jag inget o de blev då människa av mig ändå.

• palmblad

Verkar som om hon inte är redo än. Våra barn behövde napp, men fick vi väl in den satt den där om den inte ploppade ut. De klöktes inte eller så.

• binkbonk

Hur vida barn ska napp eller inte får du själv ta ställning till. men vi har haft napp till båda våra barn eftersom de hade MEGA stort sugbehov och amningen fungerade inte så då fick det bli napp. Träna träna och åter träna. Lilltösen klöktes i början men vi höll den så den inte kom så långt ner i halsen och då fick hon bättre tag och började suga. Vilken napp hon hade spelade oxå stor roll. Vi provade massor och döm till vår förvåning när den större nappen funkade bättre än de små

Hoppas du får det att funka lycka till

Neo 040503 o Tira 070307- love of my life
  • anna35

Jag fick rådet att testa en napp som heter NUK, min lilla hade oxå ett enormt sugbehov. Den nappen är den som funkat, alla andra spottade hon ut. Nuk finns ju även som nappflaska.

lycka till

• palmblad

Våra barn ville absolut inte ha nyfödd-storlek på napparna. Vi gjorde skruvrörelser medan vi förde in nappen o det hjälpte.

• MeLianna

På vårt bb rekomenderade de inte napp överhuvudtaget. Min lille hade ett otroligt stort sugbehov när han var yngre, men jag har inte velat ge honom napp. Alla barn har inte alls napp, det är absolut inte ett måste som många tror. Ge henne bröstet istället, eller om du gärna vill att hon ska ha napp - vänta ett tag, hon är ju så liten fortfarande!

Mor till älskade Vidar 070525
  • strojes

Vi försökte några gånger med napp till vår dotter när hon var bebis men hon tog den inte, så vi slutade försöka. Idag är jag glad att hon inte tog napp så slipper vi bråket om att vänja av med napp.
    Väntar nu tvillingar och hoppas att även de inte behöver napp. Så skönt att slippa hålla reda på nappar.

• Senap

Vår son har aldrig velat haft napp och han har sovit som en stock ändå så nej - barn måste absolut inte ha napp. Jag gav bröstet och när han inte åt längre utan bara snuttade tog jag ur tutten och lät honom somna i min famn.
    Det är ett nödredskap för barn med stort sugbehov men det går att vänja av på andra sätt också

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • EMBLA1

Min första dotter tog napp först vid 6 månader. Pojken är nu 6 månader och vill ej ha napp ännu. Lycka till!!!

• Mussebus

Har man endast napp om sugbehovet är stort? Jag trodde man kunde ha det som tröst när barnet skriker och inget annat hjälper. Typ blöja är bytt och är inte hungrig men gallskriker ändå.

• underworld

Min dotter på snart 7 mån började ta napp vid 2 mån ålder.
    Hon ville inte heller ha från början..
    Men jag testade nästan alla nappar som fanns.. Tillslut så tog hon napp.. Det kändes som en befrielse då hon hade använt mitt bröst som napp innan:)
    Lycka till:)

• palmblad

Ledsen = stort sugbehov. Ofta är det så.

• Glad lessen

Vår dotter ville inte heller ha napp, men sen när hon var 1 år, så hittade hon en napp vi köpt till henne när hon var bebis efter det ville hon inte vara utan Har en son på 2 månader som inte vill ha napp heller förrens jag sätter igång dammsugaren, då tar han nappen underliga barn minst sagt....

• Melly
    Mussebus skrev 2007-11-02 17:37:56 följande:
    Har man endast napp om sugbehovet är stort? Jag trodde man kunde ha det som tröst när barnet skriker och inget annat hjälper. Typ blöja är bytt och är inte hungrig men gallskriker ändå.
    Mussebus har du provat att amma i dom situationerna? Många bebisar vill amma även fast att dom inte är hungriga. För att amningen ger dom tröst och trygghet Det är bara bra att amma så ofta som bebisen vill då blir den lugn och trygg.

Du skriver i din TS: "men börjar nu märka att jag behöver en tröstnapp". Det låter som att det är _du_ som vill att din bebis tar napp men att bebisen vill inte. Och det är ju som så att alla barn tar inte napp. Din bebis kanske tycker bättre om originalet alltså dina bröst Smart utav din bebis tycker jag
  • palmblad

Så enkelt är det inte att barn vill ha bröst då de är gnälliga. Många bebisar kan bli arga för att det då kommer mat, vilket inte alltid är vad de vill ha o då är nappen bättre. Ts känner nog vad bebisen vill ha.

• Gnuttan80

Har en kille på 5 veckor nu som heller inte får till det med nappen... Finns mindre nappar på babyland du kan prova, vissa barn får som kvällningar av dom stora napparna, och vissa måste ha större! Ta lite mjölk på nappen, det kan oxå fungera!

Men som sagt för oss funkar inget av dom än... bara att fortsätta testa!
    Lycka till!

• Melly

palmblad: har inte sagt att alla barn vill ha bröstet när dom gnäller. Men att det är väl inte fel att prova och se om det är bröstet som barnet vill ha? Om man ammar alltså

Sen så är det många barn som kan lära sig att suga på ett bröst på ett sånt sätt att det inte kommer mjölk. Om dom vill suga utan att dom är hungriga. Då snuttar dom liksom bara så att utdrivningsreflexen kommer inte igång på mamman.

• MeLianna
    Melly skrev 2007-11-02 19:07:49 följande:
    Mussebus har du provat att amma i dom situationerna? Många bebisar vill amma även fast att dom inte är hungriga. För att amningen ger dom tröst och trygghet Det är bara bra att amma så ofta som bebisen vill då blir den lugn och trygg.Du skriver i din TS: "men börjar nu märka att jag behöver en tröstnapp". Det låter som att det är _du_ som vill att din bebis tar napp men att bebisen vill inte. Och det är ju som så att alla barn tar inte napp. Din bebis kanske tycker bättre om originalet alltså dina bröst Smart utav din bebis tycker jag
    Kunde inte ha skrivit det bättre själv :)
    Mor till älskade Vidar 070525
  • Igloo79

Har du försökt med olika modeller? Min dotter tog inte heller napp. Skrek hela kvällarna om hon inte fick ligga vid mitt bröst. Sen efter ca 6 veckor hittade vi en napp (modell mindre) som hon tog och sen dess har hon haft det.

Dock skulle jag rekommendera att inte använda napp om du inte absolut måste. Vi har periodvis haft nätter då hon vaknat så fort hon tappat nappen och börjat skrika. Har fått gå upp nästan en gång i timman om inte oftare dessa nätter. Så kan du börja inte med napp.

Svar på tråden Hur får man bebis att ta napp?